PROSJEKTER

Contexo har hevet kontrakten om å bygge ny fylkesvei 33 på Tonsåsen

Nå er det stans i anleggsarbeidet.

Fra den nye traseen for fylkesvei 33 i juni i år. Arbeidene i fjellskjæringen til høyre pågår fortsatt. Gamleveien til venstre. Stedet er rett på vestsiden av den beryktede Sanatoriesvingen.
Fra den nye traseen for fylkesvei 33 i juni i år. Arbeidene i fjellskjæringen til høyre pågår fortsatt. Gamleveien til venstre. Stedet er rett på vestsiden av den beryktede Sanatoriesvingen. Foto: Bjørn Olav Amundsen
3. aug. 2020 - 11:18

Anleggsarbeidet på fylkesveg 33 over Tonsåsen og på Bjørgo kommer ikke i gang igjen etter ferien. Entreprenøren har hevet kontrakten med fylkeskommunen, skriver Innlandet fylkeskommune i en pressemelding.

Fylkeskommunen fikk melding fra entreprenørfirmaet Contexo onsdag i forrige uke om at firmaet hever kontrakten, selv om det gjenstår en del arbeid på veiprosjektet.

Entreprenørfirmaets ansatte på Tonsåsen har hatt ferie siden 13. juli, og fylkeskommunen forventet at arbeidet ville komme i gang igjen fra 3. august.

Nytt stamnett for drikkevann i Oslo bores med TBM. Bildene er tatt rett ved Alnabru.
Les også

NRK: Budsjettsprekk på 137 prosent – oslofolk får dyrere vann

Overraskende og beklagelig

– Det er overraskende og beklagelig at firmaet vi har kontrakt med ikke vil fullføre oppdraget det har tatt på seg, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet i pressemeldingen.

– Nå må vi legge en ny plan, slik at veiarbeidet kan bli ferdig så fort som mulig, sier hun.

I byggeperioden har veieieren og entreprenøren vært uenige om en del forhold i kontrakten. Det meste av uenigheten har dreid seg om økonomi og fakturering.

Ifølge NRK Innlandet mener entreprenøren at de ikke har fått oppgjør fullt ut av fylkeskommunen.

– Det er grunnen til at vi har funnet det nødvendig å heve kontrakten, sier styreleder i Contexo, Jon Erik Nygaard, til NRK. Han ønsker ikke å kommentere størrelsen på beløpet.

Samferdselssjefen i Innlandet avviser dette, og sier til NRK at hun er uenig i det ledelsen i Contexo sier.

Kommunene Eidskog, Kongsvinger og Aurskog-Høland sier nei til vindkraftverk i egne kommuner, men de vil heller ikke ha vindkraft på svensk side av grensen.
Les også

Norske kommuner vil stanse vindkraft i Sverige

To års byggetid

Utbygginga av fylkesvei 33 på Tonsåsen og Bjørgo startet i mai 2018. Ifølge kontrakten skulle hele arbeidet med 10 kilometer utbedret vei over Tonsåsen og en kilometer ny vei ved krysset med E16 på Bjørgo vært ferdig til 1. juli 2020.

Etter avtale mellom partene ble fristen forlenget til 15. juli, fordi Contexo hadde ansatte i karantene i forbindelse med korona-utbruddet i vår.

Det som gjenstår av arbeid er asfaltering, montering av rekkverk og arbeid i sideterrenget langs vegen.

Brøyting og vinterdrift utgjør en stor del av oppgavene til  driftsentreprenøren. Her fra E6 ved Hamar.
Les også

Mesta kapret en av landets største brøytekontrakter

Prioriterer asfaltering og rekkverk

– Vi trenger litt tid på oss til å få oversikt over situasjonen og finne ut hvilke muligheter vi har til å inngå avtaler med leverandører, som kan utføre det som gjenstår av arbeid, sier Aud M. Riseng i meldingen.

– Vi vil prioritere å få lagt ferdig asfalten på hele strekningen, sette opp manglende rekkverk og få merket opp veien etter asfaltering, På strekningen ved Bjørgo skal det legges to lag asfalt, mens strekningen på Tonsåsen kun mangler det øverste laget med asfalt.

I mai 2024 la NCC ny asfalt på nordgående strekning av E6 mellom Skedsmokorset og Kløfta, nord for Oslo.
Les også

Viktige veier rundt Oslo skal få 100 kilometer ny asfalt i år

Må skaffe ny entreprenør

Det er usikkert hvor fort fylkeskommunen kan få gjort avtaler med de leverandørene som trengs for å fullføre arbeidet, og hvor lang tid det vil ta å bygge veien ferdig.

– Trafikksikkerhet og god framkommelighet for trafikantene vil bli prioritert, sier samferdselssjefen.

Utbyggingen er beregnet til å koste cirka 330 millioner kroner. Av dette skal cirka 160 millioner dekkes av bompenger, mens fylkeskommunen bevilger rundt 170 millioner kroner.

Kollektivtraséen slik den ser ut ved torget til det nye universitetssykehuset i Stavanger.
Les også

Nytt løft for busstrafikken i Stavanger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.