INDUSTRI

Bellona skal gi et av verdens største verftskonsern råd om grønnere skip

– En milepæl, sier Frederic Hauge.

Damen hybrid slepebåt med trekkraft (bollard pull) på 60 tonn. Batterikapasiteten gjør det mulig å seile i 4 knop i en time. Drivstofforbruket reduseres med 30 prosent og utslipp med opp til 50 prosent.
Damen hybrid slepebåt med trekkraft (bollard pull) på 60 tonn. Batterikapasiteten gjør det mulig å seile i 4 knop i en time. Drivstofforbruket reduseres med 30 prosent og utslipp med opp til 50 prosent. Bilde: Damen
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
18. mars 2015 - 16:37

Et av Europas største verftskonsern, det familieeide Damen Shipyards Group, mener de har mye å hente på å samarbeide med Bellona.

Bellona kan ikke bygge skip, men det kan Damen.

– Vi jobber mot et felles mål – en grønnere framtid og en mer miljøvennlig skipsfart, sier Remko Hottentot, sjef for Damens norske kontor.

Samarbeidet blir offentliggjort samme dag TU skriver om IMOs advarsler om 250 prosent økning i utslipp fra skipstransport i 2050.

Stiller spørsmål

– Bellona kjenner norske forhold godt, de kjenner regelverk og de kan stille kritiske spørsmål. Vi har allerede bygget flere miljøvennlige skipstyper, både hybride og gassdrevne. Vi tror samarbeidet kan være godt for oss begge, sier Remko Hottentot til Teknisk Ukeblad.  

Sigurd Enge i Bellona sier at Damen er veldig offensive og flinke til å «tenke utenfor boksen».

– Det er verdifullt for oss å komme i inngrep med en så stor og viktig skipsbyggingsaktør. De har allerede vist at de tør å bygge miljøvennlige fartøy på spekulasjon, sier Sigurd Enge til Teknisk Ukeblad.

Les også: Rederiene kaster seg over de ultrastore containerskipene

Bygger på spek

Hottentot bekrefter at gruppen aktivt går ut og påvirker markedet ved å sette i gang bygging av nye skipstyper før de har tegnet kontrakt. Damen har 32 verft, over 1000 ingeniører og en FoU-avdeling på 40–50.

– Vi bygger ca. 200 skip i året – både store og små. Så mange som 140 blir bygget på spek. Vi er svært fleksible og kan tillate oss å prøve ut ny teknologi, sier Hottentot.

Skipene som bygge på spek blir som regel solgt før de er ferdige fra verftets side.

Remko Hottentot.
Remko Hottentot.

Framtida begynner nå

I motsetning til de største norske verftene, er ikke Damen så avhengig av olje- og gassmarkedet. Flere av skipene Damen utvikler er til offshore vindkraft, både for dagsturer og for lengre turer.  

Verftsgruppen har flere nye skipstyper på utviklingsstadiet.

– De skipene som produseres i dag vil ha en levetid i minst 30 år. Verftsindustrien har en meget sentral rolle i klimakampen. Fremtidens skip er på tegneblokka, og vi trenger visjonære designere, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Tre hovedområder

Samarbeidet mellom Bellona og Damen vil spesielt fokusere innenfor tre områder:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
  1. Nærskipsfart
  2. Havbruksfartøy (fôrbåter, brønnbåter, arbeidsbåter og lignende)
  3. Hybrid

Les også: Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger

Luft og gass

Nærskipsfarten i Europa består av rundt 50 000 fartøyer i ulik størrelse. Disse vil i perioden frem til 2050 gradvis fases ut og erstattes med nye. Damen har allerede utviklet LNG-drevne elvefartøy, også med luftsmurte skrog.

Bellona kjenner godt til norsk havbruksnæring og kjenn er deres behov. For Damen er det et nytt felt.

Damen har allerede bygget og levert to slepebåter med hybrid framdrift (batterier i tillegg til diesel-elektrisk) og har en tredje under bygging nå.

Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter

Damen shipyard bygger enklere fartøy for en rekke formål, ofte på spekulasjon. Som familieeid selskap er de fleksible og raske til å omstille seg.
Damen shipyard bygger enklere fartøy for en rekke formål, ofte på spekulasjon. Som familieeid selskap er de fleksible og raske til å omstille seg.

Tre år

Samarbeidsavtalen mellom damen og Bellona er på tre år.

Frederic Hauge har visjoner for samarbeidet. Han mener det posisjonerer Bellona til å påvirke både norsk og europeisk skipsindustri på en ny måte. Blant annet peker han på behovet for å tenke framtidsrettet når de skal fornye ferjeflåten

– Bellona har jobbet med maritim politikk på høyeste internasjonale nivå i snart 20 år fra kontorene våre i Oslo og Brussel. Dagen i dag en viktig milepæl i vårt skipsfartsarbeid. Nå skal vi gjennom tilgang til ny kunnskap og ny teknologi utfordre politikere og næringsliv både i Norge og Europa norsk med en helt annen tyngde enn tidligere, sier Hauge.

Fra en til fem

Damen etablerte kontoret i Norge for tre år siden. Da var Hottentot eneste ansatte. Til sommeren blir de totalt fem.

– Det skal bli godt å få tid til å være mer ute og snakke med potensielle kunder, sier Hottentot, som har lært seg godt norsk.

Les også:

Endelig har Rolls-Royce fått solgt en gassmotor utenfor Norge

Skrogvinge sparer 30 prosent drivstoff

Maritim næring står foran en IT-revolusjon, og Norge kan bli flaggskipet  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.