Prosjekter

Agder fylkeskommune har signert sine to første kontrakter for veibygging

I dag signerte Agder fylke sine to første samferdselsprosjekter som egen prosjektorganisasjon.

Knut Thorkildsen (tv.) fra Brødrene Thorkildsen og Kai Valthyr-Hansen fra Agder fylkeskommune undertegner kontrakten for gang- og sykkelveien ved fylkesvei 42 i Hægebostad.
Knut Thorkildsen (tv.) fra Brødrene Thorkildsen og Kai Valthyr-Hansen fra Agder fylkeskommune undertegner kontrakten for gang- og sykkelveien ved fylkesvei 42 i Hægebostad. Foto: Agder fylkeskommune
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
4. feb. 2020 - 16:31

Fram til sist årsskifte har Statens vegvesen vært byggherre også for fylkeskommunenes veiprosjekter.

Men fra 2020 er ansvaret overført til fylkeskommunene selv, og 4. februar var det kontraktinngåelse på de første to kontraktene som Agder fylkeskommune har utlyst. Begge kontraktene ble inngått med samme entreprenørselskap, Brødrene Thorkildsen fra Farsund, opplyser fylkeskommunen i en pressemelding.

Kontraktene er:

Den nye tunnelen skal få trafikken unna en rasfarlig veistrekning ved Sirdalsvatnet.
Les også:

Skal bygge 1700 meter tunnel for en halv milliard

Fornøyd entreprenør

Brødrene Thorkildsen holder til i Farsund. De har 101 ansatte inkludert 11 lærlinger.

– Hva synes du om at dere har kapret de første to samferdselskontraktene med Agder fylkeskommune?

– Det blir spennende. Vi har hatt mange jobber for Statens vegvesen på fylkesveier tidligere , så vi er kjent med hvordan man jobber på veiprosjekter. Det er gøy at vi vant de første to kontraktene, sier Knut Thorkildsen i Brødrene Thorkildsen i pressemeldingen.

I 2019 tok et vogntog fyr i Gudvangatunnelen på E16. Ingen ble skadet, men det kostet 10 millioner kroner å reparere tunnelen, som er Norges tredje lengste veitunnel.
Les også:

NRK: Over 200 tunneler innfrir ikke sikkerhetskrav

Milepæl for fylkeskommunen

Avdelingsleder for utbygging Veg og eiendom i Agder fylkeskommune, Kai Valthyr-Hansen, skrev under kontraktene på vegne av fylkeskommunen.

– Det er en milepæl for oss å skrive under våre første utbyggingskontrakter. Vi har flere prosjekter i gang som ble overtatt fra Statens vegvesen, men dette er de første som vi starter opp i ny organisasjon, sier Valthyr-Hansen i meldingen.

Arbeidene i Eiken starter sannsynligvis i løpet av mars, mens skredsikringsprosjektet i Sirdal starter litt senere på våren, ifølge pressemeldingen.

Prosjektleder Hege Hedlevær (i midten) sier de har lagt opp til at skolebygget kan koble seg på fjernvarme etter hvert. Her står hun i en av Cissi Klein videregående skoles trapper, som er bygget med gjenbruksmaterialer.
Les også:

Utslippsfri skole gir strømproblem for byen

Ny gang- og sykkelveg langs fylkesvei 42 på strekningen Eiken feriesenter-Tveiten i Hægebostad. Foto:  Agder fylkeskommune
Ny gang- og sykkelveg langs fylkesvei 42 på strekningen Eiken feriesenter-Tveiten i Hægebostad. Foto:  Agder fylkeskommune

Ny gang- og sykkelvei ved fylkesvei 42

Mellom Eiken feriesenter og Tveiten i Hægebostad kommune skal det bygges gang- og sykkelvei. Arbeidet blir i hovedsak breddeutvidelse for å gi plass til gang- og sykkelveien, men også ny gang- og sykkelbru over Landdalsåni. Noen steder vil det være aktuelt å flytte selve veien for å få plass til gang- og sykkelveien.

Prosjektet er en totalentreprise, hvor entreprenøren har ansvaret for både prosjektering og utførelse. Kontraktssum er 12,7 millioner kroner.

Etter at skolebygget var ferdig bygget med 14 bergvarmebrønner og elkjel for ekstra kalde dager, vedtok kommunen at skolen ikke fikk unntak fra fjernvarmeplikten.
Les også:

Kommunen snur om skolebygg: Slipper å koble seg på fjernvarme

Skredsikring av fylkesvei 450 Kviturvika i Sirdal

Kviturvika ved Ortevatn i Sirdal kommune. Foto:  Agder fylkeskommune
Kviturvika ved Ortevatn i Sirdal kommune. Foto:  Agder fylkeskommune

Rassikring langs fylkesveien ved Ortevatn i Sirdal kommune. For å sikre trafikanter for framtidige ras flyttes fylkesveien ut mot/i Ortevatn og det bygges en rasvoll. Det er tidligere skredsikret på to andre steder langs Ortevatn. Rasvollen har effektiv høyde på seks meter og lengden er 240 meter.

Kontraktssum er 9,9 millioner kroner.

Filtrene til vern mot gass på norske CV90-vogner er levert av en israelsk leverandør. Også brannsystemene på vognen har israelsk underleverandør.
Les også:

Flere israelske underleverandører til Forsvaret

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.