SMØREBUSSEN

Bli med inn i smørebussen som skal til Sotsji

SE VIDEO: 110 kvadratmeter fullstappet med ski og smøreteknologi.

BEITOSTØLEN: Denne helgen starter langrennsløperne konkurransesesongen på Beitostølen.

Det blir ilddåpen for den nye norske smørebussen som for første gang brukes til rennforberedelser.

Teknisk Ukeblad har fått omvisning i smørebussen som i februar skal til OL i Sotsji.

Les også: Prepper ski med skrape og vinkelsliper

Sesongstart

Noen få snøfiller daler ned over kunstsnøen på skistadion på Beitostølen. En enslig ukrainsk skiskytter akselererer ut fra standplass.

Foreløpig er det ganske rolig, men til helgen braker det løs med nasjonal sesongstart for langrenn på Beitostølen. Marit Bjørgen og flere internasjonale løpere stiller på startstreken.

Et svartlakkert monster av en trailer på parkeringsplassen trekker foreløpig mest oppmerksomhet. Den nye norske smørebussen hever seg bokstavelig talt over alt annet som er parkert her.

De norske smørerne har vært på plass siden forrige helg, en uke i forveien, for å forberede sesongen. Utenfor smørebussen lemper en kar ut et berg med skibager. Inne i traileren er det enda flere ski.

– Det her er første gang vi bruker bussen i forkant av et renn, forteller smøresjef Knut Nystad, om bussen som var klar i april.

Les også:  Denne snøen skal brukes neste vinter

Norges nye smøretrailer. Foto: Eirik Helland Urke
Smørebussen ruver på parkeringsplassen ved skistadion på Beitostølen. Eirik Helland Urke

110 kvadratmeter

Med 110 kvadratmeter fordelt over to etasjer er den nye norske smørebussen større enn mange leiligheter. Den er konstruert slik at fire deler kan trekkes ut i første etasje og taket heves.

– Det høres veldig mye ut, men når du har ti stykker som skal jobbe der, tre-fire som skal inn og ut for å teste ski, 25-30 utøvere pluss trenerstaben, så blir det fullt nok. I tillegg er det 600-900 par ski som skal trykkes inn der hver helg, sier Nystad.

At såpåss mye av bussen blir felt inn før transport, gjør det til en omfattende prosess å pakke den. Nystad er glad han vokste opp med tetris for å få pakkingen til å gå i hop.

Nødstrøm fra eget aggregat, vannbåren gulvvarme og eget kjøkken er blant ingrediensene i maktsymbolet til skinasjonen Norge.

Doningen som skilandslagets smørere omtaler som smørebussen, er et vogntog bestående av en Scania R560 trekkvogn og en spesialbygget tilhenger som ironisk nok kommer fra svenske SKAB.

Les også: Skal undersøke Grønland med romsonde

Norges nye smøretrailer. Knut Nystad, smøresjef. Foto: Eirik Helland Urke
Smøresjef Knut Nystad studerte blant annet støtteapparatet til Formel 1-lag for å få inspirasjon til smørebussen.Foto: Eirik Helland Urke Eirik Helland Urke

Bjørgen på besøk

I det store rommet i første etasje er det ski overalt, langs vegger, hengende i taket og på stativer på gulvet.

Over fire store arbeidsbenker er hetter koblet til kraftige avtrekksvifter. Smørejernene har fått eget støvavsug for å fjerne helseskadelige partikler fra når glivoks varmes inn i skisålene.

Lyden fra en drill påmontert roterende børste skjærer gjennom tonene til 80-tallsslageren (I Just) Died in Your Arms inne i bussen. Noen glider ski, andre monterer bindinger og pakker ski som skal sendes til sliping.

Plutselig kommer Marit Bjørgen innom for å ta en kort prat med Perry Olsson, smøreren som i flere år har hatt et spesielt ansvar for Bjørgens ski.

Les også: Denne kjøler en colaboks på 45 sekunder

Plukke gode ski

En viktig del av jobben for smørerne tidlig i sesongen består i å plukke ski, for å hele tiden sikre seg at utøverne har et mest mulig komplett utvalg av skipar som fungerer til alle mulige føreforhold.

Smører Lars Høgnes skal ut og teste ski senere den dagen. De tester blant annet nye par opp mot referansepar som de vet er bra.

– Det er viktig å finne ski med høy toppfart. Vi går i konkurransefart under testen, det er når du gir på at du får svar fra skiene, forteller han.

Norges nye smøretrailer. Foto: Eirik Helland Urke
Lars Høgnes (t.h) monterer bindinger på nye ski. Eirik Helland Urke

Eget pulverrom

I traileren er et eget rom med ekstra avtrekk, der smørerne setter skiene inn med fluorpulver.

Sluttbehandlingen av skiene med pulver er den arbeidsoperasjonen som gir størst utfordringer for arbeidsmiljøet. Når pulveret varmes inn i skisålene, frigjøres store mengder små partikler.

Inne i pulverrommet står testskiene til smørerne. Disse såkalt nullstilte skiene er plukket ut slik at selve skien har mest mulig like egenskaper.

Poenget er å ha kontroll over flest mulig variabler når det skal eksperimenteres med ulike produkter, for å se hva som gir best gli på et føre.

Resultatene fra all testing blir ført inn i en omfattende database. Nystad påstår hardnakket at de ikke har andre hemmeligheter enn hardt arbeid i smørebussen, men databasen vil han ikke gi ut.

Les også: Bob Geldof gjør seg klar for verdensrommet

Norges nye smøretrailer. Foto: Eirik Helland Urke
I denne mappen har smørerne åtte par testski med tilnærmet helt like egenskaper som brukes for å teste ulike glidprodukter på ulikt føre. Eirik Helland Urke

Skimysterium

Til tross for datastyrt skiproduksjon med avansert teknologi, er det ifølge smøresjef Nystad fremdeles et slags mysterium hvorfor et skipar er godt mens et annet ikke er fullt så godt.

– Det er ekstremt mange variabler, noen gram lim her og der kan endre egenskapene i en ski, forklarer han.

Omfattende testing er det eneste som kan gi svar på hvilket skipar som fungerer best til ulike typer føre.

– Den dagen noen klarer å lage smørefrie gullski, så har ikke vi noe å gjøre, sier Lars Høgnes.

En stund var det uklart om skilandslaget fikk ta med smørebussen til OL i Russland. Nå bekrefter Nystad at bussen skal til Sotsji, men at de ikke får kjøre den opp til skistadion.

Les også:

Her er verdens første forskningsstasjon på ski  

Finsliper årets skiteknologi

Her er maskinen som lager drikkevann av svette