Det førerløse stealthyflyet X-47B i lufta for første gang. I 2013 skal testprogrammet flyttes ut på et hangarskip. (Bilde: Northrop Grumman)

Ubemannet stealthbomber i lufta

Industripartnerne i UCAS-D

Northrop Grumman er hovedkontraktør for UCAS-D-programmet, som står for Unmanned Combat Air System Demonstration

Følgende industrigiganter bidrar også:

  • GKN Aerospace
  • Lockheed Martin
  • Pratt & Whitney
  • Eaton
  • GE
  • Hamilton Sundstrand
  • Dell
  • Honeywell
  • Goodrich
  • Moog
  • Wind River
  • Parker Aerospace
  • Rockwell Collins

X-47B

Ubemannet, haleløst og stealthy bombefly. Første flyging: 4. februar 2011

  • Vingespenn: 18,9 m (62,1 fot), 9,4 m med vingene foldet inn
  • Lengde: 11,6 m (38,2 fot)
  • Tomvekt: 6,4 t
  • Maks takeoffvekt: 20,2 t
  • Våpenlast: 2 t
  • Operasjonell høyde: >40 000 fot
  • Hastighet: subsonisk
  • Rekkevidde: >2 100 nm (3 900 km)
  • Motor: Pratt & Whitney F100-PW-220U
  • Avionikk/sensorer: EO/IR/SAR/ISAR/GMTI/MMTI/ESM

Det ubemannede testflyets tok av for første gang sist fredag.

Jomfruferden gikk opp til 5 000 fot der X-47B gjorde noen sløyfer og landet trygt 29 minutter senere.

Testflygingen ble gjennomført fra flybasen Edwards i California i regi U.S Navy og produsenten Northrop Grumman.

Liten B-2

Av utseende kan X-47B minne om en baby-B-2. De er begge haleløse stealthfly, altså vanskelig å oppdage på radar, og er begge konstruert for å bære bombelast. Og begge er bygget av Northrop Grumman.

Les også disse B-2 Spirit-artiklene:

21 er blitt 20

Stealthflyet tok fyr

Dråpen som fikk stealthflyet til å styrte

Forskjellen er altså størrelsen. Selv om heller ikke X-47 er noen mini-UAV. Den er heller på størrelse med en F-16 – litt kortere men større vingespenn.

Sammenligningen er ikke helt tilfeldig valgt, ettersom demonstrasjonsflyet bærer en avart av samme motor som Fighting Falcon, en Pratt & Whitney F100-PW-220U.

På hangarskip

X-47B er en del av det amerikanske sjøforsvarets demonstrasjonsprogram for ubemannede kampfly, UCAS-D. Målet er å ta fram en ubemannet stealhtbomber som kan ta av fra og lande på hangarskip og etterfylle drivstoff i lufta.

Northrop Grumman vant kontrakten i 2007, og forrige ukes jomfruferd var et drøyt år på overtid.

Testingingen skal fortsette en stund i California før X-47B senere i år flytter til marineflybasen Patuxent River som ligger ved Chesapeake Bay-estuariet i Maryland på USAs østkyst.

Der starter arbeidet med å gjøre det førerløse flyet i stand til å operere til sjøs. Målet er å starte testflyging fra hangarskip i 2013.

På Northrop Grummans "sosiale medier"-sider, finnes også en video av testflygingen.

Les også:

Norsk spionfly erobrer Europa

Planlegger E6 med dronefly

Her tar X-47B av for første gang, fra flybasen Edwards i California. Foto: Northrop Grumman