Et slikt fly, B-2 Spirit, styrtet rett etter takeoff fra USAs militære flyplass på Guam lørdag. (Bilde: Bennie J. Davis III, US Air Force)
Silhuetten til B-2 er ikke til å ta feil av. (Bilde: PHAN BENJAMIN DENNIS)
Et B-2 Spirit fra 509th Bomb Wing flyr over St. Louis Arch. (Bilde: Justin D. Pyle, US Air Force)
En B-2 Spirit får etterfylt drivstoff fra en KC-125 Stratotanker over Stillehavet. (Bilde: United States Air Force Senior A)
Det var her på Andersen-flyplassen på Guam at det første B-2-flyet gikk tapt. (Bilde: USAF)
En B-2 Spirit blir tauet på Hickam-basen på Hawaii. (Bilde: Shane A. Cuomo, TSgt, USAF)
Her er jomfruturen til B-2 Spirit i 1989. (Bilde: USAF)

21 er blitt 20

B-2 Spirit

  • Bygget av: Northrop Grumman med underleveranser fra Boeing Military Airplanes, Hughes Radar Systems, General Electric og Vought Aircraft Industries
  • Motorer: Fire General Electric F118-GE-100
  • Skyvkraft: 17.300 pund per motor
  • Vingespenn: 52,12 meter
  • Lengde: 20,9 meter
  • Høyde: 5,1 meter
  • Vekt: 72.575 kilo
  • Maksimum takeoff-vekt: 152.634 kilo
  • Drivstoffkapasitet: 75.750 kilo
  • Bombelast: 18.144 kilo
  • Hastighet: Under lydens hastighet
  • Rekkevidde: 6.000 nautiske mil, over 11.000 kilometer
  • Mannskap: To piloter, hvorav en er mission commander
  • Første flyging: 17. juli 1989

B-2-flyet gikk i bakken rett etter takeoff fra den amerikanske militærbasen Andersen helt nord på stillehavsøya Guam lørdag formiddag.

Begge pilotene rakk å skyte seg ut av flyet og slapp fra styrten med små skader.

Uten bomber

Ifølge amerikanske myndigheter var flyet, med kjennetegn «Spirit of Kansas», uten ammunisjon om bord da det styrtet i rullebanen. Foreløpig er det kommet lite informasjon om hva som kan ha forårsaket flyet å styrte, annet enn at det neppe kan tilskrives værforhold.

Dette er den første ulykken med B-2, noe som er bortimot enestående for et avansert militærfly som har vært i lufta i nesten 20 år.

Samtlige B-2-fly har Whiteman i Missouri som sin hjemmebase, men har siden 2004 vekslet på å være stasjonert på Guam sammen med B-1B og B-52-bombefly.

Seks milliarder

Det er ikke bare den svarte, vingeformede flykroppen som får B-2 Spirit til å skille seg ut. Det er også den stive prisen. Hvert fly har en gjennomsnittlig stykkpris på 1,15 milliarder dollar – godt over seks milliarder kroner.

Da Northrop Grumman fikk oppdraget å bygge bombeflyet på under den kalde krigen på 1980-tallet var det ikke kostnadene som sto øverst på generalenes prioritetsliste. Det handlet heller om at B-2 med sin avanserte stealthteknologi og store rekkevidde ga USA muligheten til å fly usett inn over for eksempel Sovjetunionen.

Imidlertid var verdenssituasjonen for lengst endret seg da første B-2, «Spirit of Missouri», ble levert før jul i 1993. Da hadde også George Bush sr. kansellert den opprinnelige ordren på 132 fly. Det endte med en B-2-flåte på 21 fly som altså nå er nede i 20.

Erstatter innen ti år

B-2 debuterte i krig med bomberaid over Kosovo i 1999. Ifølge det amerikanske flyvåpenet ødela B-2-ene en tredjedel av de serbiske målene der de fløy nonstop-oppdrag fra Missouri til Kosovo og hjem igjen uten å etterfylle drivstoff.

Også under angrep mot Afghanistan og mot Irak spilte krigsmaskinen en viss rolle.

Nå er US Air Force imidlertid på jakt etter en erstatter. Amerikanerne håper å ha neste-generasjons langdistansebombefly på plass innen 2018.