Onsdag etableres Norges første 3D-veimerking i Tønsberg. (Bilde: Cleanosol AS)

VEIMERKING

3D-veimerking skal forhindre møteulykker

Etterhvert som veier bygges om, og kjøremønster endrer seg, skjer det stadig at bilister ender opp i feil kjørefelt.

Onsdag morgen etableres Norges første 3D-veioppmerking ved Frodåsen-tunnellen i Tønsberg.

Oppmerkingen vil kun synes for bilister som kjører i feil kjøreretning, og vil forhåpentligvis forhindre møteulykker på norske veier.

Synlig i feil retning

– Ved hjelp av matematiske utregnete formler etableres det spor i veibanen som muliggjør at veioppmerkingen kun er synlig i en retning. Trafikanter som kjører i motsatt retning vil ikke se merkingen i det hele tatt, forklarer Trond Haugstad, daglig leder i Cleanosol, som utfører veimerkingen i samarbeid med Statens vegvesen.

Formålet med 3D-merkingen er å gi målrettet informasjon til trafikanten.

– 3D kan benyttes ved kjøring i feil feil, eller for eksempel som informasjon om fartsgrenser langs veier, sier Haugstad.

Les også: Stålpigger skal stoppe sløve bilister

Gode resultater i Tyskland

Etableringen i Tønsberg er et av flere forsøksprosjekter i Europa.

I Tyskland har prøveprosjektene vært i gang lenger, og gitt gode resultater.

– Der har de brukt 3D-merking på strekninger som tidligere har vært veldig ulykkesutsatt, og redusert antall møteulykker fra mellom fire og fem i året, til null etter at merkingen kom på plass, forteller Haugstad.

Striper av prefabrikert termoplast legges ned i sporene. Cleanosol AS

Håper på effekt

Senioringeniør Reidar Jørgensen i Statens vegvesen er positiv til den nye veimerkingen.

Han forteller at oppmerkingen i Tønsberg vil være ved inngangen til tunnelen, og at planen er å frese ordet "stopp" ned i veibanen.

– Det er en god del feilkjøringer i Norge. De skjer spesielt om vi legger om kjørebaner eller plutselig endrer kjæremønster. Ved å prøve ut 3D-merking håper vi på å redusere disse feilkjøringene, sier han.

Jørgensen legger til at feilkjøringer i all hovedsak ikke fører til store ulykker.

– Men det forårsakes hvert år ulykker av at folk kommer over i feil kjøreretning, sier han.

– Kommer vi til å se mer 3D-merking i Norge i årene fremover?

– Det er helt klart, 3D-merking, kombinert med skilting og oppmerking av veien vil forhåpentligvis føre til enda tryggere veier her i landet.

Les også: Vegdirektoratet åpner for fallem på veiene

Optisk illusjon

3D-veimerking er en optisk illusjon. Der øyet lures til å se et tredimensjonalt, fysisk skilt, mens det i virkeligheten er en tradisjonell, flat veimerking.

– 3D-merking er mer synlig for bilisten enn tradisjonell veimerking. Når man er på rundt 20 meters avstand ser merket ut som om det reiser seg rundt 20 til 30 centimeter fra veien og kommer tydelig frem, forklarer Jørgensen.

Veimerkingen i Tønsberg vil være om lag seks meter lang, og 120 centimeter bred. Størrelsen på oppmerkingen gjør at biler ikke vil merke noe til den når de kjører over den.

Haugstad sier dette fordrer at bilføreren kjører rett frem.

– Om en kjører skjevt, eller på et mindre kjøretøy, som en motorsykkel, vil det kunne merkes, sier han.

Les også:

Stopper råkjørere med hull i veien

Piggene kommer ut når du bremser

Hver måned må flere hundre bilister ha hjelp fordi de fyller bensin på dieseltanken