MOTOR

Airbus framskynder nytt fly

Airbus A320 kommer med oppoverbøyde vingetupper (sharklets) om et par år. Og fra 2016 skal passasjerflyet tilbys med nye motorer.
Airbus A320 kommer med oppoverbøyde vingetupper (sharklets) om et par år. Og fra 2016 skal passasjerflyet tilbys med nye motorer. Bilde: Airbus
6. apr. 2011 - 10:22

I flyindustrien er stadige forsinkelser knapt noen nyhet. Det er nok å nevne Airbus A380 og Boeing B787 Dreamliner.

Derfor er det et uvant grep Airbus nå gjør med sin kommende A320neo-serie: Lanseringen av flytypen framskyndes.

Oktober 2015

Tidligere har Airbus sagt at A320neo skulle lanseres i 2016. Nå varsler flyprodusenten at den remotoriserte A320-en skal kunne settes i trafikk fra oktober 2015.

Ikke det helt store tidsspranget, med andre ord. Samtidig betyr dette at Airbus har god kontroll med Neo-programmet. Et utviklingsprogram som vil legge beslag på flere hundre ingeniører og som skal kjøres parallelt med at A350XWB skal i produksjon og videre utvikling av A380.

Den nye generasjonen smalbuksfly har vært planlagt lenge, men det var først før jul at morselskapet EADS ga Airbus grønt lys.

Les også: Airbus med forbedret A320

Tidenes største flykjøp

Rekord for Airbus

Storselger

– A320neo-familien har allerede over 300 bestillinger. Det er på grunn av denne voldsomme markedsresponsen at vi nå forserer utviklingen, opplyser John Leahy, som er operativ sjef (COO) i Airbus i en pressemelding.

I januar bestilte det indiske lavprisselskapet IndiGo 180 A320-er, hvorav 150 Neo, mens den siste storordren kom fra den største Airbus-operatøren – Lufthansa.

I midten av mars la tyskerne inn en bestilling på 25 A320neo og 5 A321neo og vil med det ha kjøpt til sammen 443 Airbus-maskiner.

P&W i tet

Også Lufthansa valgte den girede PW1100G-motoren fra Pratt&Whitney.

– Kundene har valgt PW1100G som den ledende utviklingsmotoren og legger til rette for at den industrielle utviklingsfasen kan starte for alvor, skriver selskapet.

Også CFMs Leap-X (GE/Snecma) er fortsatt et motorvalg. Det er de nye motorene som skal gi det største bidraget til at A320neo blir 15 prosent mer effektiv enn dagens A320.

A320neo-familien består av A319, A320 og A321. Minstemann, A318, vil ikke komme i ny versjon.

Les også: Nye jetmotorer skal bli mindre tørste

Kompositt-konkurrentene

Boeing: 737-erstatter innen 2020

Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.