Her lander roboten flyet i en simulator.

Pilotløse fly

Å ta pilotene ut av cockpiten vil spare milliarder. Men hvor mange vil fly uten dem?

Nesten ingen, ifølge en ny rapport.

Luftfarten kan spare hele 35 milliarder dollar hvert år på å bruke selvflygende fly, ifølge en ny rapport fra UBS. Men det er ett problem: nesten ingen sier at de er villige til å være med på en slik flytur. Selv om den var billigere.

I arbeidet med rapporten har de gjennomført en spørreundersøkelse blant 8000 personer.

– Vi spurte hva de tenkte om å fly med fly uten piloter og stort sett er folk motvillige til det, sier Lucia Di Lisio, ved UBS til tu.no.

Bare 17 prosent av de som svarte sier at de kunne tenke seg å fly med et selvflygende fly. Men blant de yngre er villigheten mye større. Blant de mellom 17 og 35 sier hele 30 prosent at de kunne fly uten pilot. Og UBS konkluderer med at dette tilsier at aksepten blant forbrukerne vil øke.

Teknologien er på plass

UBS tror at de unge vil beholde sin positive holdning til autonome fly vil holde seg.
UBS tror at de unge vil beholde sin positive holdning til autonome fly vil holde seg.

Det er imidlertid ingen tvil om at teknologien er der. Selvflygende droner er tilgjengelig for alle. Og allerede foregår det en ukjent andel landinger og avganger fra Gardermoen utelukkende på autopilot.

– De grunnleggende blokkene for den teknologiske løsninger er der, det gjelder bare å sette de sammen, sier visepresident for produktutvikling i Boeing, Mike Sinnett, i rapporten.

Boeing har også landet en simulert Boeing 737 med en robot co-pilot (se videoen øverst i saken). Men det neste steget er altså å flytte ut piloten og erstatte han eller henne med en AI.

Boeing er i front med dette også. De sier at de har gjort tester i flysimulator i sommer.

Tester kan bli virkelige allerede neste år

– Det kan bety testing i et faktisk fly til neste år, sa visepresident for produktutvikling i Boeing, Mike Sinnett, til Reuters.

Men han innrømmer også at det er en lang vei fram.

– Det kommer til å bli en overgang å komme bort fra kravet om å ha en pilot som styrer flyet og over til å ha et selvflyvende fly - hvis vi kan gjøre det med det samme nivået av sikkerhet, integritet og tilgjengelighet som vi har i dag. Og det er et stort «hvis». Det er ikke et lite «hvis». Det er et virkelig stort «hvis».

Modellen Sagitta flyr alene

For to uker siden annonserte Airbus at deres første tester av jetflyet Sagitta var vellykkede. I en syv minutters lang seanse demonstrerte de at flyet kunne lette, fly en tidligere programmert rute og så lande - helt autonomt.

Det er skalert 1:4 og måler 3 ganger 3 meter. Det blir drevet av to 300 N turbiner og kan ta av med maks 150 kg. Det er laget utelukkende av karbon. Med unntak av bremsene er det også full-elektronisk og har ikke hydrauliske komponenter.

Dette et «Pilotless» Sagitta Airbus som tar av fra Overberg i Sør Afrika. Foto: Airbus.
Dette et «Pilotless» Sagitta Airbus som tar av fra Overberg i Sør Afrika. Foto: Airbus.

Ingen planer

Men Norwegian har ingen slike planer.

– Vi har ingen planer om å erstatte våre dyktige piloter med selvflyvende fly, sier kommunikasjonssjef, Lasse Sandaker-Nielsen, til tu.no.

De har ikke tall på hvor mange av avganger og landinger som i dag bare foretas med autopilot.

Selvflygende fly tar ikke selvmord

Men et slikt fly vil møte en viktig hindring til. Reguleringer.

Dødsulykker i luftfarten 1946-2016.
Dødsulykker i luftfarten 1946-2016.

2016 var det sikreste året så langt, ifølge nettsiden Aviation Safety Network som registerer ulykker.

Samtidig viser en rapport fra amerikanske Federal Aviation Authorities (FAA) fra 2014 at 24 amerikanske piloter har styrtet flyene sine i den hensikt å begå selvmord de siste 20 årene. 

Piloter passes på av de tøffeste og hyppigste legesjekkene for å beholde sine sertifikater. Men det er fortsatt 665 passasjerer som har blitt drept av flymannskap gjennom tidene.

Ifølge rapporten til UBS er det mellom 70 og 80 prosent av ulykkene som er forårsaket av menneskelig feil. Der 15-20 prosent er på grunn av trøtthet.

Kommentarer (62)

Kommentarer (62)