Ifølge KWS skal plastveien både ha lengre levetid, være raskere å legge og være bedre for miljøet enn vanlig asfalt. (Bilde: KWS)

PLASTIC ROAD

Bytter asfalt mot gjenbruksplast og får veier som holder 2-3 ganger så lenge

Skal testes ut i 2017.

Produksjon av asfalt står i dag for rundt 1,6 millioner tonn CO2-utslipp i året.

For å gjøre noe med de enorme utslippene, har entreprenørselskapet KWS i Nederland utviklet en helt ny type vei.

Veien, som består av plast, skal ifølge forskerne være et mye mer miljøvennlig alternativ og ha mye lenger levetid enn konvensjonelle veier. 

Det skriver Fortune.com

Mange fordeler

Siden konseptet ble presentert for første gang, har de tre industrigigantene KWS, Total og Wavin slått seg sammen og lagt en plan for når første prototype skal være på plass. 

Veien skal i all hovedsak bestå av gjenbruksplast, og består av 100 prosent resirkulert materiale. 

Forskerne skriver på sin hjemmeside at de forventer at veien vil ha opptil tre ganger så lang levetid som vanlige konvensjonelle veier, fordi plasten ikke vil påvirkes av frost, vann eller slit på samme måte som asfalt. 

I tillegg skal det gå cirka 70 prosent raskere å legge plastveien enn å støpe en asfaltvei. 

Veien skal bestå av prefabrikerte elementer som er 2,5 ganger 5 meter store, og som enkelt kan byttes ut enkeltvis dersom de blir skadet. 

Modulene veien består av skal være cirka 2,5 x 5 meter og bestå av gjenbruksplast.
Modulene veien består av skal være cirka 2,5 x 5 meter og bestå av gjenbruksplast. Foto: KWS

Vinter og sommer

Ifølge forskerne skal plastveien egne seg godt i både kalde land som Norge og Finland og til sydligere strøk. 

De skriver på hjemmesiden at de vil bruke kunnskap fra forskning på asfalt til å se på hvordan de kan lage plasten stiv nok og undersøke mulighetene for å lage en ren plastvei som ikke blir glatt om vinteren. 

Dersom det ikke lar seg gjøre med ren plast, vil de løse dette med å blande inn sand eller grus i plastdekket. 

Når det kommer varme mener forskerne det ikke vil oppstå noen problemer, da det allerede i dag finnes plast som kan brukes til både bruer og lyktestolper som tåler langvarig eksponering av sollys, uten å påvirkes av det. 

Veien videre

Det nederlandske selskapet forventer å kunne ha en prototype av veien klar til testing allerede i 2017. 

Planen er foreløpig å lage en sykkelvei i første omgang.

Resultatene fra pilotveien vil brukes til å videreutvikle konseptet til både mindre lokalveier samt motorveier. 

Selskapets ultimate mål er å utvikle et konsept som også kan benyttes på flyplasser. 

Mange prosjekter

Forskerne er ikke alene om å se på alternativer til dagens måte å lage asfalt på. 

Samtidig som de nedelandske forskerne jobber med plastikkvei, ser danske forskere på muligheten for å få ned CO2-utslipp fra bilparken ved å lage asfalt med lavere rullemotstand

Løsningen skal, ifølge forskerne, være å øke bruken av bitumen i asfalten. Bitumen er stoffet som binder asfalten sammen. Samtidig skal mengden stein i asfalten minskes. 

Til sammen skal denne endringen redusere bilers rullemotstand med cirka ti prosent.

Kommentarer (30)

Kommentarer (30)