Landstrøm i verdensarvfjorder

Cruisekai i Flåm får støtte til landstrøm fra Enova

Fire nye havner får Enova-støtte til å bygge ut landstrøm. Turistmagneten Flåm i Aurland er en av dem.

Flåmsbana og Future of the Fjords er elektriske. Etter 1. juli 2022 kan også cruiseskip bruke strøm når de ligger til kai. (Foto: Aurland Hamnevesen)
Katamaranen Vision of the Fjords er hybrid og går mellom Flåm og Gudvangen. Den seiler utslippsfritt med 400 turister om bord inn Nærøyfjorden. I år kommer Future of the Fjords som er 100 % batteridrevet.
Flåm: Katamaranen Vision of the Fjords er hybrid og går mellom Flåm og Gudvangen. Den seiler utslippsfritt med 400 turister om bord inn Nærøyfjorden. Future of the Fjords er 100 % batteridrevet. (Bilde: Eirik Helland Urke)
Future of the Fjords og Vision of The Fjords lader i Flåm i dag. Men det må mer vannkraft til for å tilby landstrøm til flere. Da må det legges syv km sjøkabel på 128 kV. (Foto: Tore Stensvold)
Havnesjef i Aurland, Tor Mikkel Tokvam. (Foto: Aurland Hamnevesen KF)
 Markedssjef Astrid Lilliestråle, Enova.
Markedssjef Astrid Lilliestråle, Enova. (Foto: Tore Stensvold)

Fire nye havner får Enova-støtte til å bygge ut landstrøm. Turistmagneten Flåm i Aurland er en av dem.

Enova har bevilget 56,2 millioner kroner fordelt på fire landstrømprosjekter.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå