– Når man kjører normalt, så ligger hjelpehjulet litt høyere enn det vanlige hjulet og har kun et lett trykk mot veien. Når man bremser, så sentreres hjelpehjulet og det trykkes mot veibanen, forteller oppfinneren. (Bilde: Thorvald Granström)
Her er systemet tenkt brukt på et lastebilhjul. Pigghjulet monteres utenpå det konvensjonelle hjulet med piggfrie vinterdekk. (Bilde: Illustrasjon: Thorvald Granström)
Den eneste modifikasjonen som er nødvendig på kjøretøyet er å bytte hjulboltene med bolter som har innvendige gjenger i enden av bolthodet. Pigghjulet skrus så fast i disse. (Bilde: Illustrasjon: Thorvald Granström)
Her er et pigghjul sentrert mot hjulet bak, dermed er piggene aktivert. (Bilde: Illustrasjon: Thorvald Granström)
Her ses mekanismen når pigghjulet er sentrert og dermed får full tyngde av kjøretøyet mot veibanen. Gummilamellene mellom hver pigg blir da bøyd, og piggene blir aktivert. (Bilde: Illustrasjon: Thorvald Granström)
Her er et pigghjul som ikke er sentrert i forhold til det konvensjonelle hjulet. Piggene er ikke aktivert, fordi pigghjulet kun ruller med vekten av sin egen tyngde mot veibanen. (Bilde: Illustrasjon: Thorvald Granström)
Her ses mekanismen når hjulet ikke er sentrert. Pigghjulet vil være i denne posisjonen under normal kjøring, og det ruller kun mot veibanen under sin egen vekt. (Bilde: Illustrasjon: Thorvald Granström)

VINTERDEKK

Piggene kommer ut når du bremser

Svensk oppfinner bak nytt dekksystem.

Den svenske oppfinneren Thorvald Granström har utviklet et dekksystem som kombinerer fordelene med piggfrie dekk og piggdekk.

Konseptet går ut på å sette et smalt hjul med piggdekk utenpå vanlige piggfrie vinterdekk.

Piggene blir kun aktivert når sjåføren bremser, når antispinnsystemet blir aktivert eller om bilen kommer inn i en kurve og holder på å skli sidelengs, ifølge Nyteknik.

Se bildeserien øverst for en gjennomgang av hvordan systemet virker.

Les også: Ny veistrø gjør is til sandpapir

Hjelpehjul

– Konseptet fungerer som et hjelpehjul, som blir montert utenpå det vanlige hjulet, forteller Thorvald Granström til Teknisk Ukeblad.

Konseptet ble nylig testet hos VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, i Linköping.

Her ble hjulsystemet testet i et laboratorium for å finne ut hvordan systemet påvirker veigrepet. Testene ble foretatt med låste hjul og under styring.

– Testene har gitt veldig lovende resultater, forteller Granström.

– På våt is viste målingene en betydelig forbedring av veigrepet med låste hjul, sier Mattias Hjort, forsker ved VTI til instituttets eget blad VTI-aktuelt.

Les også: Stopper råkjørere med hull i veien

Slik virker det

Granstrøm har patent på konseptet i Sverige og har søkt patent for Europa og ytterligere tre land.

Systemet går ut på at hjulene med piggdekk, som er montert utenpå de ordinære hjulene med piggfrie vinterdekk, kun ruller mot veien med sin egen tyngde. Når sjåføren bremser eller antispinnsystemet aktiveres, overføres imidlertid bilens fulle tyngde til pigghjulene. Dette skjer ved at pigghjulet sentreres.

– Når man kjører normalt, så ligger hjelpehjulet litt høyere enn det vanlige hjulet og har kun et lett trykk mot veien. Når man bremser, så sentreres hjelpehjulet og det trykkes mot veibanen, forteller oppfinneren.

Nå har oppfinneren fått 100.000 svenske kroner i støtte fra Skyltfonden for å lage fire prototyper av dekksystemet. Planen til oppfinneren er å montere disse på en Volvo XC70 for videre testing.

På lengre sikt ser han for seg at systemet også kan brukes på busser og lastebiler.

SYNDER: Bileksos gir mye små partikler, mens slitasje fra piggdekk gir større partikler. Bilkjøring bidrar sterkt til forurensningen i byene i disse dager.
På lengre sikt ser han for seg at systemet også kan brukes på busser og lastebiler.Oppfinner Thorvald Granström tror konseptet hans kan løse noen av miljøutfordringene med piggdekk. Scanpix

Les også:

Stålpigger skal stoppe sløve bilister

Dette skal få slutt på glatte veier

Verdens største snøfreser