De to gamle skipene bygges om for å bli med i et nytt milliardmarked: Flytende LNG-anlegg.
Det er enklerer og billigere å bygge om skipene enn å bygge nye anlegg, enten flytende eller landabserte. Flere eldre LNG-skip, fortinnsvis med de robuste kuletankene, kan dermed forlenge livet.
Les også: Stad skipstunnel: Regjeringen vil bygge det største alternativet
Made in Stavanger
Hilli ble levert fra Rosenberg Verft i 1975, som det tredje i verden med kuletanker. Gimi var det fjerde i serien.
Begge har seks kuletanker med plass til totalt 125.000 kubikkmenter flytende naturgass nedkjølt til minus 163 grader.
Nå ligger den gamle damen Hilli ved Keppel Shipyard i Singapore der det skal gjennom en 31 måneder lang ombygging. Gimi ligger og venter på tur. Skipene vil leve videre i nye 40 år, nå som flytende LNG-anlegg (FLNG).
I stedet for å transportere nedkjølt, flytende gass, kan skipene ligge som flytende produksjonsanlegg som også nedkjøler, lagrer og overfører LNG, eventuelt også LPG og kondensat, for videre transport med nyere skip.
Les også: Her seiler 100.000 skip
Milliardmarked
I en markedsanalyse for FLNG, er det ventet investeringer på 65 milliarder dollar (over 522 milliarder kroner) i FLNG-anlegg fram mot 2020.
Markedet for flytende LNG-anlegg drives av økte og svært høye kostnader for bygging av landbaserte LNG-anlegg og lengre byggetid, skriver Douglas-Westwood World FLNG Market Forecast.
Keppel er nå i gang med det omfattende arbeidet på Hilli. FLNG-produksjonsutstyret skal plasseres på to nye pongtonger, som skal monteres på skipet. Ombyggingen er beregnet å ta ca. 2,5 år med overlevering februar 2017. Gimi FLNG skal leveres i tredje kvartal 2017.
Det anses å være svært kort tid for levering av et fullt fungerende FLNG-anlegg og gir Golar dermed en stor konkurransefordel. Golar har opsjon på konvertering av ytterligere ett eldre LNG-skip til FLNG-anlegg, med levering i første kvartal 2018.
Les også: Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet
Pricoa-teknologi
Golar har valgt Pricoa-teknologi for likvifisering, det vil si å gjøre om gass til væske (gasskondensering). Pricoa-teknologien er patentert og leveres av Black & Veatch.
Black & Veatch skal også stå for detaljengineering, prosessdesign, innkjøp og installasjons- og igangkjøringsassistanse på Hilli FLNG og Gimi FLNG.
Hill i vil ha fire tog som gir en produksjonskapasitet på 2,2 til 2,8 millioner tonn LNG per år.
DNV GL har godkjent ombyggingsprinsippene i henhold til sine klassekrav, ifølge en pressemelding, sitert av LNG World.
Les også: Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø
Først og størst
Shell har bestilt verdens største FLNG-anlegg for bruk på Prelude-feltet utenfor Australia. Shell har jobbet med ideen om flytende LNG-anelgg i rundt 20 år.
Første stål ble kuttet i oktober 2012 og sjøsatt i desember 2013. Skipet er 488 meter langt, 74 meter bredt og er bygget ved Samsung Heavy Industries i samarbeid med Technnip.
I løpet av 2017 vil Prelude begynne produksjonen fra Prelude- og Concerto gassfelt i Browse-bassenget, 200 kilometer utenfor Australias vestkyst. Levetiden er beregnet til 25 år.
Prosjektet ble i 2012 kostnadsberegnet til 40 milliarder kroner (5 milliarder dollar).
Det gikk med 266.000 tonn stål og det flytende LNG-anlegget vil ha et deplasement på hele 600.000 tonn.
Les også: Maersk setter ny container-rekord
Norske gassmotorer
Keppels Shipyard har inngått kontrakt med Rolls-Royce, som skal levere to gassmotorer for kraftproduksjon om bord i Hilli FLNG. Keppel har opsjon på to motorer til Gimi også.
De to motorene er av typen Bergen B35:40V20AG. De er kompakte, kraftige og rene gassmotorer som gir betydelig lavere utslipp av NOx, 30–35 % mindre CO2 og fjerner så å si helt utslipp av SOx og partikler sammenlignet med dieselmotorer.
Drivstofforbruket er også lavt og gjør at Rolls-Royce tilbyr en svært effektiv gassløsning sammenlignet med alternative dual-fuel-løsninger.
Gassmotorene skal generere kraft til både likvikfikasjons- og prosessutstyr samt andre kraftbrukere om bord.
Hilli-motorene skal leveres fra Bergen i 2016.
Les også: LNG er trendy: Flere og flere bygger slepebåter med gass
Revolusjonerende i sin tid
Hilli ble bygget i Stavanger ved Rosenberg Verft og 1975 og var dermed ett av verdens første store spesialskip for frakt av nedkjølt, og dermed flytende naturgass (Liquefied natural gas).
Skipet er utviklet med utgangspunkt i Moss Verft, den gangen eid av Kværner. Verftet var arnested for mye av den moderne gasskipsteknologien. For frakt av store mengder nedkjølt naturgass, ble kuletanker utviklet og patentert.
LNG-skip med kuletanker har derfor fått betegnelsen "Moss Type". Kuletankprinsippet ble utviklet i tett samarbeid mellom Kværner og Moss Verft, DNV og NTH.
Moderne gasskipsteknologi, både for LPG og LNG, ble utviklet ved Moss Verft på 60- og 70-tallet.
De første LPG-skipene ble bygget i Moss, men verftet var ikke stort nok for å bygge LNG-tankere. Derfor kjøpte Kværner, som eide Moss Verft, også Rosenberg Verft i Stavanger.
Les også: De nye Moss-Horten-fergene skal bygges i Tyrkia
Seriebygging
I 1973 ble det første kuletankskipet, Norman Lady med kapasitet på 88.000 m³ gass, levert til Leif Höegh. Deretter ble ytterligere seks skip bygget i Norge. Hilli er det tredje og Gimi det fjerde skipet som ble bygget ved Rosenberg Verft, begge med tankkapasitet på 125,000 m³.
Kværners verft hadde ikke kapasitet til å dekke etterspørselen og teknologien ble lisensiert til både Japan, Tyskland og etter hvert flere andre land. Kuletanker var i mange år dominerende i markedet.
Både Hilli og Gimi er 294 meter lange, 41 meter brede og er på 72.703 dødvekttonn.
Ved å kjøle ned naturgass til kokepunktet på – 163 °C, går den voluminøse gassen over til det langt mindre og lettere transportable væskestadiet.
Eksempelvis vil naturgass i normale omgivelser med et volum på 600 liter bare fylle 1 liter ved – 163 °C.
Mottak
Golar LNG har seks såkalte FSRU-anlegg (floating storage and regasification unit), det vil si mottaksanlegg som lagrer flytende gass og deretter gjør om til gassform for rørtransport.
Fire av anleggene er basert på eldre, ombygde LNG-skip, mens de to nyeste ble levert i løpet av 2014. Et syvende FSRU-anlegg skal leveres i november i år.
Les også:
Pumper vann inn drivstofftankene for å redde bilskipet
Kun 16 av 40 millioner gitt i støtte til grønn transport
Miljøvennlige skip får opptil halvert anløpsavgiftene