3G - en mobil baby

3G - en mobil baby
KKKJEMPEUTFORDRING: NetCom hadde for et år siden cirka 70 forskjellige typer ordinære mobiltjenester, men bare tre ¿ fire av disse var dedikerte 3G-tjenster. Tallene har økt noe det siste året, men prosentforskjellen mellom ordinære mobiltjenester og dedikerte 3G-tjenester er nesten det samme som i fjor. Dette er problemet til innholdssjef Marius Halle i NetCom. Bilde: Trond Heggelund

Skuffende 3G-tall

Fra en undersøkelse gjort i mars i år, men som tidligere ikke har vært publisert, viser det seg at 3G-bruken er liten.

  • Åtte prosent av NetCom-kundene har 3G-telefon.
  • En av fire (24 prosent) sier at neste telefon de skal kjøpe blir 3G-telefon.
  • Kjennskap til 3G-tjenester: Videotelefoni (91 prosent), mobil-TV (83 prosent), overføring av data (78 prosent) og videomeldinger (68 prosent).
  • 38 prosent av de som har 3G-telefon sier at de bruker dedikerte 3G-funksjoner.
  • Kart, rutetabeller, veiviser (GPRS) og banktjenester vurderes som de tjenestene kundene helst vil ha tilgjengelig.
  • En annen undersøkelse gjort i sommer viser at kun 6,7 prosent av kundene lytter til musikk via mobiltelefonen på ukentlig basis.
  • I sommer opplyste fire prosent at de leser nyheter på mobilen daglig, men de sier ingen ting om dette skjer med 3G-telefoner.

Kilde: Perduco for NetCom.

Teknisk Ukeblad har i forbindelse med denne reportasjen ikke klart å få ut tilsvarende tall fra Telenor, men informasjonsavdelingen skjuler seg bak at de er et børsnotert selskap og dermed ikke kan offentliggjøre slike tall.

– Försäljningen av 3G-mobiler i Europa är en besvikelse, sier Nokias nye konsernsjef Olli-Pekka Kallasvuo på klingende svenskfinsk. Slik oppsummerer mobilbransjens mektigste mann teknologien som skulle gi en samlet mobilbransje både penger og berømmelse etter nedgangen for noen år siden.

Kallasvuo, som nylig tok over sjefsstolen etter Jorma Ollia (nå styreformann i Nokia), er skuffet, men på grunn av avhengighetsforholdet til mobiloperatører slik som Telenor Mobil og NetCom tør han ikke gi operatørene skylda for 3G-floppen.

Fra hype til flopp

Ingen annen teknologi har vært så mye hypet som 3G eller UMTS, som er en forkortelse for mobilstandarden Universal Mobile Telecommunications System. 3G skulle være en evolusjon med tanke på kapasitet, datahastigheter og ikke minst nye tjenestemuligheter i forhold til andre generasjon mobiltelefoni, altså GSM.

Kapasiteten og datahastighetene i mobilnettet har operatørene, produkt- og infrastrukturleverandørene klart å få til, mens tjenestene som virkelig skulle få 3G til å ta av har operatørene mislykkes med.

– Operatørene i Europa pusher ikke 3G på den måten vi hadde ventet, så derfor har vi endret vår produktmiks i Europa til en større andel lavprismodeller, som igjen senker snittprisen på telefonene, sier Olli-Pekka Kallasvuo.

Under 10 prosent

Kun åtte prosent av NetComs kunder har i dag 3G-telefon. Opplysningene har Teknisk Ukeblad innhentet fra informasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i NetCom.

I begynnelsen av desember er det to år siden Telenor kommersialiserte sitt 3G-nett. Men i dag er det i underkant av ti prosent av Telenor Mobils kunder som har 3G-telefon, ifølge informasjonssjef Atle Lessum, som er ansvarlig for privatmarkedsdelen i Telenor Nordic.

Fakta er at 3G-nettene brukes mest til taletrafikk. NetCom opplyser til Teknisk Ukeblad at taletrafikken i deres 3G-nett øker med ti prosent i uka, men de er ikke frampå når det gjelder bruken av mobile tjenester. Telenors pressetalsmenn vil ikke uttale seg om kundenes bruke av mobile tjenester ettersom de er et børsnotert selskap.

Ingen suksess

Andre sentrale kilder hos Telenor, som ikke vil stå frem med fult navn, hevder at 3G ikke har vært noen suksess. Bedre står det heller ikke til hos noen av de andre norske mobiloperatørene, som er leilendinger av linjekapasitet hos duopolet NetCom og Telenor Mobil.

Det manglende 3G-salget i Europa via operatørene og deres mobilkjeder er det kritiske punktet for store mobilprodusenter som Nokia og Motorola.

For Nokias del betyr 3G-floppen at snittprisen på mobiltelefonene internasjonalt har gått ned fra 863 til 780 kroner, som igjen fører til at de tidligere svært potente salgskurvene har flatet ut.

I løpet tredje kvartal hadde også verdens nest største mobilprodusent, Motorola, problemer med salget av 3G-mobiler i Europa. Konkurrentene Sony Ericsson og Samsung har det derimot gått bra for når det gjelder salg av 3G-mobiler på kontinentet.



Gikk konkurs

Motorolas mektige mobilsjef, Ron Garriques, sier at de store aktørene i bransjen vokser på bekostning av de mindre.

Han viser til at BenQ Siemens (også kalt BenQ Mobile) har vært nesten ikke-eksisterende i markedet det siste kvartalet, og at Siemens Mobile-delen av BenQ nylig ble slått konkurs.

Prisfallet i mobilbransjen og 3G-floppen er alvorlige signaler for mobilprodusentene. De jobber nå hektisk med å løse problemene ved hjelp av nye mobiltelefontyper (mer multimediamodeller), flere lavprismodeller (type enkronerstelefoner som er subsidierte av operatørene). Dessuten vil de jobbe mer aktivt med å hjelpe operatørene med å dra i gang nye tjenester som kan føre til økte inntekter for hele bransjen.

Hvor ble tjenestene av?

30. november 2000 sa daværende Telenor Mobil-sjef Ingvild Myhre til nettavisen Digi.no at de hadde 100 forskjellige 3G-tjenester klare i laboratoriet. Siden har ingen utenforstående sett noe til dette.

Du lurer kanskje på hvorfor mobiloperatører som NetCom og Telenor Mobil ikke selv har utviklet egne mobiltjenester?

– NetCom har som prinspipp å bruke eksterne innholdsleverandører, sier Marius Halle, som er innholdsjef hos netCom.

Telenor Mobil har på 3G-siden stort sett har konsentrert seg om PIM-lignende applikasjoner og tjenester.

PIM er en forkortelse for Personal Information Managment, og er i korthet applikasjoner som du har i Microsoft Outlook eller Lotus Notes, slik som e-post, kalender, kontakter, oppgaveliste og lignende.

Informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor sa til denne journalisten for ett år siden at videokonferanser og avansert e-postbehandling vil være noen av de mest populære 3G-tjenestene i oktober 2006. Så langt har ingen av disse spådommene slått til.



WAP til you drop

Selv om få av NetComs kunder har 3G-telefon, så ser Norges nest største mobiloperatør en kraftig økning i bruk av mobilt internett, men dette er WAP-bruk, eller Wireless Application Protocol som forkortelsen står for. Økningen har i ølge informasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i NetCom økt med 11 prosentpoeng fra februar i 2005 til februar i år. Dette tilsvarer 376 000 brukere.

Opplysningene er et sikkert tegn på at få av 3G-brukerne har oppdaget at de kan benytte det «ordinære internettet» på mobilen ved hjelp av det norske selskapet Operas minibrowser eller andre mobile nettlesere.

– WAP var viktig i begynnelsen av utviklingen av det mobile internettet, men det er ikke lenger det nå. Hvorfor skal vi ha et eget mobilt internett med WAP-bruk når man i dataverdenen bruker det ordinære internettet, sier innovasjonsdirektør Gary Grupe.

Han sier at stadig flere av Motorolas nye mobiltjenester vil være laget slik at de ikke benytter seg av WAP og går rett på det skikkelige internettet.

Få er rene 3G-tjenester

For akkurat ett år siden ble det avdekket at NetCom hadde cirka 70 forskjellige typer mobiltjenester, men at bare tre–fire av disse var det man kan kalle rene 3G-tjenster.

For ordens skyld; vanlige mobiltjenester kan selvfølgelig også brukes på 3G-telefoner, men de mest kjente 3G-tjenestene er mobiltelefoni og andre appiplikasjoner som trenger kraftigere båndbredde enn det ordinær GSM- eller GPRS-trafikk kan by på.

En analyse som Teknisk Ukeblad har foretatt i forbindelse med denne artikkelen viser riktignok at bruken av mobiltjenester hos NetCom har økt noe, men det prosentvise forholdet mellom ordinære mobiltjenester og rene 3G-tjenester har endret seg lite det siste året.

Faktum er at 3G-nettene brukes mest til taletrafikk. NetCom opplyser til Teknisk Ukeblad at taletrafikken i deres 3G-nett øker med ti prosent i uka, men de er ikke like frampå når det gjelder bruken av mobile tjenester.

Ting tar tid-regelen

I mange år markedsførte NetCom seg med at «Framtiden er trådløs». Kritikerne hevdet at nordmenn for lengst er blitt trådløse og mobile (det er en mobilpenetrasjon i Norge på over 103 prosent), men at det går ikke så fort i mobilnettene slik som det databrukerne opplever med skikkelig bredbånd.

I NetComs siste TV-kampanje, der de oppsummerer hva de har klart på 13 år siden oppstarten, er slagordet deres endret til at «NetCom is a trademark of Telia Sonera». De kunne like godt ha skrevet «Ting tar tid med den mobile fremtiden». Det ville ha vært mer ærlig.







Vil ikke sitte stille

Nylig arrangerte Motorola Innovation Day i Paris der amerikanske mobilprodusenter viste fram hva framtidas mobilbrukere kommer til å bruke av teletjenester og teknologier.

En hel avdeling i senteret tok for seg nye mobiltjenester som snart er på vei til din mobiltelefon, for dette er ikke bare tjenester som vil være å finne på Motorola-telefoner.

– Vi kan ikke sitte stille og

se på at utviklingen av 3G-lignende tjenester i Europa går såpass sakte. Derfor er det viktig å lage tjenester og teknologiplattformer som hele bransjen etter hvert kan ta i bruk. Naturligvis kommer de første av disse nye mobiltjenestene på Motorolas telefoner, men jeg er sikker på at mobiloperatørene vil kunne tilby noen av disse tjenestene også for andre mobilmerker. Men dette er avhengig av hvilke mobilmerke operatøren har optimalisert og tilrettelagt sitt 3G-nett for, sier Gary Grube, som er innovasjonsdirektør på mobilsiden i Motorola.

Les mer om: