B-2 Stealth bombefly. Ulykken lørdag 22. februar 2008 er den første med B-2 Spirit siden det fløy første gang i 1989. (Bilde: DoD)
"Spirit of Kansas" skal ha vært i fyr da det tok av fra Andersen-basen. Dette B-2-flyet er "Spirit of Missouri".
Den aktive B-2-flåten består nå av 15 fly. Samtlige har stått parkert siden styrten sist helg.
Det ekstremt avanserte og ekstremt dyre bombeflyet hadde nesten 20 år med perfekt ulykkesstatistikk fram til sist lørdag. (Bilde: Technical Sgt Cecilio Ricardo)

Stealthflyet tok fyr

Den ene av de to pilotene om bord skal ha varslet om brann under takeoff.

Skjøt seg ut

Like etter mistet de kontroll over bombeflyet som rollet over til høyre og gikk i bakken ved rullebanen rett etter å ha passert kontrolltårnet.

Les også: 21 er blitt 20

Det forteller en anonym, høyerestående offiser i det amerikanske Air Combat Command (ACC) til Aviation Week.

Det sjeldne og ekstremt dyre bombeflyet styrtet på den amerikanske militære flyplassen Andersen på stillehavsøya Guam klokka 10.45 lokal tid lørdag. Øyevitner i nærheten av basen skal ha observert en eksplosjon en halv time etter styrten.

Begge pilotene rakk å skyte seg ut og slapp fra ulykken relativt uskadd.

– Neppe motorfeil

Ulykkesflyet, «Spirit of Kansas», var fly nummer to i en formasjon på fire som var på vei tilbake til hjemmebasen Whiteman i Missouri etter å ha vært stasjonert som en del av USAs framskutte bombeflyenhet i Stillehavet.

En pensjonert B-2-pilot avviser overfor Aviation Week spekulasjoner om at flyet kan ha truffet fugler eller stallet (steiet) etter å ha steget for bratt etter takeoff.

– B-2 kan miste motorkraften i både én og to av sine fire F118-GE-100-motorer og likevel ta av, så motorfeil er en lite sannsynlig årsak, sier eks-piloten.

Ettersom været var fint, ble det tidlig avskrevet som ulykkesårsak.

På bakken

Dette er den første ulykken med B-2 Spirit siden det fløy første gang i 1989. Flyet er kjent for sin karakteristiske vingeform, avansert stealthteknologi, som skal gjøre den usynlig på radarer, og evnen til å fly over 11.000 kilometer uten etterfylling av drivstoff. På toppen kommer den stive stykkprisen på 1,15 milliarder dollar i snitt.

I tillegg til den kalde krigens slutt, er dette årsaken til at det bare ble bygget 21 slike fly. Den gjenværende B-2-flåten består nå av kun av 15 kampklare fly som nå står på bakken.

– De har ikke flyforbud, men en sikkerhetspause. Det er det mest fornuftige å gjøre etter en slik hendelse, sier general og sjef for 509th Bomb Wing, Garrett Harencak, til Air Force Times.

Representanter fra det amerikanske flyvåpenet uttaler at de vil avvente de første rapportene fra den nedsatte havarikommisjonen før de kommenterer hva som gikk galt med «Spirit of Kansas».