Det var en noe overrasket prosjektleder Anne-Grete Nordahl i Statens vegvesen som fra tilskuerplass i Ås rådhus måtte innse at det heller ikke denne gangen var mulig å få gjennomslag for Vegvesenets opplegg for bompengefinansiering av den 14 kilometer lange E18-strekningen som fortsatt holder gammel tofelts standard.
-Ja, jeg skal innrømme at jeg er litt overrasket og skuffet. Men samtidig må vi bare ta til etterretning det vedtaket som nå er gjort, forteller hun til Veier 24.
.jpg)
-I debatten i kommunestyret ble det i flere innlegg hevdet at prosjektet burde nedskaleres ytterligere, blant annet for å redusere ødeleggelsen av dyrket mark?
-Ja, vi får høre nærmere hva som menes med det. Vi har jo allerede vært gjennom en runde hvor prosjektet er nedskalert. Vårt oppdrag er det som er definert i vedtatte effektmål for prosjektet, og av rammene i reguleringsplanen. I første omgang må jeg nå rapportere utviklingen i saken til mine overordnede, og så må vi nok bruke litt tid på å vurdere hva som er mulig å foreta seg videre.
-Kan bruk av Statlig Plan være en mulighet for å få prosjektet videre?
-Det vet jeg ikke, det er ikke opp til oss å avgjøre. Jeg antar at det eventuelt bestemmes av departementet, sier prosjektleder Anne-Grete Nordahl.
Nordre Follo sa ja
Ny firefelts motorvei på strekningen E18 Retvet-Vinterbro er siste gjenstående etappe i prosjektet E18 Ørje-Vinterbro. Detaljreguleringen av strekningen ble vedtatt av Ås og Ski kommunestyrer i 2016.
Prosjektet har for øyeblikket et kostnadsoverslag på 9,5 mrd (2022-kroner), som er forutsatt dekket av både bompenger og statlige midler.
Statens vegvesen (SVV) oversendte første forslag til bompengeopplegg for prosjektet første gang i 2020. Den gang ble forslaget ikke vedtatt av de to berørte kommunene Nordre Follo og Ås, fordi kommunene fryktet at bompengeopplegget kunne føre til en økt belastning av lokalveinettet i de to kommunene.


Statens vegvesen kom så tilbake med et nytt bompengeopplegg, hvor innkrevingstiden er økt fra 15 til 20 år. Dermed er takstene lavere, samt at det er lovet 100 mill. (2021-kr) til såkalte avbøtende tiltak på sideveinettet ide to berørte kommunene.
Dette opplegget sa kommunestyret i Nordre Follo ja til for noen uker siden.
Nedskalert prosjekt

E18 Retvet-Vinterbro har også det siste året vært gjennom en prosjektoptimalisering med mål om å spare kostnader, arealbeslag og klimagassutslipp, en eksersis som alle Vegvesenprosjekter nå er gjennom.
Den nye løsningen innebærer redusert ombygging av Vinterbrokrysset, samt å bygge strekningen som en smal firefeltsvei, med redusert veiskulderbredde og tunneltverrsnitt. Fartsgrensen på strekningen Retvet-Nygård er nå satt til 100 km/t i stedet for 110 km/t.
I følge SVV innebærer den nedskalerte løsning en reduksjon i arealbeslaget med 36 dekar. Klimagassutslippet for selve byggingen reduseres med 9 prosent.
Men dette var altså ikke nok for kommunestyret i Ås, som fattet følgende vedtak:
.png)

- Foreslått bompengeløsning er ikke en god løsning for innbyggerne i Ås fordi den fremdeles vil medføre trafikkøkning på lokalveiene og bompengebetaling for lokalreiser nord i kommunen.
- Ås kommune slutter seg ikke til at utbyggingen av strekningen E18 Retvet– Vinterbro delfinansieres med bompenger.
- Ås kommune ønsker velkommen et nedskalert prosjekt med fokus på å redusere ulykkesrisiko, redusere kostnadsnivået betydelig, og redusere beslag av dyrka mark

Nye Veier med nytt oppdrag til 400 millioner