PROSJEKTER

Agder fylkeskommune har signert sine to første kontrakter for veibygging

I dag signerte Agder fylke sine to første samferdselsprosjekter som egen prosjektorganisasjon.

Knut Thorkildsen (tv.) fra Brødrene Thorkildsen og Kai Valthyr-Hansen fra Agder fylkeskommune undertegner kontrakten for gang- og sykkelveien ved fylkesvei 42 i Hægebostad.
Knut Thorkildsen (tv.) fra Brødrene Thorkildsen og Kai Valthyr-Hansen fra Agder fylkeskommune undertegner kontrakten for gang- og sykkelveien ved fylkesvei 42 i Hægebostad. Foto: Agder fylkeskommune
4. feb. 2020 - 16:31

Fram til sist årsskifte har Statens vegvesen vært byggherre også for fylkeskommunenes veiprosjekter.

Men fra 2020 er ansvaret overført til fylkeskommunene selv, og 4. februar var det kontraktinngåelse på de første to kontraktene som Agder fylkeskommune har utlyst. Begge kontraktene ble inngått med samme entreprenørselskap, Brødrene Thorkildsen fra Farsund, opplyser fylkeskommunen i en pressemelding.

Kontraktene er:

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen forhandler med Sporveien og Unibuss om løsninger på sistnevntes økonomiske problemer.
Les også

Ruter-sjefen: – Noe av det vanskeligste vi har stått i, fordi konsekvensene for passasjerene blir så store

Fornøyd entreprenør

Brødrene Thorkildsen holder til i Farsund. De har 101 ansatte inkludert 11 lærlinger.

– Hva synes du om at dere har kapret de første to samferdselskontraktene med Agder fylkeskommune?

– Det blir spennende. Vi har hatt mange jobber for Statens vegvesen på fylkesveier tidligere , så vi er kjent med hvordan man jobber på veiprosjekter. Det er gøy at vi vant de første to kontraktene, sier Knut Thorkildsen i Brødrene Thorkildsen i pressemeldingen.

Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.
Les også

Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes

Milepæl for fylkeskommunen

Avdelingsleder for utbygging Veg og eiendom i Agder fylkeskommune, Kai Valthyr-Hansen, skrev under kontraktene på vegne av fylkeskommunen.

– Det er en milepæl for oss å skrive under våre første utbyggingskontrakter. Vi har flere prosjekter i gang som ble overtatt fra Statens vegvesen, men dette er de første som vi starter opp i ny organisasjon, sier Valthyr-Hansen i meldingen.

Arbeidene i Eiken starter sannsynligvis i løpet av mars, mens skredsikringsprosjektet i Sirdal starter litt senere på våren, ifølge pressemeldingen.

Brøytekantene ved Storfonni på Sognefjellet den 20. mai 2020. I bakgrunnen fjellmassivet Smørstadtindane.
Les også

Åpnet Nord-Europas høyeste bilvei: – Dette er livet

Ny gang- og sykkelveg langs fylkesvei 42 på strekningen Eiken feriesenter-Tveiten i Hægebostad. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Ny gang- og sykkelveg langs fylkesvei 42 på strekningen Eiken feriesenter-Tveiten i Hægebostad. Foto:  Agder fylkeskommune

Ny gang- og sykkelvei ved fylkesvei 42

Mellom Eiken feriesenter og Tveiten i Hægebostad kommune skal det bygges gang- og sykkelvei. Arbeidet blir i hovedsak breddeutvidelse for å gi plass til gang- og sykkelveien, men også ny gang- og sykkelbru over Landdalsåni. Noen steder vil det være aktuelt å flytte selve veien for å få plass til gang- og sykkelveien.

Prosjektet er en totalentreprise, hvor entreprenøren har ansvaret for både prosjektering og utførelse. Kontraktssum er 12,7 millioner kroner.

Søndre portal til Hølleslitunnelen, som er fra 1993. Nå skal alt teknisk utstyr skiftes ut, blant annet.
Les også

822 meter lang tunnel oppgraderes for rundt 100 millioner

Skredsikring av fylkesvei 450 Kviturvika i Sirdal

Kviturvika ved Ortevatn i Sirdal kommune. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Kviturvika ved Ortevatn i Sirdal kommune. Foto:  Agder fylkeskommune

Rassikring langs fylkesveien ved Ortevatn i Sirdal kommune. For å sikre trafikanter for framtidige ras flyttes fylkesveien ut mot/i Ortevatn og det bygges en rasvoll. Det er tidligere skredsikret på to andre steder langs Ortevatn. Rasvollen har effektiv høyde på seks meter og lengden er 240 meter.

Kontraktssum er 9,9 millioner kroner.

Eirik Selmer ser på websiden for detaljerte transportdata fra et registreringspunkt ved finskegrensen sør for Kautokeino.
Les også

Bruker KI til trafikktelling: – Kan påvirke statens prioriteringer

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.