I løpet av 2018 starter byggingen av dobbeltsporet jernbane mellom Venjar og Eidsvoll. Når utbyggingen er ferdig i 2022 vil det være sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo S og Eidsvold.
I løpet av 2018 starter byggingen av dobbeltsporet jernbane mellom Venjar og Eidsvoll. Når utbyggingen er ferdig i 2022 vil det være sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo S og Eidsvold. (Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix)

Dobbeltspor til Eidsvoll

I 2022 skal nytt dobbeltspor til Eidsvoll stå klart. Arbeidet begynner i år

I 2022 vil et nytt dobbeltspor stå klart på den 9 kilometer lange strekningen mellom Venjar og Eidsvoll. Da vil det være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S.
 

Tirsdag signerte Bane Nor og NCC Norge AS kontrakten som skal sørge for å få det nye dobbeltsporet på plass. Byggearbeidene starter allerede i løpet av 2018.

– Dobbeltsporet vi skal bygge i Eidsvoll, er et viktig bidrag til at vi når samfunnsmålet om en reisetid fra Oslo til Hamar på under én time og med halvtimesfrekvenser i 2026, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor i en pressemelding.

NCC skal bygge dobbeltspor langs Gardermobanen og den 9 kilometer lange strekningen fra Venjar til Eidsvoll nord. Kontraktssummen er på 1,625 milliarder kroner.

I løpet av våren neste år planlegger Bane Nor å inngå kontrakt for bygging av 4,5 kilometer med dobbeltspor på strekningen Eidsvold nord til Langset. I 2023 åpner denne siste delen av dobbeltsporet, og da er det sammenhengende dobbeltspor gjennom hele Eidsvoll.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)