Det var i en artikkel på tu.no forrige uke at Egil Skavang, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Arkitektbedriftene, – Det nærmer seg lovbrudd av måten mange kommuner bruker lov om offentlige anskaffelser.
– Det skjer stadig oftere at de krever at arkitektkontoret nærmest skal ha tegnet opp til tre skoler i løpet av de siste tre årene for i det hele tatt å få lov til å konkurrere. Det er riktignok åpnet for slike krav i lov om offentlige anskaffelser, men det gjelder for helt spesielle bygg der det er nødvendig å dokumentere kompetanse, det gjelder ikke alminnelige skoler, det nærmer seg lovbrudd, sier Skavang.
Les mer: – Det nærmer seg lovbrudd
Opp-ned
Nå tar RIF, bransjeorganisasjonen til rådgivende ingeniører, til motmæle.
– Den juridiske forståelsen av regelverket er rett og slett snudd opp-ned. Egil Skavang sier det er en feiltolkning av regelverket, men slik jeg ser det er krav om kompetanse hovedregelen, ikke noe unntak, sier Tore Frellumstad, advokat hos RIF.
Ønsker krav
Frellumstad sier at rådgiverne, som prosjekterer bygg, infrastruktur og industrianlegg, gjerne ser at kompetanse blir ytterligere vektlagt enn i dag.
– Vi verdsetter kompetanse høyt og vil gjerne bli målt på det. For RIF er det ikke en problemstilling, men et ønske at oppdragsgiver stiller krav om referansebygg.
Les også: Byggenæringen trenger industrialisering
Mer komplekse bygg
Skavang og Arkitektbedriftene hevder at slike krav er et nytt fenomen og at det nå er kommuner som krever at arkitektkontorer må ha vært med å bygge opp til tre skoler for i det hele tatt å få lov til å delta i konkurranser om å tegne skoler.
– Vi har ikke fått noen tilbakemeldinger på at kravet til våre bedrifter øker. Men bygg blir mer og mer komplekse, da er det naturlig at oppdragsgiver legger listen høyere for hvem som får være med, sier Frellumstad.
Avviser uenighet
Egil Skavang avviser at det er uenighet mellom RIF og Arkitektbedriftene.
– Vi ønsker også krav til kompetanse, og at arkitektene evalueres på kompetanse i forhold til kompleksiteten i det enkelte prosjekt. Men når en kommune stiller krav om tre skoler på tre år så er det en rigid tolkning av regelverket som ikke hører noe sted hjemme. Det finnes knapt arkitektkontorer som har gjort noe slikt, derfor blir det konkurransevridende, presiserer Skavang.
– Vår store bekymring er dessuten at kommunene i større og større grad velger arkitekter ut fra laveste timepris og ikke ut fra kompetanse og arkitektkvalitet. Jeg tror kommunens innbyggere ser seg lite tjent med dette i det lange løp.
Les også: Reduserer klimagassutslipp med enkle midler
Tydelig
Frellumstad sier bestemmelsene om kompetanse er veldig tydelige.
– RIF har jobbet mye med dette, og vi bruker høringsrunder og andre muligheter til å be om større krav til kompetanse. Det er jo gjennom best kompetanse man får et optimalt sluttprodukt, ikke gjennom konkurranse på pris
Ond sirkel
Økende krav til kompetanse kan gjøre det vanskeligere å entre et marked for mindre nyere selskaper.
Det gjelder ikke bare arkitektkontorer, men også rådgivere. Spesielt siden referanseprosjektene er knyttet til bedriften og ikke person.
Det betyr at om en arkitekt eller ingeniør har vært med på flere skolebygg kan ikke vedkommende uten videre starte eget selskap og bruke de tidligere prosjektene som referanse, selv om de kunne dokumentert kompetansen.
Firkantet
– I utgangspunktet er det et firkantet regelverk, sier Frellumstad.
– Men oppdragsvier kan bestemme hvordan kravet skal brukes. En mulighet er å slippe til en "wild card", et yngre firma uten dokumentert kompetanse. Hvis Arkitektbedriftene ønsker det annerledes blir det et politisk spørsmål og endrete regler. Det er ikke i nærheten av lovbrudd slik reglene nå blir brukt.
Les også: Vil ha Enova-midler til næringsbygg
Samarbeid
Samarbeid er en annen vei rundt kompetansekravet. Nystartete mindre firmaer kan inngå avtaler med andre som har den nødvendige kompetansen. Vinner de en konkurranse med et slikt samarbeid vil begge selskapene kunne bruke det som referanseprosjekt.
– Vi ser blant annet at mange utenlandske arkitektfirmaer bruker samarbeid med norske selskaper når de vinner konkurranser her.
Frellumstad sier at det nå er vanskeligere å entre markedet med et nytt selskap.
– Ja, det er nok vanskeligere enn før lov om offentlige anskaffelser kom. Men vi ser også at private utbyggere stiller strenge kompetansekrav, det er ikke lett å få kontrakt på et kjøpesenter hvis du aldri har bygget kjøpesenter før.
Les også:
RIF + Arkitektbedriftene kan bli sant
Debatt:
Ja til energieffektivisering av bygningsmassen
Ja til kollektivt utviklingsarbeid med energieffektivisering