IT

Ber forbrukerne mase om lavere utenlandspriser

Konkurransen i mobilbransjen er for dårlig, mener Post- og teletilsynet.

Konkurransen i mobilmarkedet er for dårlig så fort du beveger deg utenfor Norges grenser, mener Post- og teletilsynet.
Konkurransen i mobilmarkedet er for dårlig så fort du beveger deg utenfor Norges grenser, mener Post- og teletilsynet. Bilde: Colourbox
15. mai 2013 - 13:02

Omsetningen i det norske ekommarkedet i fjor, markedet for elektronisk kommunikasjon øker litt, med 1,7 prosent, knapt nok til å holde unna for inflasjonen.

Samtidige er den er fordelt på litt færre aktører enn i 2011. Det er ikke sjefen for Post- og teletilsynet, Torstein Olsen, overrasket over.

– Dette er følgen av en normal konsolidering i et modent marked, sier han.

Lavere utenlandspriser

Det er ingen store overraskelser i årets undersøkelse, mener Olsen. Prisene på mobil tale og SMS er blitt så lave at PT ikke er så opptatt av å øke konkurransen her.

– Derimot skulle jeg ønske at forbrukerne begynte å etterspørre lavere utenlandspriser. Her er det alt for dårlig konkurranse, sier han.

Les også: Det nye 4G-nettet kommer i desember

Utlandstrafikk

Utlandstrafikken øker nemlig i friskt tempo både på tale, meldinger og ikke minst på data. Den øker 130 prosent fra året før fra norske abonnenter i utlandet.

På tross av reguleringer i EU har inntektene økt til nesten to milliarder kroner i fjor, mens operatørenes kostnader faller til litt under 700 millioner kroner. Det betyr at nettofortjenesten økte til 68 prosent, fra 63 prosent året før.

– Dette er en solid inntektskilde for operatørene, som det ikke er så mye fokus på. Innlands har vi ikke noe imot prisene, men vi ønsker å sette fokus på utlandstakseringen slik at det blir mer konkurranse, sier Olsen.

Ifølge teleanalytiker Tore Aarønæs utgjør utlandsinntektene rundt halvparten. Til og i utland bruker vi 3,2 milliarder kroner.

Utlendinger i Norge skaper ikke mye inntekter sammenliknet med nordmenn, og det sier litt om at vi er mye mer i utlandet enn andre er her på berget.

Mobiloperatørene skviset ut mer penger av norske abonnenter i utlandet i 2012 enn året før, samtidig som kostnadene var lavere.
Mobiloperatørene skviset ut mer penger av norske abonnenter i utlandet i 2012 enn året før, samtidig som kostnadene var lavere.

Mer datatrafikk

Olsen er ikke overasket over at datatrafikken vokser og står for stadig mer av inntektene til operatørene, og heller ikke overasket over at fasttelefoni fortsetter å stupe.

Fasttelefoni fortsetter å falle raskt. Ved utgangen av 2012 hadde bare 48 prosent av husholdningene fasttelefon etter at nesten 88 000 kuttet den gamle telefonen i løpet av året.

Det bidrar til at taletrafikken totalt sett faller litt, selv om mobil tale øker til 70 prosent.

Antallet abonnenter på mobil fortsetter å øke, men veksten faller. Den dobbeltderiverte er negativ, sier Olsen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Les også: Telenor kopierer Orange

Utjevning

Det er ingen stor forskjell på antallet abonnenter hos de ulike operatørene, men måten ulike abonnenter bruker dem til å snakke varierer.

De som har mobil gjennom jobben snakker mest, med litt under 300 minutter i måneden, men dette tallet viser en fallende trend.

De private snakker omtrent halvparten, men øker litt. Antall SMS-er faller fra 102 til 101 per måned, på tross av at mange har abonnementer som inneholder et enormt antall meldinger.

– Hadde de brukt det de har gratis ville enhetsprisen vært veldig lav, men folk bryr seg ikke om det. Det vet teleoperatørene, som lokker med urealistisk mange inkluderte SMS-er i pakkene de selger, sier Olsen.

Torstein Olsen, direktør i Post- og teletilsynet.
Torstein Olsen, direktør i Post- og teletilsynet.

Intern forskyvning

Mens folk tidligere hadde de største utgiftene på taletrafikken har denne krympet kraftig og blitt erstattet av abonnementsavgifter.

Inntektene fra datatrafikk er raskt økende, men fremdeles en liten del av det som ikke er inkludert i abonnementet.

Likevel utgjør dette 1,3 milliarder kroner og det vokser raskt. Til sammen kommer 20 prosent av inntektene til operatørene fra datatrafikken, og dette øker raskt fra år til år.

Til sammen var omsetningen på ulike tjenester i mobilnettverkene på over 17 milliarder kroner i fjor. Litt over halvparten av all elektronisk kommunikasjon. 

Les også: Oslo-firma kan revolusjonere bruk av pc og mobil

En millioner bruker ikke nett

Det er ca 4,3 millioner smarttelefoner i Norge i dag, men pussig nok bare 3,3 millioner som bruker data på telefonen.

– Det er altså en million som ikke bruker data på smarttelefonen, og da kan vi jo lure på hvorfor de har anskaffet den. Det ser ut som de har den bare for å vise den frem, sier Olsen.

Også rene mobildataabonnementer i form av SIM-kort i PC-er, mobile rutere og USB-modemer øker, men ikke så raskt lenger.

Vi nærmer oss 800 000 rene dataabonnenter, men mange bruker nok mobilen som dataterminal til PC-en og nettbrettet i stedet. Totalt sett økte datatrafikken fra nesten 15 til rundt 24 petabyte i fjor.

Telenor er helt stabile og tar 41,7 prosent av datatrafikken. Netcom øker litt til 31,9, mens Ice faller litt til 17,1 prosent. Til sammen står de for over 90 prosent av all datatrafikken.

– Det ser ut som at Netcom er de flinkeste til å komme opp med nye ting. De var tidlig ute med pakker og 4G og det tjener de på, sier Olsen.

Totalt 84 500 hadde 4G-abonnement ved årsskiftet, og det var 10,6 prosent av datakundene. Hele 64 000 4G-brukere var kunder hos Netcom.

DSL faller

I markedet for fast bredbånd er det kabel og fiber som står for veksten. Fordelingen mellom aktørene er ganske stabil selv om Telenor faller litt, vesentlig på grunn av fallet i DSL.

Over 12 prosent har bredbånd på over 30 megabit/s, mens bare halvparten har like stor kapasitet på oppstrøm.

Det er fiberkundene som har den høyeste hastigheten. Telenor har størst markedsandel på nedstrømskapasitet på 10 Mbit/s eller over, men når man ser på over 30 Mbit/s er det Get som leder. De har 24,4 prosent av markedet, med Lyse på litt over halvparten.

Nye abonnement: – Som å ha månedskort på mobilen

Vi ser og ser

TV-markedet er stabilt, selv om satellitt faller ørlite, mens TV over fiber øker kraftig og har gått forbi det digitale bakkenettet. Totalmarkedet øker pussig nok kraftig fra år til år.

– Fra 2007 til i fjor har de doblet inntektene fra fire til snart åtte milliarder. Jeg ville nesten forvente at de falt, men tvert imot: Det er nesten utrolig at distributørene klarer å vriste ut stadig mer penger for stort sett det samme tilbudet, sier Olsen.

Norge best

PT har sett på hvordan Norge ligger an på mobil tale og SMS. Målt i kjøpekraftparitet og med lavt forbruk er vi best i verden med fem dollar i måneden per person.

Men når vi inkluderer data med 500 MB per måned er vi ikke best lenger. Her er vi nummer ti med rundt 15 dollar i måneden, mens Finland er på rundt 8.

Med høyt forbruk minster vi nummer en til Hellas, men blir nummer syv når data inkluderes.

Les også:

Snart slipper du å lagre TV-programmer på egen opptaksboks

Her kommer neste generasjon TV-standard

Dette blir nytt på Netflix  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.