PROSJEKTER

Contexo har hevet kontrakten om å bygge ny fylkesvei 33 på Tonsåsen

Nå er det stans i anleggsarbeidet.

Fra den nye traseen for fylkesvei 33 i juni i år. Arbeidene i fjellskjæringen til høyre pågår fortsatt. Gamleveien til venstre. Stedet er rett på vestsiden av den beryktede Sanatoriesvingen.
Fra den nye traseen for fylkesvei 33 i juni i år. Arbeidene i fjellskjæringen til høyre pågår fortsatt. Gamleveien til venstre. Stedet er rett på vestsiden av den beryktede Sanatoriesvingen. Foto: Bjørn Olav Amundsen
3. aug. 2020 - 11:18

Anleggsarbeidet på fylkesveg 33 over Tonsåsen og på Bjørgo kommer ikke i gang igjen etter ferien. Entreprenøren har hevet kontrakten med fylkeskommunen, skriver Innlandet fylkeskommune i en pressemelding.

Fylkeskommunen fikk melding fra entreprenørfirmaet Contexo onsdag i forrige uke om at firmaet hever kontrakten, selv om det gjenstår en del arbeid på veiprosjektet.

Entreprenørfirmaets ansatte på Tonsåsen har hatt ferie siden 13. juli, og fylkeskommunen forventet at arbeidet ville komme i gang igjen fra 3. august.

Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.
Les også

Disse strekningene får ny asfalt

Overraskende og beklagelig

– Det er overraskende og beklagelig at firmaet vi har kontrakt med ikke vil fullføre oppdraget det har tatt på seg, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet i pressemeldingen.

– Nå må vi legge en ny plan, slik at veiarbeidet kan bli ferdig så fort som mulig, sier hun.

I byggeperioden har veieieren og entreprenøren vært uenige om en del forhold i kontrakten. Det meste av uenigheten har dreid seg om økonomi og fakturering.

Ifølge NRK Innlandet mener entreprenøren at de ikke har fått oppgjør fullt ut av fylkeskommunen.

– Det er grunnen til at vi har funnet det nødvendig å heve kontrakten, sier styreleder i Contexo, Jon Erik Nygaard, til NRK. Han ønsker ikke å kommentere størrelsen på beløpet.

Samferdselssjefen i Innlandet avviser dette, og sier til NRK at hun er uenig i det ledelsen i Contexo sier.

Helleland frykter ekstreme køer på hovedveiene gjennom Oslo sentrum når hele Ring 1 stenges for biltrafikk.
Les også

Stenger Ring 1: – Kan bli et kø-kaos uten sidestykke

To års byggetid

Utbygginga av fylkesvei 33 på Tonsåsen og Bjørgo startet i mai 2018. Ifølge kontrakten skulle hele arbeidet med 10 kilometer utbedret vei over Tonsåsen og en kilometer ny vei ved krysset med E16 på Bjørgo vært ferdig til 1. juli 2020.

Etter avtale mellom partene ble fristen forlenget til 15. juli, fordi Contexo hadde ansatte i karantene i forbindelse med korona-utbruddet i vår.

Det som gjenstår av arbeid er asfaltering, montering av rekkverk og arbeid i sideterrenget langs vegen.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Prioriterer asfaltering og rekkverk

– Vi trenger litt tid på oss til å få oversikt over situasjonen og finne ut hvilke muligheter vi har til å inngå avtaler med leverandører, som kan utføre det som gjenstår av arbeid, sier Aud M. Riseng i meldingen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Vi vil prioritere å få lagt ferdig asfalten på hele strekningen, sette opp manglende rekkverk og få merket opp veien etter asfaltering, På strekningen ved Bjørgo skal det legges to lag asfalt, mens strekningen på Tonsåsen kun mangler det øverste laget med asfalt.

Det verste raspunktet ved denne strekningen ligger i Hundsåna, rett fram på bildet. Bildet er tatt under befaringen for entreprenørene i 2023.
Les også

Utsetter milliard-prosjekt: – Må se på risikoen

Må skaffe ny entreprenør

Det er usikkert hvor fort fylkeskommunen kan få gjort avtaler med de leverandørene som trengs for å fullføre arbeidet, og hvor lang tid det vil ta å bygge veien ferdig.

– Trafikksikkerhet og god framkommelighet for trafikantene vil bli prioritert, sier samferdselssjefen.

Utbyggingen er beregnet til å koste cirka 330 millioner kroner. Av dette skal cirka 160 millioner dekkes av bompenger, mens fylkeskommunen bevilger rundt 170 millioner kroner.

Innlandet vil heve bompengetakstene for elbiler til 70 prosent av satsene til fossilbiler.
Les også

Innlandet: Vil øke bompengene for elbiler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.