IBMs Watson skal inn i møterommet og gi toppsjefer råd om hvordan selskapet skal styres. (Bilde: Philip Kamrass)

IBM WATSON

Superdatamaskinen Watson skal hjelpe sjefen med å fatte de rette beslutningene

Tar plass i møterommet.

Watson

  • Oppkalt etter IBM-grunnlegger Thomas J. Watson.
  • Ifølge IBM bruker man over 100 forskjellige teknikker for analysere naturlig språk, identifisere kilder, finne og generere hypoteser, finne og rangere bevis, og kombinere og rangere hypoteser.

IBMs kunstig intelligente datasystem, Watson, er kanskje er mest kjent for å slå to stormestere i Jeopardy. Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om bruken av Watson som kreftlege.

Watson er IBMs storsatsing innen det som gjerne kalles "kognitiv data". Nå skal systemet også inn i møterommet og gi toppsjefer råd om hvordan selskapet skal styres.

Les også: 5 spådommer om hvordan teknologi vil endre livene våre

Pekte ut attraktivt selskap

IBM har laget en prototype av teknologien i sitt nye forskningssenter med det velklingende navnet Cognitive Environments Lab i New York. Der har de satt opp et møterom med mikrofoner installert i taket og en stor skjerm på den ene veggen, skriver MIT Technology Review.

Alt som blir sagt på møtet blir transkribert av datamaskinen, som også kan reagere på å bli snakket til. Watson kan dermed svare på enkle faktaspørsmål som møtedeltakerne måtte lure på, men også ta aktivt del i diskusjonen og gjøre forretningsmessige vurderinger.

I demonstrasjonen hjalp Watson forskerne, som spilte rollen som næringslivsledere, med å lage en liste over selskaper som var lurt å kjøpe opp, og deretter velge hvilke selskap som var mest attraktivt.

Les også: Snart kan datamaskinen smake og lukte

– Watson skal være en støttespiller i møterommet, ikke en autoritet, sier IBM-forsker Namik Hrle til Teknisk Ukeblad. IBM

– Ikke en autoritet

IBM-forsker Namik Hrle var nylig i landet i sin rolle som IBMs teknologiambassadør til Norge. Han forklarer hva Watson kan bidra med i møterommet.

– Watson er i stand til å analysere store mengder informasjon og generere en hypotese. Ved å analysere informasjonen som blir generert under møtet kan den gi relevante forslag. Den skal være en støttespiller i møterommet, ikke en autoritet, sier Hrle til Teknisk Ukeblad.

Hrle forklarer at man først foret Watson med data om det fiktive selskapets forretningstrategi. Kombinert med informasjonen som ble delt under møtet, kunne Watson trekke konklusjonen at selskapet Kawasaki Robotics "på alle måter" er mindre attraktivt enn selskapet Cognilytics.

Les også: Intels nye superprosessor skal triple ytelsen

Skeptisk

Petter Gottschalk, professor i IT-strategi ved BI, er skeptisk til om Watson er i stand til å hjelpe næringslivsledere med å ta bedre avgjørelser.

– Lignende programvare innen det vi kaller business intelligence har ikke innfridd. Når IBM sier de lanserer en programvare som skal gjøre næringslivsledere bedre, skaper det enorme forventninger. IT-næringen bærer preg av dette - leverandører har en tendens til å overdrive potensialet, sier Gottschalk.

Gottschalk mener likevel at Watson representerer et fremskritt og kan være nyttig til å hjelpe møtedeltakere med å finne informasjon. Men han er svært skeptisk til forsøket hvor Watson peker ut enkeltselskaper.

– Eksempelet er bare tull, ingen vil bruke en datamaskin til en slik avgjørelse. Den kan aldri matche hjernens evne til å kombinere opplysninger og forstå ikke-verbal kommunikasjon.

Les også: Nå kan alle få en bit av superdatamaskinen Watson

Oslo 20140714. Professor ved Handelshøyskolen BI Petter Gottschalk.   Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Petter Gottschalk, professor i IT-strategi ved BI, er skeptisk til om Watson er i stand til å hjelpe næringslivsledere med å ta bedre avgjørelser. BI

Skal ikke ta menneskers plass

Namik Hrle i IBM svarer skepsisen med å påpeke at forsøkene er på et tidlig stadium.

– I dag er dette et forskningsprosjekt, og det er ikke noe vi vil se i bruk til neste år. Men vi jobber allerede med eksterne partnere som er svært interesserte, og de gjør fremskritt.

Hrle undersstreker at Watson er laget for å være en støtte i beslutningsprosessen. Meningen er ikke å kutte ned antallet næingslivsledere.

– Watson er laget for å forbedre menneskers beslutningsprosesser og se utfall som mennesker kan overse, ikke å ta menneskers plass.

Les også: Slik kan datamaskinene snakke og forstå tale

– Tale til tekst er problematisk

Gottschalk mener også at det er store utfordringer med dagens metoder for talegjennkjenning.

– Tale til tekst er problematisk. Når man snakker i en mikrofon, så vil ikke systemet fange opp alt hva mennesker sier. Man sliter med den teknologien i dag.

Hrle er enig i at teknologien ikke er god nok, men mener at det vil endre seg raskt.

– IBM har forsket på dette siden 1957, og selv konkurentene våre bruker vår teknologi. Dette vil bare utvikle seg videre.

Les også:

Intel forbereder superdatamaskin med én exaflop/s  

Verdensrekord i trådløs dataoverføring

Verdens raskeste datamaskin