– I dag er teknologien så lett tilgjengelig at alle har mulighet til å lage filmer av høy kvalitet og kan enkelt distribuere dem på nett, mener Bjørn Michaelsen som driver YouTube-kanalen Next Hero.
– I dag er teknologien så lett tilgjengelig at alle har mulighet til å lage filmer av høy kvalitet og kan enkelt distribuere dem på nett, mener Bjørn Michaelsen som driver YouTube-kanalen Next Hero.

YouTube-kanalen Next Hero

Bjørn (22) startet egen YouTube-kanal for syv år siden. Nå nærmer han seg 150 millioner visninger

Bruker tre droner, fire riggkameraer og 20 GoPro-kameraer.

  • Karriere

TRONDHEIM: Per dags dato følges Bjørn Mich­aelsens YouTube-kanal Next Hero av hele 164.000 abonnenter og har så langt registrert 135 millioner visninger.

På kanalen legger motorsportentusiasten ut flerkamera-produksjoner fra arrangementer i Skandinavia, Island, Asia og USA.

– I dag er teknologien så lett tilgjengelig at alle har mulighet til å lage filmer av høy kvalitet og enkelt distribuere dem på nett, mener Michaelsen

Proffe produksjoner

Samtidig fører tilgangen på teknologi til stor konkurranse om oppmerksomheten på nettet.

– Derfor er det viktig for meg å bruke teknologien på en kreativ måte og levere kvalitets­videoer med særpreg, forteller han.

Og Michaelsen tuller ikke når han lager motor­sportfilmer. Her snakker vi proffe produksjoner med et crew på opptil syv kameramenn på en opptaksdag.

Utstyret er toppmoderne og verdt flere hundretusen:

På det meste bruker han tre droner, av typen Inspire og Phantom fra DJI med 4K i oppløsning, hvor iPad 4 mini benyttes som monitorer. Ute i løypene og på biler og førere har han 20 GoPro Hero 4 black action-kameraer.

Og på bakkenivå benyttes Ronin M Gimball-stabilisator fra DJI med GH4 Lumix fra Panasonic og tre Canon G30 på skulderrigger som er utmerket når det filmes i røft miljø der sand, vann, gjørme og steiner flyr.

– Skulderriggene er enkle å løpe rundt med og gir gode og stabile opptak. GoPro-kameraene gir meg helt fantastiske perspektiv, enten de festes på biler, førere eller legges på bakken, og da vi fikk tak i droner fikk jeg enda flere spektakulære bilder med vinkler jeg bare kunne drømme om tidligere, forteller Michaelsen.

Råmaterialet fra opptakene redigerer han med Premiere Pro fra Adobe sin Creative­Cloud-pakke.

Festet kamera på kosteskaft

Det startet med et gammel kamera festet på et kosteskaft. I dag lager Bjørn Michaelsen motorsportfilmer med crew på opptil syv personer som opererer droner, stabilisator-kameraer, skulderrigger og GoPro-kameraer.
Det startet med et gammel kamera festet på et kosteskaft. I dag lager Bjørn Michaelsen motorsportfilmer med crew på opptil syv personer som opererer droner, stabilisator-kameraer, skulderrigger og GoPro-kameraer. Bilde: Håvard Egge

Motorsportinteressen har Bjørn fra sin far, som tidlig begynte å ta ham med på motorsportløp. Og allerede da han var 12 år begynte han å delta selv og som farens co-driver.

– Men etter tre år begynte faren min med Formula Offroad, som er en ekstrem type motorsport hvor man ikke får kjøre med co-driver. Det førte til at jeg måtte finne på noe annet å gjøre på arrangementene, og sånn startet jeg å lage filmer, forteller han.

På det første løpet tok Bjørn med seg det gamle tape-kameraet til foreldrene, som han i mangel av et stativ, festet på et kosteskaft.

– I begynnelsen laget jeg filmer bare på gøy, for å vise til sjåførene og teamene. Jeg delte YouTube-lenkene ut på diverse fora på nettet.

Eksploderte raskt

Etter hvert fikk Bjørn internasjonal oppmerksomhet, og ble invitert over til USA som 16-åring.

Allerede den første filmen fra USA – av en rød pick-up som totalkræsjet etter et langt hopp – fikk raskt én million visninger. I dag har filmen blitt sett 12 millioner ganger.

– Det var helt sykt, og noe jeg aldri hadde forventet. Det eksploderte, og etter det ble det hyppig med reiser til både USA og andre steder i verden for å filme, forteller Michaelsen.

Han tror en viktig suksessfaktor for ham har vært at han lager videoer som forteller en
story.

– Bransjen har stort sett vært vant til enkeltopptak av hendelser mens jeg er opptatt av å gi en opplevelse av hele eventet. I tillegg til alt som skjer på banen filmer jeg også det som skjer utenfor, reaksjoner fra publikum og det som foregår i depotet, forteller han.

Tjener penger

I dag har Bjørn Michaelsen et globalt publikum, flest i USA. Og han tjener gode penger på hobbyen sin.

– Gjennom å vise Google-annonser på videoene får man cirka 1 dollar per tusende visning, forteller Michaelsen, som i dag driver YouTube-kanalen som en del av sitt filmselskap som også lager reklamefilmer for bedrifter. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)