Langtransport

– 60 prosent av alle lastebiler kan gå batterielektrisk

En fersk rapport fra Institutt for energiteknikk konkluderer med at 60 prosent av lastebiltransport i Norge kan gjøres med batterielektriske biler. Teknologien finnes allerede.

Nesten 60 prosent av total daglig kjørelengde i Norge utført av nyere lastebiler har en daglig turlengde på 300 kilometer eller mindre. Med de bilene som allerede er på markedet, går det greit å kjøre 20-30 mil i nær fremtid, sier forskerne.
Nesten 60 prosent av total daglig kjørelengde i Norge utført av nyere lastebiler har en daglig turlengde på 300 kilometer eller mindre. Med de bilene som allerede er på markedet, går det greit å kjøre 20-30 mil i nær fremtid, sier forskerne. (Foto: Mona Strande)

En fersk rapport fra Institutt for energiteknikk konkluderer med at 60 prosent av lastebiltransport i Norge kan gjøres med batterielektriske biler. Teknologien finnes allerede.

  • Samferdsel

Rapporten fra Institutt for energiteknikk (IFE) slår hull på noen «etablerte sannheter» om at ladbare batteribiler vil ha begrenset rolle i tungtransportsektoren. Tvert imot viser analysen at el-lastebiler kan dekke en stor andel av transportbehovet. I dagens situasjon er det en mer kostnadseffektiv løsning enn hydrogendrevne lastebiler. Batteriteknologien er allerede tilgjengelig og er tatt i bruk av store transportører.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå