TUNNELER

Avviser oppslag om tunnelsikkerhet: – Alle tunneler med trafikk, er godkjent for bruk

– Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjente. Det er ikke riktig, sier sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.

Fra rehabiliteringen av Beitlatunnelen ved Dale i Hordaland som ble ferdig i fjor.
Fra rehabiliteringen av Beitlatunnelen ved Dale i Hordaland som ble ferdig i fjor. Foto: Asbjørn Andås, Statens Vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. jan. 2020 - 16:55
– Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjent, men alle tunneler der det går trafikk, er godkjent for bruk, forklarer sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
– Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjent, men alle tunneler der det går trafikk, er godkjent for bruk, forklarer sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen

– Det som er riktig at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres, sier Kaarmo i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Statens vegvesen har utbedret 80 tunneler på riksveinettet siden programmet om tunnelutbedring kom i gang for om lag seks år siden. Kostnadene har kommet opp i nær 15 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen. 

Tunneloppgraderingene er den mest omfattende opprustningen av veinettet som noen gang er utført.

Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.
Les også

Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene

– En formidabel jobb

Vis mer

– Jeg vil understreke at det er gjort en formidabel jobb med å forbedre tilstanden og øke sikkerheten i norske veitunneler, sier Oddvar Kaarmo.

Det som er riktig, er at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres.

På grunn av omfanget prioriteres TEN-T-nettet, som er en europeisk definisjon av de viktigste transportrutene. Det er tunnelene på TEN-T-nettet som omfattes av kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.

Statens vegvesen prioriterer også tunneler på det øvrige riksveinettet som er i dårlig forfatning.

I enkelte deler av landet tar tunnelutbedringene lengre tid enn forutsatt. Årsakene er økt omfang på arbeidet og de store kostnader. Hensynet til trafikkavvikling spiller også inn. Arbeid i tunnelene medfører hel eller delvis stengning og omkjøring på dårligere veier.

Samferdselsminister Jon-Ivar på vei opp trappene til Arna stasjon i Bergen, der han fortalte de fremmøtte at Arna-Stanghelle har fått innpass i kommende Nasjonal transportplan.
Les også

Tok til tårene: Nå skal «dødsveien» rustes opp for 39 milliarder

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.