Batteriferger

Batteriferger: Ladesystemer svikter ofte

Om to år har Norge 80 batteriferger. De skal lade to millioner ganger hvert år, men ladeteknologien svikter ofte.

MF Hadarøy er hybrid og trafikkerer Hareid-Sulesund i Møre og Romsdal. Batteriene på 3 MWh er levert av Corvus. Fergen har et energibehov for overfarten som tilsvarer 8-9 elbiler.
MF Hadarøy er hybrid og trafikkerer Hareid-Sulesund i Møre og Romsdal. Batteriene på 3 MWh er levert av Corvus. Fergen har et energibehov for overfarten som tilsvarer 8-9 elbiler. (Foto: Tore Stensvold)

Om to år har Norge 80 batteriferger. De skal lade to millioner ganger hvert år, men ladeteknologien svikter ofte.

Statens vegvesen etterlyser bedre tekniske løsninger for lading av ferger.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå