Eemslift Hendrika

Berging av Eemslift Hendrika blir vanskelig

Kystvaktskipet KV Sortland er framme ved havaristen Eemslift Hendrika tirsdag ettermiddag. Bergingsfolk planlegger å ta seg om bord i havaristen på onsdag.

Det nederlandske lasteskip Eemslift Hendrika som har fått slagside i Norskehavet og har sendt ut en nødsignal etter at lasten har forskjøvet seg. Et redningshelikopter har hentet ut flere av mannskapet.
Det nederlandske lasteskip Eemslift Hendrika som har fått slagside i Norskehavet og har sendt ut en nødsignal etter at lasten har forskjøvet seg. Et redningshelikopter har hentet ut flere av mannskapet. (Foto: Redningshelikopter Florø/ Hovedredningssentralen Sør-Norge)

Kystvaktskipet KV Sortland er framme ved havaristen Eemslift Hendrika tirsdag ettermiddag. Bergingsfolk planlegger å ta seg om bord i havaristen på onsdag.

KV Sortland er en del av slepebåtberedskapen langs kysten og forberedt på bergingsoperasjoner. Pressetalskvinne Torill Herland i Sjøforsvaret sier at mannskapet på KV Sortland helt sikkert har lagt en plan, men kjenner ikke detaljer.

– Det legges alltid en plan som justeres og tilpasses de aktuelle forhold når de kommer fram til havaristen og ser an den reelle situasjonen, sier Herland til TU.

Om det er aktuelt å sette i gang slep mot land eller bare sørge for at skipet ligger med baugen mot sjøen og vente på bedre vær, blir vurdert underveis.

Det blåser full storm med bølger på 15-18 meter der havaristen befinner seg. Skipet skal ha en slagside på 45 grader. 

Lasteskipet Eemslift Hendrika sendte mandag formiddag ut nødsignal etter at lasten forskjøv seg og skipet fikk slagside. Skipet hadde et mannskap på 12 som ble evakuert med helikopter. 

Se mannskapet heises opp av helikoptre fra Hovedredningssentralen.

Båt falt av

Skipet er lastet med flere servicebåter, og tirsdag ettermiddag sier beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm i Kystverket at en av båtene har falt av. 

– Den største båten har falt av. Den ligger nå omtrent 1,3 nautiske mil fra hovedskipet, sier Mortensholm.

Kystvaktskipet Sortland og Kystverkets fly er på stedet. Mortensholm sier at de trolig vil forsøke å berge servicebåten også. Båten som falt av er en servicebåt som skulle leveres til selskapet AQS.

Vil om bord på onsdag

Det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage er hyret inn av rederiet for å berge havaristen. De skal etter planen fly opp redningsfolk fra Nederland tirsdag kveld, for så å prøve å komme seg om bord i havaristen onsdag morgen, opplyser Mortensholm. Planen er å leie slepefartøy i Norge. 

– KV Sortland har også slepekapasiteter, så vi er klare med tiltak i backup hvis ikke eiers tiltak fungerer. Vår interesse er å hindre oljesøl fra fartøyet, sier Mortensholm. 

Han forventer at de også tar hånd om båten som falt av skipet. 

– Jeg forventer at de berger båten også, sier han.

Motorsvikt

Før mannskapet ble evakuert fra lasteskipet, ble det satt på autopilot vekk fra land. Sent mandag kveld gikk farten ned og skipet begynte å drive tilbake mot land. Antakelig har motorene sviktet ettersom skipet hadde kraftig slagside. Ifølge Kystverket kan skipet treffe land rundt Stadlandet onsdag dersom den driver med samme kurs og hastighet og dersom det ikke er mulig å få skipet under slep.

Anders Penna i bergingsselskapet BOA kjenner ikke detaljer om havaristen og situasjonen, men sier på generelt grunnlag at det er svært krevende og vanskelig å få kontroll på en havarist under de rådende forhold.

– Dersom det ikke er klargjort sleper på forhånd, er man nødt til å sette trenet bergingsmannskap om bord. Når skipet ikke har framdrift, ligger det og ruller fram og tilbake og gjør det vanskelig og risikofylt å få mennesker om bord, sier Penna til TU.

Eemslift Hendrika var tirsdag formiddag i drift uten motorkraft 13 mil nordvest for Ålesund og driver i ca. 2 knops fart sørøstover. KV Sortland kunne på grunn av været bare holde 5-6 knops fart på vei mot havaristen.

Proffe

Kystvaktskipet KV Sortland er forberedt på både slepeoperasjoner og oljevern. Det 93 meter lange skipet ble bygget av Myklebust Verft i 2010 og ble designet av Vik-Sandvik (Wärtsilä) og har gassmotorer (LNG).

Remøy Management har teknisk drift av skipet, det vil si maskinbesetning, mens øvrig personell er fra Sjøforsvaret.

Ifølge Anders Penna i BOA er mannskapet på KV Sortland godt trent og ekspert i berging av skip, selv om det ikke skulle være lagt ut slepetrosse.

– De er veldig proffe, sier Penna.

 Dersom det ikke er gjort klar for nødslep, kan bergingsmannskapet prøve å få vaier under skipet og feste det til ror eller propell.

Ikke krav om nødslepeutstyr

Penna etterlyser nødslepeutstyr på flere skip. I dag er det krav kun for tankskip over 20.000 dødvekttonn.

– Det burde være standard utstyr på flere kommersielle fartøy, ikke minst cruiseskip, sier Penna.

Han sto klar til å reise ut til cruiseskipet Viking Sky som fikk motorproblemer og driftsstans over Hustadvika i mars 2019.   Dersom skip ikke har nødslepeutstyr som utløes i nødstilfeller, må det trenet personell om bord som kan bistå bergingsselskap og slepefartøy. Det er svært krevende og vanskelig. Med sterk slagside, rulling og stamping, vind og sjøsprøyt som gjør dekket glatt, skal man ha mye trening for å kunne gjøre en jobb om bord.

Nødslepeutstyr er plassert akter på tanskip over 20.000 dødvekttonn fr at det skal bi mulig for slepebåter raskt å få kontroll på havaristen. Utstyret består av «pick up» bøye med  en «pick up» line som er koblet til en vaier. Den er rullet opp på en vinsjetrommel. Bergingsskipet trekker ut vaieren og kobler på sin slepekrok eller slepevinsj. For tankskip på over 50.000 tonn skal vaieren tåle 200 tonn og er som regel 100 meter lang.

Båttransport

Eemship Hendirka ble bygget i 2015 og kan ta 4.200 tonn last. Skipet er 111,6 meter og spesialbygget for transport av yachter og andre, mindre fartøy og båter. Skipet går i treukers rutetrafikk mellom Norge og Tyrkia med anløp i flere europeiske havner underveis, ifølge selskapet Star Class Yacht Transport.

Skipet har blant annet med seg et nytt 24 meter langt serviceskip på vei til AQS AS i Kolvereid i Trøndelag, skriver VG. Skipet har en verdi på 66 millioner kroner.

Eemslift Hendrika var lastet med servicebåter som skulle til Trøndelag, ifølge Adresseavisen. Det har omtrent 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord.

Les også

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå