Halvparten av næringslivslederne tilrettelegger for innovasjon i sin virksomhet, ifølge Næringslivsundersøkelsen fra Opinion Perduco. (Bilde: Colourbox)

INNOVASJON

Alle vil ha innovasjon, men ingen vet hvordan de skaper det

Åtte av ti næringslivsledere mener innovasjon er viktig for vekst.

Næringslivsundersøkelse 2013

Gjennomført av Opinion Perduco for Oslo Innovation Week

Metode er telefonintervjuer

Målgruppen er norske bedrifter

Resultatene er vektet på geografi og størrelse med utgangspunkt i de riktige populasjonsstørrelsene (basert på Bedrifts- og Foretaksregisteret (BoF) i Statistisk sentralbyrå (SSB)).

Hvordan har dere tilrettelagt for innovasjon i virksomheten?

Forskning, utvikling og nye produkter - 16 %

Involvering av ansatte - 6 %

Kurs, forum og kompetanseheving - 5 %

Følger med - 5 %

Egen avdeling eller egne ansatte - 2 %

Eksternt samarbeid - 1 %

Markedføring, kartlegging, undersøkelser - 1 %

Annet - 27 %

Vet ikke eller ingenting - 36 %

Hvor viktig mener du at innovasjon er for vekst i din virksomhet?

Fra skala 1 - 5, der 1 er ikke viktig og 5 er svært viktig.

5 - 30 %

4 - 36 %

3 - 20 %

2 - 6 %

1 - 5 %

Vet ikke/ikke aktuelt - 2 %

Over 8 av 10 næringslivsledere mener at innovasjon er svært viktig og ganske viktig for vekst i deres virksomhet.

Men bare halvparten av næringslivslederne tilrettelegger for innovasjon i sin virksomhet.

På spørsmål hvordan man skaper og legge til rette for mer innovasjon i bedriftene svarer bare seks prosent at de involverer sine medarbeidere i innovasjon og nyskaping på en arbeidsplass. 36 prosent svarer at de enten gjør ingenting eller vet ikke.

Det viser Næringslivsundersøkelsen fra Opinion Perduco på oppdrag fra Oslo Innovation Week og Oslo Teknopol.

Les også: Personkonflikter dominerer i kunnskapsbedrifter

Blitt et utvannet begrep

Innovasjonstiltaket som får høyest oppslutning er forskning, utvikling og nye produkter. 16 prosent oppgir det som en faktor til hvordan innovasjon gjøres i deres bedrift.

Fredrik Winther, leder i Oslo Teknopol, sier at innovasjon et veldig bredt og utvannet begrep som brukes på alt fra nye produkter, tjenester, forretningsmodeller og produksjonsprosesser.

– Det finnes også etter hvert kilometervis med forskningslitteratur som forsøker å definere innovasjon. Jeg liker å definere innovasjon ganske enkelt som nye ideer som tas i bruk. Gjerne også kommersiell bruk. Altså noe mer enn de fleste nachspiel-ideer, sier Winther til Teknisk Ukeblad.

Les også: Så mye koster det å rekruttere en ny kollega

Er ikke klar over at det er innovasjon

Winther sier at det finnes flere forklaringer på hvorfor mange er ikke klar over hvordan man kan legge til rette for innovasjon i en bedrift.

– Forklaringen på det kan være todelt. Enten at de daglige oppgavene tar all tid og ressursene til å drive nyskaping er begrenset i en presset hverdag. Dette preger nok en del tradisjonell produksjon. På den andre siden er det nok mange bedrifter som driver med innovasjon, men som ikke definerer det som innovasjon. Det kan for eksempel være IKT- og konsulentbedrifter hvor hverdagen er å lage nye løsninger, nye systemer og tjenester.

Han sier at å fornye seg og skape nye produkter er selve utgangspunktet for slike bedrifter, og da tenker man ikke på dette som spesielle tiltak. 

Les også: – Sats på høgskoler for å skape mer innovasjon

Intraprenørskap er det nye begrepet

Høyskolelektor Tor Haugnes er ikke overrasket over resultatene i undersøkelsen.

– Det er fascinerende at så mange snakker om innovasjon, men ingen vet helt hva man gjør med det. Innovasjon betyr veldig mye, men jeg tenker at det egentlig handler om å tenke og handle annerledes, det å endre seg. Men de færreste vil egentlig forandre seg særlig over kort tid, sier Haugnes ved Handelshøyskolen BI

Han velger å kalle innovasjon i næringslivet for "Intraprenørskap".

Det er en mer konkret tilnærming for å utvikle nye inntektsmuligheter og forretningsområder enten internt i eksisterende organisasjoner eller ved spinoffs i form av nyetablerte bedrifter.

– Den type innovasjon handler mer om en ledelsesutfordring til å sette av tid og ressurser til å involvere de ansatte og sette konkrete mål for endring. I tillegg må man også følge opp målene og faktisk endre seg.

Les også: Norske arbeidstakere må undertegne kontrakter på 200 sider

Mangler motet

Mangel på mot og verktøy kan være en av årsakene til hvorfor ideene ikke blir til virkelighet innad bedriftene som ønsker mer innovasjon.

Haugnes forklarer det også med at ideene kan være for gode.

– Det kan være at ideene er for gode, for radikale eller at det ikke ligger innenfor det mandatet som ledelsen har over overfor eierne sine. Eller hva om det kommer forslag fra ansatte som utfordrer ledelsen og det blir dårlig stemning av det? Da er det for noen tryggere å snakke om innovasjon og heller ikke gjøre noe med det, sier Haugnes.

Les også: Slik kan norske bedrifter frigjøre tusenvis av arbeidstimer