ARKIVNYHETER

Asfaltpiratene herjer igjen

Sigurd Aarvig
6. juni 2006 - 09:03

Med irske eller britiske registreringsskilter på gamle lastebiler dukker de opp hos huseiere og tilbyr seg å asfaltere gårdsplasser og innkjørsler mot kontant betaling. Resultatet er ofte et altfor tynt lag asfalt som sprekker etter kort tid.

Pensjonist Berit Tangen i Brobekkveien i Oslo er en av dem som føler lurt. For to år siden takket hun ja til et tilbud om å asfaltere gårdsplassen.

– Jeg tror de var fra Irland, og jeg betalte 15.000 kroner. Her ser du resultatet, sier hun og viser hvordan dekket har gått i oppløsning flere steder.



Falsk identitet

Flere asfaltverk har opplevd at piratene har stukket av med lasten uten å gjøre opp for seg. Kunder forteller om krav om forskuddsbetaling og truende opptreden.

– Hos oss får de ikke handle mer, sier avdelingsleder Odd Gunnar Osen i NCC Roads Region Øst. En av årsakene til utestengingen var en episode i Skien-området i fjor, der en huseier henvendte seg til NCC og klagde over dårlig service. Det viste seg at utenlandske asfaltleggere feilaktig hadde utgitt seg for å jobbe i NCC, forteller Osen til siste utgave av fagbladet Våre Veger.



Betalte ikke

Hos Feiring Asfalt i Lørenskog stakk en utenlandskregistrert lastebil av gårde med full last uten å betale for seg i fjor. Føreren var så freidig at han vendte tilbake for å hente mer asfalt, men da måtte han gjøre opp for seg.

– Vi vil be om å få se papirer for sjekke at kunden er registrert som norsk firma og ikke lurer seg unna skatter og avgifter, sier leder Terje Rykhus i Feiring Asfalt AS. Rykhus mener bransjen blir skadelidende av at noen leverer dårlig kvalitet og opptrer med logo som tilhører seriøse aktører.



”Mafiavirksomhet”

Nedre Romerike likningskontor fremmet skattekrav mot asfaltleggere som ikke hadde betalt skatter og avgifter, ved et par tilfeller i fjor. Men fordi de stadig er på flyttefot, er det vanskelig å få inn pengene.

– Dette er mer eller mindre mafiavirksomhet. For å hindre dem i å fortsette virksomheten, har vi bedt asfaltleverandørene om ikke å selge kontant. Noen har fulgt oppfordringen, men de omreisende arbeidslagene får likevel tak i asfalt, sier avdelingsdirektør Bjørn Marhaug ved Nedre Romerike likningskontor.

– Problemet er tosidig. De betaler ikke skatt og avgifter, og de undergraver markedet for de som driver seriøst, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre


Byggherreansvar

Marhaug opplyser at virksomheten ikke er uten risiko for kunden.

– De som kjøper varer og tjenester fra noen som driver ulovlig, kan risikere å stå til ansvar for skatt og merverdiavgift, sier han.

Regionalt verneombud Vidar Larsen i Fellesforbundet i Vest-Agder minner om byggherreforskriften: – Hvis det skulle skje en ulykke, kan byggherren bli ansvarlig. Den ulovlige virksomheten truer også arbeidsplassene til våre medlemmer, sier Larsen.

I fjor varslet han fylkesskattekontoret om asfaltpirater på Sørlandet.



AEF advarer

Asfaltentreprenørenes forening (AEF) advarer på sine hjemmesider mot asfaltpirater. Direktør Nicolay Wiborg forteller at han har fått henvendelser fra publikum som i ettertid skjønner at de handlet dumt når de har benyttet asfaltpirater.

– Vi er opptatt av bransjens anseelse, og slik virksomhet trekker ned, sier Wiborg. Han appellerer til publikum om å være varsomme og henviser til råd på AEFs hjemmeside om hvordan man bestiller asfaltering.

Også Asfaltindustrien i Danmark har advart mot asfaltpiratene.



Politiaksjon

Politi og vegmyndigheter har aksjonert flere ganger. Blant annet ble en bil fullastet med varm asfalt avskiltet i Oslo av Vegvesenets utekontroll. Bilen var lite attraktiv etter at lasten stivnet.

Politiet i Oslo tauet i august 2005 inn fem biler og tre campingvogner fra fem engelske og irske menn som var mistenkt for å asfaltere eiendommer uten avtale og deretter kreve betaling. Kjøretøyene var i dårlig stand, flere var uten kjennetegn eller hadde falske skilter og førerne manglet gyldig førerkort eller var under 18 år.

Politiet i Bergen, Agder, Follo og i Oslo har fått henvendelser om asfaltpirater, men de har ikke mottatt anmeldelser.



Viser firmaattest, men er ikke i momsregister

Et utenlandsk arbeidslag som opererer i Oslo for tiden, viser kundene en attest på at de er registrert som norsk firma. Firmaet er betaler imidlertid ikke merverdiavgift, får Våre Veger opplyst ved Avgiftsmantallet i Oslo.

– En registrering i Brønnøysundregistrene er ingen garanti for at de betaler skatt og moms, sier avdelingssjef Trond Aas ved Oslo fylkesskattekontor.

En av dem som har fått tilbud på døren av arbeidslaget, er Anne Lise Andersen fra Bjerke i Oslo.

– De ringte på og sa at prisen for å legge heller foran garasjen er 80.000 kroner, men at de kunne gjøre det for 60.000 kroner. Da vi avslo, gikk de ned til 40.000, forteller Andersen, som likevel takket nei til tilbudet.

Firmaet heter JMP Oslo Asfalt DA og registrerte seg i Brønnøysundregistrene i august 2005 med en adresse i Oslo. De har forsøkt å registrere seg i Avgiftsmantallet, men er blitt avvist fordi de mangler en fast forretningsadresse og fordi personen bak foretaket ikke har gyldig adresse i Oslo. Brev fra fylkesskattekontoret til firmaets oppgitte adresse er kommet i retur. Enhver kan sjekke i fylkesskattekontorets avgiftsmantall om et firma er registrert der ved å oppgi organisasjonsnummeret.









Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.