Den stengte tunnelen koster samfunnet 2,8 millioner kroner i døgnet, viser tall fra SSB.
Den stengte tunnelen koster samfunnet 2,8 millioner kroner i døgnet, viser tall fra SSB. (Bilde: Edgar Dehli)

BRANNEN I OSLOFJORDTUNNELEN

Brannen i Oslofjordtunnelen koster pendlere og næringsliv flere titalls millioner

Åpnes tidligst 28. mai.

Stengingen av Oslofjordtunnelen etter brannen 5. mai har så langt kostet samfunnet 26,6 millioner i samfunnskostnader. 

Og det stopper ikke der.

For hver dag den undersjøiske tunnelen er stengt, og folk må kjøre en time ekstra dersom de skal fra den ene siden til den andre, taper samfunnet 2,8 millioner kroner. 

Det skriver lokalavisen Amta

Store samfunnskotnader

Tallet er hentet fra en beregningsmodell som Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har brukt i en risikoanalyse publisert i 2014, og er derfor 2014-kroner. 

Hvis en tar høyde for generell prisstigning, tilsvarer dette over 28 millioner i dag (tirsdag).

Amta skriver at det er snakk om indirekte kostnader på grunn av stengt tunnel, som gjør at transportutgifter for næringslivet øker, og samfunnsøkonomiske kostnader knyttet til økt reiselengde og tid ved omkjøring.

Utryknings- og reparasjonskostnader kommer i tillegg.

Nesten 80 millioner 

15 prosent av kjøretøyene i tunnelen er tunge, det vil si drøyt 1000 kjøretøy per døgn. 

Det antas en gjennomsnittlig forsinkelse på én time per tur ved begge omkjøringsveier og en timespris på 450 kroner for godstransport. Til sammen gir dette en samfunnsøkonomisk kostnad på 450.000 kroner per dag, og nesten 15 millioner kroner i måneden. 

I tillegg til dette kommer persontrafikken i tunnelen.

DSB oppgir i rapporten fra 2014 at det er 4000 pendlere blant de 7400 som kjører gjennom tunnelen i døgnet i snitt.

Samfunnskostnadene knyttet til omkjøring beregnes til 63 millioner kroner på én måned (2014-tall), og er satt sammen av forsinkelseskostnad (45 mill.) og ekstra kjøretøy- og drivstoffkostnader (18 mill.).

Usikker på åpning

Akkurat når tunnelen vil åpnes igjen er foreløpig ikke sikkert. 

Veivesenet opererer nå med tidligste åpningsdato 28. mai.

Forrige uke kom den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen som viste til motorhavari i lastebil som antatt årsak til brannen. 

Dette er samme årsak som under den store brannen i tunnelen i 2011. 

– Dersom de foreløpig funnene viser seg å stemme, betyr dette at motorhavariet i 2011 ikke var en enkelthendelse. Det kan da tyde på at tunnelen har betydelige sikkerhetutfordringer når det kommer til nettopp dette, sa Rolf Mellum, avdelingsdirektør på Veiavdelingen i Statens havarikommisjon til Teknisk Ukeblad, da resultatene ble lagt frem. 

Nyhet! 50% mer innhold i TU Ekstra til lavere pris!

Få 700,- i rabatt

Bestill innen 1. september

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)