luftfart

200 km/t i lufta: Her er den flyvende versjonen av Formel 1

En flygende versjon av Formel 1.
En flygende versjon av Formel 1. Foto: Aluda Racing/Airspeeder
Av Felix Björklund, Nyteknik.se
5. juli 2019 - 19:02

En racingsport som går i 200 km/t – i lufta. Airspeeder er sporten som neste år tar sikte på å bli en slags Formel 1 for flygende biler.

Denne helgen går kjempearrangementet Goodwood Festival of Speed av stabelen. Og en av de mest spennende nyhetene som kommer til å bli presentert, er en ny type av luftbåren motorsport.

Dette kallas for Airspeeders og kan enklest beskrives som racing med oktokoptre.

– Flygende biler er ikke lengre en fantasi. De er virkelighet, og Goodwood Festival of Speed er det perfekte stedet å introdusere Airspeeder for verden. Vi har hentet designen fra den gylne æraen av racing, og vi er sikre på at de titusentalls av entusiastene på stedet kommer til å sette pris på evolusjonen av motorsport, sier Matt Pearson, som er grunnlegger av Alauda Racing og en av de som står bak den nye motorsportserien.

Måbøtunnelen på riksvei 7.
Les også:

Skal sikre riksvei 7-tunneler mot varmgang i vogntog

15 minutters flyging

Fakta Airspeeder

  • Lengde: 4,03 meter
  • Høyde: 0,90 meter
  • Bredde: 3,42 meter
  • Motorer: 4x24 kW
  • Makshastighet: 200 km/h
  • Maks flyhøyde: 900 meter
  • Vekt: 230 kg

Den første sesongen kommer allerede i 2020, og vil bestå av fem ulike team med to piloter hver.

Selve kjøretøyene beskrives som helelektriske oktokoptre som skal ha en topphastighet på 200 km/t samt ha et kraft/vekt-forhold som overgår et F-18 kampfly. 

Størrelsesmessig skal de være litt over fire meter og omtrent like brede. Ombord finnes det batterier med utladningskapasitet på 500 kW og som er utbyttbare. Et batteri skal holde til 15 minutters flyging, og tanken er at de skal byttes på samme måte som dekk byttes ved et pitstop i Formel 1. 

På den britiske festivalen kommer det til å bli vist fram en fullskala modell – men den er bare skuebrød. I stedet vil all action komme til å skje med radiostyrte varianter i 3/4-skala. Alauda Racing sier at de kommer til å begynne med bemannede demonstrasjoner av Airspeederen i Mojaveørkenen i november. Selve mesterskapsserien skal innledes i løpet av 18 måneder. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
– Medlemsfordelene er til for å brukes
Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Sikkerhet

Det kommer til å bli spennende å se hvordan dette fyker av. Men man må nesten stille seg litt undrende til tidsaspektet. Man har akkurat begynt å teste bemannede elektriske flybiler – og det ser fremdeles ikke superstabilt ut.

Hvordan de skal lykkes med å få til en racingserie i 200 km/t på 1,5 år gjenstår å se. 

I tillegg kan man undre seg hvordan de skal løse sikkerheten. Turbulens viser seg å være et problem ved forbikjøringer, og å kollidere med en konkurrent i de hastighetene samtidig som krasjen skjer i flere meters høyde høres minst sagt farlig ut.

Artikkelen ble først publisert av Ingeniøren.dk

Mens G-blokka fra 1906 representerer Norge etter unionsoppløsningen og Høyblokka fra 1958 viser til Norge i Gerhardsens etterkrigstid, representerer A-blokka – med sin spisse glasspyramide – det moderne Norge etter terrorangrepet i 2011, ifølge Statsbygg.
Les også:

Regjeringskvartalet er straks innflyttingsklart: – Man kan se bygningene som en slags frise over norsk demokrati

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.