Det kom inn tre tilbud i konkurransen om å bygge den 42 meter lange gang- og sykkelbrua. Consto Anlegg leverte best i konkurransen med tilbudssummen på 22.415.031 kroner.
Brua skal bygges over Nesttunvegen og bybanesporet på Paradis.
– Det har vært en prosess der vi har avvist tilbud underveis. Til slutt ble Consto Anlegg Øst invitert til å gi endelig tilbud, og nå har vi valgt å tilby dem oppdraget, sier byggeleder Håkon Tryti Nilssen i Vestland fylkeskommune.
Paradis bru blir verdens lengste i sitt slag, og skal bygges i plastkompositt.
– Disse er ganske nye i bruk i Norge, og de trenger minimalt med vedlikehold, sier Nilssen.
![Brua er planlagt produsert på en fabrikk i Arendal.](https://images.gfx.no/290x/2717/2717172/Paradis%2520bru%2520natt.1000x563.jpg)
Nå håper byggelederen at brua kommer på plass i desember i år, men legger til at det er en rekke ting som skal på plass før åpningsdato.
– Vi starter med detaljprosjektering i samspill med entreprenør i mars, sier Nilssen.
Brua er planlagt produsert på en fabrikk i Arendal, og blir fraktet enten hel eller i deler til bruplassen på Paradis. Her blir den løftet på plass.
![Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836769/Rv%25209%2520Tverr%25C3%25A5%2520bru.jpg)
Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru