STORE ØDELEGGELSER: Jordskjelvet i Japan la deler av landet i ruiner. Både fabrikker, veier og elnett er skadet, og det kan føre til forstyrrelser i landets produksjon. Det får igjen følger for den globale industrien, som kan oppleve delemangel. (Bilde: Scanpix/Reuters)

Bilfabrikker holdes stengt

  • Industri

Ødelagte veier, stengte fabrikker og energimangel i Japan får følger for industri over hele kloden.

I USA frykter man nå dyrere biler på grunn av delemangel. GM har stengt Shreveport-fabrikken i Louisiana fordi de mangler deler til Chevrolet Canyon og GMC Canyon.

– Vi har ikke sett det høyeste prisnivået ennå, sier bilsalgsanalytiker Jesse Toprak i bilnettstedet Truecar.com til CNN.

Mangler stabil strøm

Ifølge BBC taper bilfabrikanter som Toyota og Honda millioner av dollar hver dag produksjonen står.

Toyota og Honda skal begge starte opp fabrikkene sine igjen i helgen. Men japansk industri er avhengige av at strømnettet fungerer og at energiselskapene klarer å levere nok energi til fabrikkene.

– En betydelig prosentandel av Japans elektrisitetsproduksjon er nede, og det er lite sannsynlig at den kommer tilbake snart, sier Aaron Bragman i IHS Global Insight til BBC. – Det er lite sannsynlig at situasjonen normaliseres med det første.

Det er tilsammen 55 aktive reaktorer ved disse kjernekraftverkene i Japan. Kjernekraftverk med rød prikk er operative. Gul prikk betyr at de ikke har produksjon, og blå prikk viser nye kjernekraftverk under planlegging.
. – Det er lite sannsynlig at situasjonen normaliseres med det første. KJERNEKRAFT: Mye kjernekraft er ute av drift i Japan, noe som gjør det vanskelig å starte opp industrien igjen. Det er 55 aktive reaktorer i Japan. Kjernekraftverk med rød prikk er operative. Gul prikk betyr at de ikke har produksjon. Blå prikk er kraftverk som planlegges. Wikipedia

– Ikke dyrere i Norge

Toyota Norges direktør Lars-Erik Årøy tror ikke at norske bilpriser vil stige trass i produksjonsstopp og problemer med industrien i Japan.

– Jeg forventer ikke økte bilpriser. Kortsiktig kan det bli forskyvninger på et par uker, men produksjonen skal snart opp igjen. Toyota holder sine fabrikker stengt ut denne uken, men delene produseres tilnærmet som normalt, sier Årøy til Teknisk Ukeblad.

– Så det norske bilmarkedet blir ikke påvirket av jordskjelvet?

– Den største biten av delene produseres i Europa. Det kan jo selvsagt bli mangel på enkelte deler fra Japan. Men prisene skal ikke bli påvirket av dette, tror jeg.

Honda utsetter

Honda skulle opprinnelig ha åpnet bilfabrikkene i Saitama og Mie og motorsykkelfabrikken i Kumamoto i dag, men annonserte i går at de utsetter dette til søndag.

– Når starter Toyotas fabrikker opp igjen produksjonen for fullt?

– Vi har ikke noe konkret informasjon. Vi har totalt 14 fabrikker i Japan, inkludert søster- og datterselskaper. Produksjonen står ut uka, men mange av komponentene er i produksjon. Ødeleggelsene omfatter i liten grad Toyotas egne fabrikker. Vi hadde fire fabrikker nær jordskjelvområdet, og disse hadde kun mindre skader, sier Lars-Erik Årøy i Toyota Norge.

Store utgifter til infrastruktur

Japans kostnader etter jordskjelvet kan komme opp i over 1700 milliarder kroner. Verdensbanken mener det vil ta fem år å bygge opp igjen infrastrukturen, også det ifølge BBC.

Det å bygge opp bygninger og infrastruktur i sju fylker i nordøst-Japan koster mellom 200 og 308 milliarder dollar (cirka 1100-1700 mrd. kroner), sier regjeringen ifølge NHK World.

Det store jordskjelvet som ødela byen Kobe i 1995 kostet rundt 123 milliarder dollar (686 mrd. kroner).

Elbilen Leaf ikke rammet

Nissan i Storbritannia leverte sin første elbil av typen Leaf til en kunde denne uken. Produksjonen av Leaf skjer kun i Japan. Selv om Leaf-fabrikken ikke er skadet, er infrastrukturen og leveransene i Japan sterkt skadelidende av jordskjelvet og tsunamien.

Nissan har fått 550 bestillinger i Storbritannia, men jordskjelvet hindrer ikke disse leveransene, ifølge Business Green. Nissan har allerede levert over 400 Leaf til Storbritannia.

Elbilen koster for øvrig 237.000 kroner, og regjeringen støtter kjøperne med 45.000 kroner.

Fargeløse aviser

Det dukker fortsatt opp følger av jordskjelvet og tsunamien for industri og næringsliv, ikke minst innad i Japan. Nå risikerer avisene å gå tom for blekk.

Foreningen for japanske blekkprodusenter har 56 medlemmer. De ber nå avisene om å trykke færre sider og bruke mindre farge i avisene. Grunnen er at en av nøkkelingrediensene i blekket mangler. Kjemiske fabrikker på kysten er nemlig skadet av jordskjelvet. Nå risikerer Japan å gå tom for blekk i løpet av en måned, ifølge kringkasteren NHK.

Jordskjelvet har også skapt energimangel, noe som også rammer de døde som må begraves uten den tradisjonelle kremasjonen.

Mangler kister

Mangelen på drivstoff gjør det vanskelig å kremere de døde i fylkene (prefekturene) Miyagi, Higashimatsushima og Watari, og ni andre fylker vil følge etter, ifølge Kyodo News.

Nå har man droppet kremasjonen og begynt å begrave de døde, noe som ikke er vanlig i Japan. Myndighetene ber derfor om tillatelse fra familiene.

I tillegg er det vanskelig å skaffe kister, så folk begraves i laken.

Frykter tape-mangel

De forskjelligste bransjer frykter å bli rammet av stengte fabrikker i Japan. Sonys fabrikker i Miyagi-området produserer for eksempel videotape. Det har ført til kamp i filmindustrien for å sikre seg solide lagre av videotape, blant annet for å sikre dokumentasjonen av NBA-finalene i USA, ifølge Hollywood Reporter.

Flere harddiskprodusenter er også rammet, ifølge nettstedet Tech Powerup. Showa Denko står for rundt en fjerdedel av harddiskproduksjonen i verden og leverer rundt 22 millioner harddisker til selskapene Seagate og Western Digital hver måned. Showa Denko er nå rammet av fabrikkstans etter jordskjelvet, men har også fabrikker i flere land. Også Furukawa Denko og Kobe Steel, som lager deler til harddisker, er rammet.

Også produsenter av fotoapparater som Nikon og Canon måtte stenge fabrikker etter jordskjelvet. Det samme er en mengde mindre fabrikker, men det er fortsatt vanskelig å få oversikt over hvor lenge det vil vare, og hvilke følger det får for industrien i resten av verden.

Sender 100 ingeniører

Toshiba har ifølge CNN sendt over 100 ingeniører til nordøst-Japan for å hjelpe til med å løse problemene på kjerne kraftverkene Fukushima Daiichi og Fukushima Daini.

I tillegg sitter 700 ingeniører andre steder og analyserer situasjonen. Toshiba leverte fire av reaktorene på Fukushima Daiichi.

Nå meldes det også om at kreative japanere lager hjemmelagede geigertellere for selv å kunne holde kontroll med radioaktiviteten, ifølge denne bloggen.