DATATELE

Barbarisk eventyr - for voksne

Stein Jarle Olsen
6. juni 2007 - 07:00

Det er noen som har det morsommere på jobb enn andre. Ansatte i Funcom, for eksempel:

– Det er uhyre morsomt å jobbe i Funcom akkurat nå, og Funcom som selskap har aldri hatt det bedre. Vi har et bunnsolid spill nær lansering og vi har nettopp kunngjort utviklingen av et nytt, grensesprengende spill for MMO-segmentet. Dette er spennende tider for oss, og feedbacken vi får fra presse og publikum er fenomenal, sier Ellingsen til TU.no.

Voksent spill

Funcom har valgt et langt mer modent spillkonsept enn hva som til nå har vært vanlig i onlinebransjen. Selskapet sikter mot en ”Mature”-grense i USA, noe som sannsynligvis tilsvarer en nedre aldersgrense på 16 år i Norge. På pressevisningen av Age of Conan ble det også diskutert en del rundt potensielt høye maskinvarekrav for spillet.

– Et rollespill kun for voksne og høye maskinvarekrav. Er det noen sjanse for at dere ekskluderer for mange?

– Jeg forstår godt at det oppfattes slik, men vi ser det ikke på den måten. Gjennomsnittsalderen for onlinespillere ligger godt opp i 20-årene, og Age of Conan retter seg mot disse ved være et av de første spillene i denne sjangeren som har et mer voksent innhold og visuelt uttrykk. Systemkravene blir heller ikke så høye som mange kanskje tror, takket være en egenutviklet teknologi som vi kan tilpasse til det ytterste, sier Ellingsen.

9 millioner brukere

Verdenslederen på onlinespill er utvilsomt Blizzards ”World of Warcraft,” med sine nesten 9 millioner brukere. Alle betaler de rundt 100 kroner i måneden, og det blir det utvilsomt penger av.

– Onlinemarkedet for spill er i dag svært stort, og det vokser kontinuerlig. Selv om World of Warcraft er et fantastisk spill som har utvidet markedet betydelig, er det et spill mange ser mangler i. Age of Conan gjør mye nytt, slik som realistiske kamper, og dette er noe spillerne har bedt om i lengre tider. Vi håper å skille oss nok fra World of Warcraft til at det blir en suksess, sier Ellingsen.

Vil ha konkurranse

Norsk spillbransje har aldri vært særlig stor. Funcom har stort sett vært de eneste med noen form for suksess, og har tidligere gitt ut stortitler som Den Lengste Reisen, Drømmefall og Anarchy Online. Ellingsen håper flere norske utviklere kommer etter.

– Funcom er fremdeles det eneste selskapet som utvikler såkalte AAA-titler og som opererer bredt i det internasjonale markedet, og det høres kanskje pussig ut når vi sier at vi gjerne vil se norske konkurrenter som gjør det samme. Vi henter mye arbeidskraft fra utlandet simpelthen fordi vi må, men håper det vil bedre seg hvis markedet vokser og spillutdanningene får etablert seg, sier han.

– Entusiasme er viktigst

Og vil du inn i norsk spillbransje? Da bør du, ifølge Ellingsen, som tidligere har vært spilljournalist i både Gamer.no og VG, først og fremst være svært interessert i spill.

– Det er mange ulike måter å komme inn i Funcom på, men det bunner alltid ut i en ting: Du må ha lidenskap for spill. Kombiner det med talent og du er på god vei. Det første du må finne ut er hva du ønsker å gjøre; programmering, tegning, 3D-modellering eller noe annet. Så må du sette inn alt for å bli flink i det du bestemmer deg for, og gjerne gjøre perifere ting for å få en fot innenfor døren, slik som å begynne å skrive om spill, slik jeg gjorde. Det er en vanskelig bransje å komme inn i, men er du flink nok, er det alltid en mulighet, forklarer han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.