LETT BUNKER: I stedet for tungolje bunkrer Bit Viking nå LNG. Det reduserer skadelige utslipp med 85 prosent. (Bilde: Kristin Støle Kalgraff/Skangass)

Bunkret LNG i Risavika

  • arkivnyheter

Bit Viking

Rederi: Tarbit Shipping, Sverige

Byggeår 2007

Verft: Shanghai Edward Shipyard

Klasse: Germanische Lloyd: 100A5 E3 ESP IW NAV-OC Chemical Tanker type 2/Oil Tanker with double hull MC E3 AUT* INERT RP2-50 % Ice Class 1A (Swedish/Finnish)

Framdrift: to stk. Wärtsilä 6L46B dieselmotorer bygget om til gassdrift, dual fuel. hver på 5850 kW

Hjelpemotorer: to stk. Wärtsilä 8L20 dieselmotorer bygget om til gassdrift, dual fuel. hver på 1360 kW

Den svenske produkttankeren Bit Viking skal være det første skipet hvor dieselmotorer er bygget om til gassmotorer. Produkttankeren skifter dermed fra vanlig bunkersolje til langt mer miljøvennlig framdrift basert på naturgass. Ombyggingen til LNG-framdrift er gjort i begge maskinrom og er utført etter en helt ny teknikk. Skipet ble bygget i 2007 og eies av rederiet Tarbit Shipping.





Statlig støtte

Bit Viking har lastekapasitet på er på 27.310 m³ og seiler til daglig langs norskekysten med petroleumsprodukter for Statoil. Ombyggingen av det svenskeide skipet er støttet av NO x-fondet.

– Statoil er svært fornøyd med å samarbeide med Tarbit Shipping og Skangass, som på denne måten bidrar til å redusere utslippene langs den norske kyst, sier assisterende direktør i Statoil, Bent Pedersen i en pressemelding.





Miljøvennlig

–- Dette er en unik begivenhet sett i et miljøperspektiv. Ved å konvertere motoren i Bit Viking fra å gå på tungolje til LNG, reduseres No x-utslippet med 85 prosent, svovel og partikkelutslipp fjernes helt og CO 2 reduseres med 25 prosent. Skangass med sin LNG-terminal og Wärtsila gjorde det hele mulig, sier teknisk sjef, Anders Hermansson i rederiet Tarbit Shipping.

Han framholder at dette vil få en svært stor betydning for miljøet langs Norskekysten.





Gunstig plassert

Ved bunkring direkte fra tanken hos Skangass, blir logistikkjeden kort og effektiv. Det vil bli stadig mer vanlig at fartøy går på LNG, ettersom det er et langt renere og bedre alternativ enn tungolje og diesel. I Norge har blant annet mye av fergetrafikken gått over til LNG og nå knytter det seg store forventninger også til forsyningsflåten offshore.

– For Skangass er bunkring av skip et viktig satsingsområde. Dagens bunkring markerer at Skangass tar steget inn i markedet for bunkring av maritime fartøy. Vårt anlegg i Risavika har en attraktiv plassering i forhold til skipstrafikken i Nordsjøen. I tillegg til betydelige miljøgevinster gir LNG også store økonomiske fordeler, sier administrerende. direktør Bjørn Torkildsen i Skangass.