Innen noen få år vil disse ladestasjonene være tilgjengelig for bruk i parkeringshus, på kjøpesenteret, på jobben, langs fortauskanter, så vel som i hjemmene. Ladestasjonene har kapasiteter på 3,3 kW og 6,6 kW. (Bilde: Better Place)
Milliardplanene ble presentert på en pressekonferanse utenfor San Francisco rådhus: Fra venstre:Shai Agassi, styreformann og etablerer av firmaet Better Place, San Franciscos ordfører Gavin Newsom, Robert F. Kennedy, Jr., partner og seniorrådgiver i firmaet VantagePoint Venture Partners. (Bilde: Better Place)
Better Place introduserer en ny elektrisk demo bil, kjent som Better Place eRogue, som sammen med eMegane er de to første demo kjøretøy som prøver ut Better Place infrastruktur. Silicon Valley har lenge vært kjent som knutepunkt for teknologisk nyskapning i USA og verden. Bruk av fornybar energi-teknologi, for eksempel solenergi, muliggjøre bruk av elektriske kjøretøyer i stor skala. (Bilde: Better Place)
Økende antall elektriske kjøretøy og bruk av ren energi fra fornybare kilder er to av 10 tiltak områder i ¿Bay Area Climate Change Compact¿.
Broen til en renere fremtid - Infrastruktur tilrettelagt for el-bilen fra år 2012. (Bilde: United States Department of Energy)
California vil ha el-biler som går på strøm fra vindturbinparker. (Bilde: Better Place)
Better Place California fordelingskart el-bil nettverk (Bilde: Better Place)

Bruker 7 milliarder til elbiler

  • Klima

Hva er Better Place?

Selskapet har som mål å redusere verdens avhengighet av olje ved å bygge ut infrastruktur som gjør det mulig å bruke elbiler. Det betyr utbygging av ladestasjoner og stasjoner for bytte av batterier.

Selskapet er venturefinansiert. Blant de største er konsernsjefen selv, israelskfødte Shai Agassi og hans selskap Israel Corp samt Morgan Stanley, Ofer Group og VantagePoint Venture Partners som de største.

Selskapet ble etablert i oktober 2007. Better Place er i gang med planer og bygging av sine første Electric Recharge Grids (ERG) i Israel, Danmark og Australia. California er foreløpig siste tilskudd. Holder planene, sal infratsukturen være på plass i Israle og Danmark i 2011 og Australia og California året etter.

En søkkrik amerikaner har fått med seg en rekke klimabekymrede investorer og vil gjøre California til et bedre sted å bo.





Selskapet Better Place (bedre sted) søker om å få etablere et nett av ladestasjoner og batteribyttestasjoner i de tettest befolkete områdene rundt San Franssco. Prislappen for denne infrasrukturutbyggingen: Syv milliarder kroner.

El-Arnold

Alliansepartner: Den republikanske Californiaguvernøren Arnold Schwarzenegger.

California går igjen foran som USAs miljøfyrtårn. San Francisco utropes til "El-bil hovedstaden i USA."

De storslåtte planene om å bygge et enormt ladenettverk og grønn infrastruktur for elektriske biler ble presentert i San Francisco i forrige uke.

Krisepakke

Da var ikke gründerne klar over at amerikansk bilindustri må legge om til elbilproduksjon for å sikre seg støtte fra myndigheten.

GM, Chrysler og Ford har vært i Washington for å få 25 milliarder krisedollar. Betingelsene er blant annet at de legger fram en plan for å gå over til mer miljøvennlige bilmodeller. Og det kommer, lover selskapene, som nå varsler både elbiler og hybridbiler allerede fra 2010. Da kommer infrastrukturopplegget for elbiler i California i passe tid.

California foran

Med seg på laget har Better Place og Arnold Schwarzenegger borgermesterne for San Fransisco og regionråd. Dermed er det blitt et offentlig-privat foretak med finansielle og politiske muskler.

– Dette offentlig-private partnerskapet er bevis på at ved å jobbe sammen, kan vi oppnå våre mål om å skape en sunnere planet og forsterke vår økonomi på samme tid, sa Schwarzenegger og viste til tidligere suksesser i California med Clean Air Act og andre miljøtiltak.

Den topptunge gruppen la fram sin visjon og plan for grønn infrastruktur. Tiltakene skal redusere Californias avhengighet av olje til transport og redusere klimagassutslippene.

Villige amerikanere

Shai Agassi, gründer og administrerende direktør i Better Place med hovedsete i Palo Alto i California, sier at selskapets investering på sju milliarder kroner vil gjøre San Francisco-bukten til det første amerikanske markedet for nettverket.

– Vi tror at bærekraftig transport er den eneste modellen for bærekraftig utvikling av kloden og av økonomien, sier den israelskfødte Agassi.

Agassi mener San Francisco-bukten er den beste plassen i USA å starte på grunn av det store antall beboere som allerede har kjøpt alternative hybridkjøretøy , og fordi det er et senter for innovasjon.





Luftdød

Luften er så usunn i deler av California at det fører til at staten taper 28 milliarder dollar i økonomisk aktivitet hvert år, ifølge en studie utført av to økonomiprofessorer ved California State University, Fullerton. Forurensing fører også til at mer enn 3800 mennesker dør for tidlig.

– Å lage en energi-selvstendig økonomi er vår generasjons månelanding, sier Robert F. Kennedy, Jr, partner og rådgiver i VantagePoint Venture Partners.

– Altfor lenge har vi mente at økonomi og miljø sto mot hverandre. Ved å bygge en grønn transportinfrastruktur, vil det bety økonomisk og miljømessig velstand i generasjoner framover, sa Kennedy Jr.

Ny giv

-Transport står for om lag 40 prosent av Californias klimagassutslipp, og er globalt beregnet å konsumere mer enn halvparten av all olje i de kommende tiårene, sier Dan Kammen, direktør for Transportation Sustainability Research Center, Universitet i California, Berkeley.

– Denne form for offentlig-privat partnerskap er akkurat hva vi trenger for å skape nye arbeidsplasser og bygge en infrastruktur basert på ren energi. Det har betydning både lokalt og globalt, sier Dan Kammen og legger til:

Spin-off

– Dette initiativet vil bidra til å sette San Francisco Bay Area som ledende i å utvikle vitenskap, teknikk, og innovasjonsrik offentlig politikk som samtidig reduserer utslippene av klimagasser, og fører oss til neste økonomisk boom – ren energialderen.

Han mener at California-initiativet kan få gjennomslag under klimatoppmøtet i København neste år.

Lykkes planen, vil San Francisco-området være den første regionen i California som bytter fra karbonbasert transport til bærekraftig mobilitet. San Francisco vil bli elbil hovedstaden i USA.

Borgermesterplan

Borgermestrene for San Francisco, San Jose og Oakland lover å bidra på sin måte:





  • Framskyndet tillatelser for installasjon av elektriske ladestasjoner for kjøretøy i boliger, forretninger, parkeringshus, og andre bygninger.
  • Økonomiske insentiver for arbeidsgiverne som installerer ladestasjoner samt til parkeringsområder og andre naturlige steder
  • Harmonisere lokale forskrifter og standarder i hele regionen som regulerer elbil infrastruktur samt å utvide rekkevidden for elbil forbrukere.
  • Etablere felles regjeringsprogrammer som fremmer kjøp av elbiler.
  • Tilpasse infrastruktur for elbilbruk, styrke regional kollektivtrafikk og sette krav om luftkvalitet.
  • Etablere programmer for felles innkjøpsordning av elbiler for kommunale og statlige myndigheter og privat sektor og danne framtidige forpliktelse til å kjøpe e-bil framfor andre kjøretøy.
  • Framskyndet tillatelser og godkjenning av anlegg som gir større rekkevidde for elbiler i regionen gjennom etablering av batteribyttestasjoner eller hurtig-ladestasjoner.
  • Identifisere og sikre egnete standard eluttak (110 V) for lavspenning ladning av elbiler i alle statlige bygg i 2009.
  • Identifisere plan for plassering av 220 V ladeutstyr for elbiler utover i hver by, inkludert byenes parkeringsplasser og gateparkering.








Arbeid med planlegging og tillatelser for en komplett elbil infrastruktur, ladestasjoner og batteribytte-stasjoner vil begynne i januar 2009 med infrastruktur for distribusjon starten i 2010.









London and Oslo next?

Foreløpig har selskapet Better Place gjort avtale med Israel, Danmark, Australia og San Francisco Bay Area.

Norges Automobil-Forbund (NAF) har lenge arbeidet med å få norske myndigheter med på å legge til rette for elbiler i Norge.

Ifølge kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal hadde NAF et møte med Hans de Boer i Better Place i november. Han har ansvaret for Better Place-markedet iblant annet Norge.