UTSLIPPSJUKS

Anklager Volvo for utslippsjuks

En tysk miljøorganisasjon anklager Volvo for utslippsjuks. Bilprodusenten avviser påstandene kategorisk.

Den tyske miljøorganisasjonen har gjennomført tester som viser at en Volvo XC60 slipper ut 11,9 ganger mer NO2 enn den tillatte utslippsgransen i lave temperaturer.
Den tyske miljøorganisasjonen har gjennomført tester som viser at en Volvo XC60 slipper ut 11,9 ganger mer NO2 enn den tillatte utslippsgransen i lave temperaturer. (Bilde: NTB scanpix)

En tysk miljøorganisasjon anklager Volvo for utslippsjuks. Bilprodusenten avviser påstandene kategorisk.

I en fersk rapport fra miljøvernorganisasjonen Deutsche Umwelthilfe (DUH), anklages bilprodusenten Volvo for å ha manipulert rensesystemet for avgasser.

Ifølge rapporten, som først omtales av bladet Motor, er bilen utstyrt med programvare som stenger av rensingen av avgassene når temperaturen synker.

Det skal medføre at utslippene av nitrogenoksider blir opptil 12 ganger høyere enn dagens grenseverdier.

Les også

11,9 ganger høyere

Den tyske miljøorganisasjonen har målt avgassene fra en Volvo XC60 D3. Utslippene skal ha blitt målt av utslippskontrollinstituttet EKI og dokumentert av den tyske fjernsynskanalen ARD.

Det ble benyttet ispakker rundt bilens temperaturmålere for å simulere den fallende temperaturen under testen, og resultatene skal ha vært tydelige.

Utslippene av nitrogendioksid (NO2) ble, ifølge rapporten, 11,9 ganger høyere enn den tillatte utslippsgrensen.

For høyt også i normaltemperatur

De første målingene ble gjennomført i normal temperatur på mellom ni og 22 grader. Her ble gjennomsnittlig utslipp av NOx-gassene målt til 736 mg/km, noe som overskrider Euro 5-grensen på 180 mg/km som bilen er typegodkjent for, med mer enn firegangeren.

Da det ble simulert lavere temperaturer på mellom -4 og 0 grader ble de høyeste verdiene målt helt opp til 2148 mg/km. Det er 11,9 ganger høyere enn dagens grenseverdier.

Da det ble forsøkt å gjøre målinger i enda levere temperaturer var det, ifølge de som gjennomførte testen, ikke mulig å lese av tallene fordi avgassrensingen opphørte.

Selv om bilene slipper ut mer enn grenseverdiene, betyr det ikke at lover brutt. Euro-standardene forplikter bilprodusentene til å holde utslippet under grenseverdien under bestemte forhold i laboratorietester og kan ikke automatisk sammenliknes med reelle tester.

Dieselbiler slipper ut mer enn antatt

Kontroversene rundt utslipp fra dieselbiler fortsetter. Tidligere er flere selskaper i Volkswagen-konsernet dømt til å betale milliarder i bøter etter å ha jukset med utslippstester. I Tyskland har 430.000 forbrukere saksøkt selskapet i et søksmål som tidligst til være avklart i 2023.

En uavhengig undersøkelse utført nylig viser også at partikkelutslippene fra dieselbiler er langt høyere enn antatt, siden testene som legges til grunn, ikke måler utslippet av de minste partiklene.

Volvo tilbakeviser anklager

Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med Volvo Norge, som ikke ønsker å kommentere påstandene og viser til Volvo sentralt.

I en e-post fra bilprodusenten skriver de at Volvo ikke har mottatt rapporten og på grunn av manglende detaljer rundt hvordan målingene ble gjennomført ikke ønsker å kommentere testen i seg selv.

De skriver videre at alle Volvos biler, inkludert Volvo XC60, både er typegodkjent, sertifisert og godkjent i henhold til lover og regler og viser til at utslippene er kontrollert i ulike forhold, også i lave temperaturer.

Artikkelen er oppdatert etter første publisering med et avsnitt som utdyper Euro5-kravene.

Les også

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå