SAMFERDSEL

Her vil de lage vei av resirkulerte plastflasker

«Plastic Road».

«Plastic Road» er et veidekke lages av hundre prosent resirkulert materiale, nærmere bestemt brukte plastflasker. Rotterdam ønsker å teste ut konseptet i en pilot.
«Plastic Road» er et veidekke lages av hundre prosent resirkulert materiale, nærmere bestemt brukte plastflasker. Rotterdam ønsker å teste ut konseptet i en pilot. Bilde: VolkerWessels
Ina AndersenIna AndersenJournalist
16. juli 2015 - 14:11

Rotterdam kan bli den første byen til å lage veier av resirkulerte plastflasker.

Byens myndigheter har annonsert at de ønsker å få til et pilotprosjekt for å teste ut den nye typen veidekke.

Konseptet «Plastic Road» er utviklet av entreprenøren VolkerWessel, og ble presentert fredag i forrige uke. Planen er at «Plastic Road» skal bestå av 100 prosent resirkulert materiale.

– Så vidt vi vet er vi de første i verden med et slikt konsept, sier Rolf Mars, direktør for KWS Infra, en underavdeling i VolkerWessel, i en pressemelding.

Miljøvennlig alternativ

De brukte plastflaskene skal ifølge selskapet være et mer miljøvennlig alternativ til asfalt.

Asfalt står for 1,6 millioner tonn CO2-utslipp i året, noe som tilsvarer to prosent av utslippene fra transportsektoren, globalt.

I tillegg anslår VolkerWessels at plasten vil ha en levetid som er opptil tre ganger lenger enn tradisjonelle veier.

Den skal være mer motstandsdyktig mot korrosjon, forvitring og kjemiske stoffer. Den skal kreve mindre vedlikehold og tåle mer ekstreme temperaturer, fra minus 40 til pluss 80 grader, ifølge selskapet.

Les også: Denne asfalten lader elbilen mens du kjører

Kan lages i fabrikk

En annen fordel med plastveiene skal være at selve konstruksjonen tar uker, i stedet for måneder, å gjennomføre, opplyser selskapet.

Deler av veien vil kunne lages ferdig i en fabrikk, og deretter transporteres til stedet hvor den skal legges. Det korter ned konstruksjonstiden og gir mindre veiarbeid som kan forstyrre annen trafikk.  

Flaskeveiene vil i tillegg være lettere, noe som gjør det enkelt å transportere dem.

Noe av årsaken til det er at de skal være hule, og det igjen vil kunne gjøre det lettere å installere kabler og rør under overflaten.

Les også: Asfalt med «porer» skal frakte vannet vekk fra veien

Konseptstadium

Ifølge VolkerWessels er prosjektet fremdeles på et konseptstadium, men selskapet har som mål å legge den første resirkulerte veien innen tre år.

– Foreløpig er dette en idé på papiret. Det neste steget er å bygge og teste veidekket i et laboratorium, slik at vi er sikre på at veien er sikker selv når det er vått og glatt og så videre. Vi ser dessuten etter partnere som ønsker å samarbeide med oss, og produsenter i plastindustrien, særlig dem som driver med resirkulering, sier Mars.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Rotterdam er den første byen som har annonsert at de er interessert i å teste ut konseptet.  

Jaap Peters, representant for byens ingeniøravdeling, sier i meldingen at Rotterdam er svært positive til utviklingen av «Plastic Road».

– Rotterdam er en by som er åpen for å eksperimentere med og ta i bruk innovative løsninger. Vi har også en testlab, hvor innovasjoner som denne kan testes ut.

Les også: Nå blir det vanskeligere å få bilen gjennom EU-kontrollen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.