Sailrocket 2 er her i aksjon utenfor kysten av Namibia i fjor. (Bilde: Helena Darvelid/Vesta Sailrocket)

VESTAS SAILROCKET 2

Denne skal seile i over 60 knop

Ventilert kjøl skal sikre verdensrekord.

Designerne bak Sailrocket 2 tror det er mulig å få båten til å seile i hastigheter over 60 knop.

Med 55,65 knop, altså 103 kilometer i timen, innehar kitesurferen Rob Douglas hastighetsrekorden i seiling.

Med et nytt L-formet kjølsverd, kan den danske båten Vestas Sailrocket 2 slå rekorden, skriver Ingeniøren.

Flere designstudier har tidlige blitt utviklet for å slå rekorden til Douglas, blant annet Vil bygge verdens raskeste seilbåt .

Les også: Her seiler verdens største vikingskip

Har seilt i over 100 km/t

I fjor nådde skipperen på Sailrocket 2 en hastighet på 54,41 knop utenfor kysten av Namibia.

Mannskapet er nå tilbake for å forsøke å sette ny verdensrekord. Dermed kan den gamle rekorden fra 2010 bli slått.

De venter nå på en ny kjøl som skal hjelpe dem.

Les også:

Denne båten kan dykke 50 meter

Utvikler ubåt for arktisk oljeutvinning  

Problematiske bobler

Hastigheter over 50 knop byr på store utfordringer for båtdesign. Den magiske 50-knopsgrensen har blitt et begrep i seilverdenen.

– Kavitasjon ved 50 knop er seilingens svar på lydmuren, forteller Paul Larsen, prosjektleder og skipper på Vestas Sailrocket 2.

Sailrocket har tidligere hatt store problemer med at det oppstår kavitasjon på den ene siden av kjølen i hastigheter over 50 knop.

Undertykk på den ene siden av kjølen gjør at bobler dannes, såkalt kavitasjon. Vannets egenskaper endres ved at det går over til gassform på enkelte steder av kjølen.

Les også:

Far Solitaire kåret til Årets skip  

Dette skipet kan løfte 3000 tonn i tandem  

Bremser båten

Nederst til venstre er den L-formede kjølen som nå skal skiftes ut. Mannskapet håper å sette ny verdensrekord med ny kjøl.
Nederst til venstre er den L-formede kjølen som nå skal skiftes ut. Mannskapet håper å sette ny verdensrekord med ny kjøl. Lloyd Images
 

Fenomenet gjør at kjølsiden med overtrykk må gjøre hele arbeidet med å holde båten stabil i vannet. Dermed økes vannets motstand mot kjølen vesentlig.

Opplevelsen for mannskapet er som å akselerere på motorveien, også åpne alle dørene, ifølge skipperen.

Mannskapet har testet flere ulike kjølkonsepter, men med alle opplever de hastigheter over 50 knop som å stange hodet i et usynlig glasstak.

Les også: Sjekk denne ro-teknikken

Ventilert kjøl

Paul Larsen forteller at den nye kjølen blir laget i karbon og epoxy på samme måte som den gamle, men at den er langt mindre. Kjølen er også konstruert slik at den trekker ned luft fra overflaten, for å redusere den hastighetsreduserende effekten av kavitasjon.

– Ved å konstruere kjølen slik at den trekker ned luft fra overflaten, unngår vi draget som oppstår når vi får kavitasjon, forteller Larsen til Teknisk Ukeblad.

Flere spesifikasjoner vil imidlertid ikke ekstremseileren ut med.

Les også: Dette skipet kan forsyne Norge med strøm

Likner romfartøy

Sailrocket 2 ble lansert i fjor. Farkosten likner mer på et romfartøy enn en seilbåt.

Seilbåten likner på en utriggerkano, der seilet er plassert på utriggeren. Designet er utviklet for å forhindre at vindpress får båten til å velte.

Prosjektet er en videreutvikling av båten Sailrocket som tok en loop og havarerte i over 40 knop i 2008.

Les også:

Genererer energi med kite

Bygger Titanic II i Kina

Skal sikre kysten med sensorer

30 % mindre utslipp i 2020

Dette er fremtidens skipsbro