PROSJEKTER

– Blir for dyrt: Venstre vil bytte ut fergefri E39 med el-ferger

Vil bruke milliarder fra fjordkryssingene på utvikling av nullutslipsskip.

Slik har Vegvesenets planleggere sett for seg at en E39-bru over Sognefjorden an bli seende ut. Venstre og SV mener imidlertid at fjordkryssingene på den planlagte fergefrie E39 ikke bør komme lenger enn til tegnebrettet.
Slik har Vegvesenets planleggere sett for seg at en E39-bru over Sognefjorden an bli seende ut. Venstre og SV mener imidlertid at fjordkryssingene på den planlagte fergefrie E39 ikke bør komme lenger enn til tegnebrettet. Ill: Statens vegvesen/Vianova
27. nov. 2019 - 13:14

Venstres statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet til sier VG at fergefri E39 kan bli for dyrt og kan bremse viktig klimateknologi. Venstre vil heller bruke pengene på viktig utvikling av nullutslippsskip.

– Vi kan rydde opp i de forferdelig dårlige veiene, og samtidig gjøre Norge verdensledende innen grønn skipsfart, sier Hamar til avisen.

I 2013 vedtok den rødgrønne regjeringen å bruke 150 milliarder kroner på å fri stamveien fra rutetabellene. Siden har prisrammen vokst til 340 milliarder. Samtidig har dieseldrevne ferger blitt byttet ut med elektriske, og hydrogendrevne ferger er på vei. Ifølge Hamar vil snart hver tredje ferge i Norge være utslippsfri.

– Når vi legger så mye innsats i å bli verdensledende på nullutslippsferger og -hurtigbåter, må vi stille spørsmålet om ikke det er bedre å beholde den kaffepausen over fjorden, sier Hamar.

Statssekretæren fra Venstre får støtte fra SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes. Han mener prosjektet er utdatert.

– Når man ser hva dette koster, og man ser den alternative satsingen man heller kan få i gang, mener jeg at vi bør snu. Det er aldri for sent å snu, sier SV-nestlederen.

Les også

Maritimt forum: Insisterer på CO2-fond som beste tiltak for å kutte utslipp

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.