Blokkeringstest. Dette testbildet skal ses med ett øye om gangen, slik at du ser det svarte bildet. (Bilde: Jørn Lang)

KJØPSGUIDE FOR 3DTV

3DTV: Bildegjengivelse

Ikke la deg lure i butikken.

Generell bildegjengivelse vil alltid være avgjørende ved valg av TV. Noen viktige kriterier for både 2D og 3D er:

  • Gjengivelse av detaljer i mørke og lyse partier.
  • Kontrast/høylys
  • Farger/naturlige hudtoner.
  • Oppløsning.
  • Skarphet.

Ofte vil TV-innstillingene i butikken gi et fullstendig galt inntrykk av hva TV-en er god for.

Lys, farge og kontrastinnstillinger står gjerne på fullt for å utkonkurrere andre TV-er i utstillingen, så direkte sammenligning er umulig.

Dessverre er det bare i de færreste butikker at hver TV settes opp med optimale innstillinger (se også avsnittet ‘’Valg av butikk’’). I 3D vil for høye lys- og kontrastinnstillinger kunne medføre økte dobbeltkonturer (engelsk: cross talk/ghosting).

Også overdreven skarphetsinnstilling kan gi mer dobbeltkonturer.

Les også: TV-selgerne kan for lite om TV

Bildegjengivelse i 3D

Den generelle bildegjengivelsen i 3D kan være forskjellig fra 2D.

Det mest markante vil være lavere lysstyrke, særlig for aktive skjermer (men mange 3DTV-er er ganske lyssterke i utgangspunktet).

Også farger og kontrast kan virke noe dempet.

Særlig ved å veksle mellom 2D og 3D kan forskjellen oppleves som stor. Gi øynene litt tid til tilvenning etter byttet. Nedenfor beskrives ulike testbilder for 3D som du finner på www.stereofoto.no

Blokkering og dobbeltkonturer

Felles for aktive og passive systemer er at brillene skal blokkere hvert sitt bilde for hvert øye, slik at venstre øye bare ser venstre bilder og tilsvarende for høyre.

Ingen av dagens 3DTV-er klarer å blokkere 100 prosent, og det er ofte snakk om en fin balansegang mellom mye lys og kontrast eller god blokkering.

Detaljer med høy kontrast langt inn eller ut fra skjermplan, vil kunne gi betydelige dobbeltkonturer. For høy innstilling av lys og kontrast kan gi sterkere dobbeltkonturer enn nødvendig.

Overdreven skarphetsinnstilling av TV-en kan også bidra negativt.

Blokkeringstest. Dette testbildet skal ses med ett øye om gangen, slik at du ser det svarte bildet.
Overdreven skarphetsinnstilling av TV-en kan også bidra negativt.Blokkeringstest. Dette testbildet skal ses med ett øye om gangen, slik at du ser det svarte bildet. Jørn Lang

TEST: De beste TV-kjøpene

Blokkeringstest

Denne testen viser om bildet blokkeres jevnt over hele skjermflaten.

Med passive skjermer er testen viktig for å se hvor stor den vertikale 3D-sonen er.

Dette er informasjon som ikke oppgis direkte i TV-ens spesifikasjoner. Testen er nyttig for å finne riktig plassering av skjermen i høyden, eventuelt i kombinasjon med skråstilling av skjermen.

Dette testbildet skal ses med ett øye om gangen.

Skjermen skal vise helt jevnt svart når du ser med ett øye.

For aktive og passive skjermer vil du se om svart vises som svart, eller for eksempel over mot mørk blått eller grønt (ikke svart kan tyde på for mye lys/kontrast).

For passive skjermer: ved å bevege deg opp og ned, vil du se hvor stor den vertikale 3D-sonen er. Når du kommer utenfor 3D-sonen, vil du se en blanding av svart og hvitt, enten langs kantene eller over hele flaten. Vanligvis vil du kunne bevege deg like mye opp som ned i forhold til midten.

Testen kan også avsløre om polariseringsfilteret er feil montert fra fabrikken (noe som riktignok ikke er vanlig).

Hvis filteret er rotert i forhold til linjene, vil du ikke se en jevn svart eller hvit flate, men en ujevn blanding av svart og hvitt, gjerne i kombinasjon med at 3D-sonen er svært begrenset.

Test av dobbeltkonturer

Testbildet er effektivt til å vise hvor mye dobbeltkonturer en skjerm/brille-kombinasjon gir. Dobbeltkonturer er også kjent på engelsk som “cross talk” eller “ghosting”.

Bildet brukes til test av aktive og passive TV-skjermer/briller, i tillegg til andre teknologier hvor begge bilder vises på samme flate (skjerm eller utskrift).

Testbildene er laget for henholdsvis venstre og høyre øye. Ved 100% blokkering skal du ikke se noen tall.

Test av dobbeltkonturer for høyre øye (lukk venstre øye)
Test av dobbeltkonturer for høyre øye (lukk venstre øye) Jørn Lang

Test av dobbeltkonturer for venstre øye (lukk høyre øye)
Test av dobbeltkonturer for venstre øye (lukk høyre øye) Jørn Lang

Dobbeltkonturer er vanlig med alle 3D-skjermer hvor begge bilder vises på samme skjermflate.

Effekten skyldes at brillene (eller annen teknologi) ikke klarer å blokkere venstre bilde fullstendig for høyre øye og omvendt.

Problemet er større jo sterkere kontrasten er – og jo lenger fra skjermplan objektet befinner seg.

Testen vil vise dobbeltkonturer med de fleste skjermer. Litt dobbeltkonturer i testen er ok, og med vanlig bildemateriale vil dette ofte ikke merkes i det hele tatt.

Bilder med sterk kontrast i områder med stor dybde kan være mer problematiske.

Demping av TV-ens lys- og/eller kontrastinnstillinger kan gi bedre resultat.

 

Dobbeltkonturer og dybde

Dobbeltkontur-testbilde med dybde.
Dobbeltkontur-testbilde med dybde. Jørn Lang
 

Dette testbildet er en versjon av det forrige, men her vises dobbeltkonturer ved forskjellig kontrast og dybde, men du kan ikke lese av hvor mye kontrast det er som gir dobbeltkonturer.

Dybden er oppgitt i prosent av bildebredden. Positive tall vises som dybde innover i skjermen og negative tall utover.





Dybden i testbildet er større enn det som er vanlig i kinofilmer, som gjerne ligger på +2 til -2%.Overskanning

Overskanning (engelsk: overscanning) er når TV-en (eller mediaspilleren) forstørrer bildet på skjermen slik at en del av bildekantene ikke er synlig.

I tillegg til at noe av bildet beskjæres ved visning, vil forstørrelsen i seg selv også kunne gå ut over skarpheten i bildet.

I 3D vil overskanning også kunne gjøre at dybden i bildet forskyves inn- eller utover i forhold til skjermplan. Prøv deg fram med “size-” eller “aspect-”knappen på fjernkontrollen for TV eller mediaspiller for å se om du kan få med hele bildet, eller sjekk manualen(e). Noen TV-er har menyvalg for ‘’Just Scan’’ eller lignende.

Se dobbeltkontur-testbildene med ramme ovenfor eller brilletestbildet nedenfor. Disse bildene har en ramme med fem striper á 10 piksler. Når bildet vises i 3D, skal ramma ligge i skjermplan og hele ramma skal synes, d.v.s at alle de fem stripene skal være like brede.

Optisk klarhet i briller

For best mulig 3D-opplevelse, er det viktig at glassene eller filtrene ikke gir optiske forvrengninger av bildet.

Enkelte brillemodeller, av både aktive og passive typer, gir mer eller mindre sjenerende forvrengninger, noe som kan bidra til ubehag over tid.

Med denne testen kan du lett oppdage om brilleglassene er ujevne.

Rutenett (uten dybde). Test av brillenes optiske kvalitet.
Rutenett (uten dybde). Test av brillenes optiske kvalitet. Jørn Lang
 

  • Sjekk først at brillene er rene og frie for riper.
  • Vis testbildet på 3DTV-en i 3D-modus. (Testbildet er uten dybde).
  • Skru på brillene hvis de er aktive.
  • Hold brillene 15 centimeter foran høyre øye og se gjennom høyre glass mens du beveger brillene sideveis foran øyet. Rutenettet skal vises stabilt, og alle linjer skal være rette.
  • Gjenta med vertikal bevegelse, og gjenta begge tester med venstre brilleglass.



Hvis det er forvrengninger i bildet, vil disse endres når du beveger brillene så feilen lettere oppdages (linjene bølger når brillene beveges).

Fargestikk

Det er ikke uvanlig at brillene kan ha et fargestikk i for eksempel gult eller blått.

Dette merkes særlig i det du tar på brillene, men fargestikket bør ikke være så sterkt at det fortsatt er merkbart etter noen minutters bruk.

Lys fra alle kanter

Lys fra andre lyskilder i rommet som kommer bak brilleglassene, eller reflekser fra ansiktet, kan gi reflekser inni brillene og nedsatt bildekvalitet.

God utforming av brillene kan bidra til å holde uønsket lys ute.

Les også hovedsaken: Alt du bør vite om 3DTV

Andre saker om 3DTV: