PÅ HODEJAKT: Sjef for konsulentvirksomheten i IBM Norge, tidligere moderniseringsminister Morten Andreas Meyer. (Bilde: Leif Hamnes)

Denne mannen ønsker DEG

  • IT

Både selskapets navn (International Business Machines) og historie har bidratt til å skape inntrykket av IBM som primært en hardwarekjempe.

Men selskapet har som alle andre for lengst sett at framtiden, og pengesekken, ligger i å kapre markedsandeler på tjenestesiden for å kjempe om de store it-totalleveransene.

Ikke minst i Norge har IBM de to siste årene langt på vei lykkes, med kjempeoppdrag for blant andre Statoil (integrerte operasjoner, Godi, MapIT), Forsvaret (forvaltningssystem), Jernbaneverket (Maximo), Nav (tjenesteorientert arkitektur på fellesregistrene) og nå senest i høst: Felles økonomi- og logistikksystem for alle landets helseforetak, et prosjekt som startet opp mandag.

Les også: IBM fikk sykehusene

Harde angrep på helse-anbud





Trenger 100 hoder

Konsekvensen er logisk: IBM nøyer seg ikke med å kapre markedsandeler, men er nå også på hodejakt.

Les også: Kan de hamle opp med IBM?

– Det er ingen tvil om at vi nå er i rekrutteringsmodus, med et stort behov for å knytte til oss kompetanse, sier sjef for IBMs konsulentdivisjon, Morten Andreas Meyer.

Konkret dreier det seg om et hundretall nyansettelser, der behovene er vektet størst på tjenestesiden: Senior prosjektledelse, systemarkitekter og forretningsarkitekter, Java-utviklere og SAP-konsulenter innen mange fagområder, forteller han.

– For mange er IBM assosiert med hardware og software, men tjenester utgjør en stadig større del av helheten. Og det er lenge siden vi har hatt en slik bredde på oppdragssiden som vi har nå, sier Meyer.

Les også: – Vi skal gjøre verden smartere

Utnytter tidspunktet

Når IBM nå henter fram sjekkheftet, er det for å utnytte dagens krevende og attraktive oppdragsportefølje til plage konkurrentene i lang tid framover.

På kort sikt ville det trolig vært økonomisk å takle oppdragstoppene med utenlandsk hjelp, innrømmer Meyer.

– Fordelen med IBM er at vi kan knytte til oss personell fra en internasjonal pool. Vi er sånn sett ikke i en leveranseskvis. Men vi ønsker sterkt å styrke kompetansen i den norske divisjonen. Konsulentbutikk er både langsiktig og kortsiktig på én gang: Bygge kompetanse for framtida, men for å vinne neste oppdrag rett rundt hjørnet. Den beste måten å rekruttere de beste på, er gjennom å vinne de mest krevende oppdragene, sier han.





Tenker business

IBM jakter i tillegg seniorledere opp mot viktige kunder, og rådgivere for såkalt «gevinstrealisering» for kundene.

– Ensidig teknologifokus ikke gjør jobben alene. Fokus på måloppnåelse, forretning og mennesker utgjør en essensiell del av totalbildet, sier Meyer.

– Er dette den tidligere moderniseringsministeren som snakker av dyrekjøpt erfaring?

– Nei, det er vel heller 30 års bransjeerfaring knyttet opp mot perspektivet om endringsledelse, sier Meyer.