TRAFIKK OG ITS

Aventi vil være midt i informasjonsflyten mellom veg og bil

Verdens-kongressen innen ITS viser at utviklingen går fort innen sømløs informasjonsflyt mellom kjøretøy og infrastruktur. Norske Aventi lager programvaren som syr dette sammen.

Daglig leder i Aventi AS, Terje Hundere sammen med utviklingssjef Bjørn Magne Elnes.
Daglig leder i Aventi AS, Terje Hundere sammen med utviklingssjef Bjørn Magne Elnes. Foto: Jarle Skoglund
20. sep. 2018 - 16:50

På plass på den den norske paviljongen under ITS World Congress i København er også norske Aventi. Selskapet er kanskje mest kjent hjemme i Norge for elektroinstallasjoner på mange veier og i tunneler, men selskapet driver også omfattende utviklingsarbeider innen digital infrastruktur.

På sin stand demonstrerer de et «produkt» som skal sørge for at informasjon flyter sømløst mellom trafikkinformasjon og kjøretøyene, men også andre veien. Fellesbegrepet for den standarden som de baserer sin løsning på er C-ITS, som nå etter at blant annet EU har gått god for den, ser ut til å bli standarden for trafikkinformasjon.

Det er basert på en helt egen en egen frekvens, 5,9 GHz, som dermed ikke vil sloss om plassen med andre frekvenser slik det er tilfelle for de som bruker det ordinære mobilnettet som kommunikasjonsplattform.

 Skal testes ut på E8 Borealis

Aventi har også utviklet en egen mottaker for å ta imot og prosessere dataene i bilene, et produkt de ser for kan bli en salgsvare. Denne henter i sin tur trafikkinformasjon fra en såkalt RSU (Road Site Unit) et Q-free-utviklet produkt som rett og slett er en kraftig wifi med opptil en kilometer rekkevidde.

– Vi har nå utviklet løsningene på papiret, men nå går vi i gang med å prøve ut utstyret i praksis, blant annet på E8 Borealis, Norges store teststrekning innenfor ITS, der skal vi i gang om et par uker, forteller utviklingssjef Bjørn Magne Elnes.

 – Har gått sakte

Det var daglig leder Terje Hundere i Aventi som startet på utviklingsbiten i 2014, og han konstaterer at det ikke har gått raskt å få ting til.

– Det har gått sakte fordi det egentlig ikke har skjedd så mye nytt på teknologisiden. Det er egentlig ikke noe marked for et slikt produkt ennå, fordi myndighetene ikke har bestemt seg hva man vil gjøre på dette området ennå. Det vil jo være vegeierne som stat og kommuner som bli være potensielle kunder i dette markedet, forteller Hundere til veier24.

– Men vi holder på og er utholdende, fordi vi ønsker å få en posisjon mellom den informasjonensflyten mellom veg og kjøretøy, sier han.

Varsler fra en bil til andre biler

Informasjonsdata fra vegeier er jo et kjent fenomen allerede i dag, selv om man ser for at dette vil øke kraftig i omfang og langt mer skreddersydd på kjøretøyene basert på posisjonsdata.

Det som er mer nytt er at det du som trafikant ser og opplever på en kjøretur, også skal komme andre trafikanter til gode.

Registerer antisladdsystemet i bilen at det er glatt, tenker man i Aventi at denne informasjonen umiddelbart blir sendt til bilene som kommer bak. Det samme kan være om det for eksempel er skolebarn langs vegen eller om en elg krysser den.

– Eller det kan være så enkelt som at når en trafikant trykker på nødblink-knappen, så får bilistene bak umiddelbart beskjed uten å måtte se blinklysene dine. Her er mulighetene mange, slår Bjørn Magne Elnes fast.

LES OGSÅ: Trafsys lanserer verdensnyhet innen trafikkdetektering

LES OGSÅ: Nå er det mulig å holde tettere kontakt med veiskiltene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.