Elektrisk vei

Barndommens modellracerbane ga inspirasjon til den svenske el-veien

Den svenske elbussen lades under kjøring. Utviklerne håper at systemet kan føre til mindre batterier i både busser, lastebiler og personbiler.

Overføringen av energi fra skinnen i veien til elbussen skjer ved å trekke en strømavtaker bestående av to børster over skinnen. Skinnen, som er delt opp i én meter lange biter, er kun ledende akkurat når den fremre børsten passerer. Seksjonene veksler mellom å være pluss og minus - børste nummer to fungerer derfor som en returleder.
Overføringen av energi fra skinnen i veien til elbussen skjer ved å trekke en strømavtaker bestående av to børster over skinnen. Skinnen, som er delt opp i én meter lange biter, er kun ledende akkurat når den fremre børsten passerer. Seksjonene veksler mellom å være pluss og minus - børste nummer to fungerer derfor som en returleder. (Foto: Bjørn Godske)

Den svenske elbussen lades under kjøring. Utviklerne håper at systemet kan føre til mindre batterier i både busser, lastebiler og personbiler.

  • Samferdsel

Ari Sami er til daglig bussjåfør i Skånetrafiken og kjører trolleybuss i Karlskrona. Men fra tid til annen tar han en avstikker til den gamle bispebyen Lund for å kjøre rundt 200 meter frem og tilbake langs Getingevägen i et universitetsområde like utenfor sentrum.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå