TUNNELER

Åpning av Liatindtunnelen blir utsatt. Det er ikke satt ny dato

Nordland fylkeskommune meldte i forrige uke at torsdag 3. februar var blinket ut som åpningsdato for den nye tunnelen på fylkesvei 17. Det blir det ikke noe av.

28. jan. 2022 - 15:06

Forbeholdet var at Vegdirektoratet først måtte gi tillatelse til bruk, og den vil ikke bli klar innen planlagt åpningsdato, melder Nordland fylkeskommune.

– Sikkerhetsgodkjenningen og oversendelsen til Vegdirektoratet ble forsinket blant annet på grunn av dataangrepet mot fylkeskommunen. Vi håpet likevel å rekke åpning 3. februar, men etter å ha sjekket status hos Vegdirektoratet, ser vi nå at dette dessverre blir for tidlig, sier seksjonsleder Christian H. Forsmo i Nordland fylkeskommune.

Les også

Stengt på grunn av Tretten bru: Nå risikerer de å måtte rive den 20 år gamle trebrua

Venter med ny dato

Det er foreløpig ikke satt noe nytt tidspunkt for når Liatindtunnelen skal åpnes.

Tunnelen gjennom Liatinden er ca. 2 km lang, men tunnelen mellom Liamyra og Olvikvatnet er om lag 440 meter. <i>Foto:  Nordland fylkeskommune</i>
Tunnelen gjennom Liatinden er ca. 2 km lang, men tunnelen mellom Liamyra og Olvikvatnet er om lag 440 meter. Foto:  Nordland fylkeskommune

– Vi er lei oss for at vi må utsette åpningen og markeringen vi ønsket oss i neste uke. Nå vil vi vente med å sette ny dato, selv om det kan bety kortere varsel for alle som gleder seg til den nye tunnelen. Vi håper at vi snart kan komme tilbake med gode nyheter, avslutter Forsmo.

Før jul ble det kontrollert at alt utstyret i tunnelen fungerer stabilt og slik det skal. Tidligere i uka oppsto det en skade på et nødstrømsbatteri inne i et teknisk bygg. Dette skal bli utbedret i løpet av neste uke.

Kraftig forsinket

Vegprosjektet på Kyststamveien på Helgeland i Nordland skulle egentlig stå ferdig sensommeren 2019, skrev Veier24 da den østerrikske entreprenøren startet opp arbeidene høsten 2016.

 
 

Et undersjøisk ras i 2018 like ved tunnelpåhogget på sørsiden av den største tunnelen medførte store forsinkelser. Så gikk underentreprenøren SA Anlegg fra Fauske konkurs, som medførte ytterligere forsinkelser før ny underentreprenør var på plass.

Den korteste tunnelen (Olvikvasstunnelen), samt fylling og bru over OIvikvatnet, åpnet for trafikk i november 2020.

Totalkostnaden var i sin tid satt til 465 millioner kroner. Siste totalprognose lyder på 830 millioner kroner. Det inkluderer alle kostnader knyttet til det undersjøiske raset.

Les også

Én kontrakt ble et tapssluk for Svevia Norge - ga røde tall i fire år på rad

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.