KONSEPT: DNV-studentene foreslår et kombinert fartøy: oljevern/isbryter/PSV. På skissen er skipet 150 meter langt, 30 meter bredt, har en LNG-drevet framdriftspakke på 20 MW, 8000 m3 drivstofftanker som muliggjør 50 dagers drift. Mannskap: 20. (Bilde: DNV/Groundline3D)
UTSTYR: Viktor Ogeman (t.h), Melissa Denbaum og Sondre Henningsgård viste fram et konseptskip som både skal være isbryter og oppsamlingsskip for oljesøl i arktiske strøk. (Bilde: Tore Stensvold)
AURORA:Studentprosjektet i DNV med gode innspill til oljevern i Arktis. Boreast-isbrytere og oljevernskip i arbeid med is- og brannbestandige lenser, ROV med dispergeringsmidler på vei under isen og UAV i lufta til å lokalisere olje. (Bilde: DNV/Groundline3D)
OLJEFINNER: Ubemannet fly (UAV) kan oppdage olje i is og dirigere innsatsskip og utstyr.
ISBRYTENDE PSV: DNV-studentene har lånt baugen X-Bow fra Ulstein til sitt konseptskip "Boreast". I hekken er skipet utstyrt med isbrytende skrog. Sideluken skjuler et belte for å ta inn isbelagt olje. Varmt sjøvann brukes til å separere is/olje. (Bilde: DNV/Groundline3D)
SNIKTITT: Melissa Denbaum og Sondre Henningsgård presenterte masterstudentenes sommerprosjekt. De la fram forslag til nytt utstyr, systemer, logistikk og politiske organ for å takle oljesøl i Arktis. (Bilde: Tore Stensvold)
SOMMERJOBBERE: DNVs konsernsjef sammen med de to studentene som har brukt syv uker på å jobbe fram konsept for å takle oljeutslipp i Arktis. Fra venstre: Henrik O. Madsen, Viktor Ogeman, Tero Tervahartiala, Peter Lindersen, Preben Østvold, Andreas Størdal, Sondre Henningsgård og Martin Andestad (prosjektleder for studentene). Foran: Melissa Denbaum, Josefin Svensson og Tina Sætrum. (Bilde: Tore Stensvold)

OLJEVERN I ARKTIS

Studenter løser arktisk oljevernproblem

Har viet sommeren til å løse viktig miljøutfordring.

En tverrfaglig sammensatt gruppe av studenter har i sommer jobbet for Det Norske Veritas Utfordrer studenter på oljesøl i Arktis : Tenke nytt om oljevern i arktiske strøk.

Resultatet er ikke en eller flere tekniske løsninger, men et sett av systemer, logistikk og et konseptskip for å bryte is og bekjempe oljesøl.

Les også: Arktisk utvinning krever samarbeid

Aurora

Løsningen har fått navnet AURORA (Arctic United Response Operation and Recovery Agreement). Det inneholder også forslag til organer for politisk styring, lovgivende og utøvende makt.

– Det er imponerende å se hvordan de ti studentene har klart å gripe an en så kompleks og vanskelig oppgave. De har tenkt helt andre løsninger enn oss som har vært her i mange år, sier konsernsjef Henrik O. Madsen.

Sommerstudentprosjektet til Det Norske Veritas er svært populært. I år var det 260 søkere. 35 ble innkalt til intervju.

DNV har håndplukket og sydd sammen gruppen som i dag presenterte sitt forslag. Blant dem er det både skipsingeniører, andre ingeniører, en kjemiker, et par økonomer, en miljøfysiker og en med Arktis som studiefelt.

Les også: Akuttberedskapen ikke med i nordnorsk oljeboom

OLJEFINNER: Ubemannet fly (UAV) kan oppdage olje i is og dirigere innsatsskip og utstyr.

Morsom jobb

Studentenes prosjektleder, økonomistudent Martin Andestad, ser fram til ferie etter syv hektiske uker.

– Det har vært veldig hektisk. Vi har lært utrolig mye. Alle har bidratt med sine fag, og vi har lært av hverandre. Spesielt har vi hatt nytte av fagkompetansen i DNV, sier Andestad.

I bakgrunnen hører vi en av studentene: "Jeg har ikke tenkt på at dette er en betalt sommerjobb. Det har vært så gøy."

Oppgaven var omfattende: Komme opp med kreative og nye løsninger på hvordan oljevernberedskap kan ivaretas i Arktis.

Første uke av prosjektet gikk med til å skaffe seg oversikt over hva som finnes av regler og utstyr. Deretter begynte idédrodling og arbeid i ulike grupper.

Les også:

– Norge bør ta ledertrøya i Arktis

Trenger mer kunnskap om oljevern i kulde  

Forslagene

Oppsummert dreier AURORA seg om:

  1. Smart logistikk: Opprettelse av "varme baser" med skip og utsyr i beredskap på tre steder langs den 8.500 kilometer lange kystlinjen mot Arktis, det meste i Russland. I tillegg kalde baser med lagret utstyr.
  2. Boreast: Et kombinert oljevernskip og isbryter. Brukes også som forsyningsskip. Skipet er på konseptstadiet, og dermed ikke ferdigutviklet. 
  3. Utstyr: Ubemannete fly til overvåking og lokalisering av oljesøl. Brannbestandig lense som tåler is. Samler oljen, eventuelt holder is vekk fra olje. Automatisk antenning av olje. Beltesystem for å dra inn is og olje. Varmtvann til å separere is/olje om bord i Boreast. Blære på 250 m3 til å samle olje i. Kan taues. Ubemannet ubåt med dispergeringsmidler – kan operere under is og sprøyte løsemiddel etter behov.
  4. Tre nye organ: TAA: Trans-Arctic Association – for bedre lovgiving og styring, representanter fra land med grense til Arktis. AAC: Arctic Command Central – for koordinering av innsats ved ulykker. (Arktisk Råd fungerer ikke godt nok, ifølge studentene.)

Les også:

Tråler inn oljeutslippene

Snur rumpa til oljesøl  

ISBRYTEENDE PSV: DNV-studentene har lånt X-Bow fra Ulstein til sitt koneptskip Boreast. I hekken er skipet utstyrt med isbrytende skrog. Sideluken skjuler et belte for å ta inn is med olje for separasjon.
ISBRYTENDE PSV: DNV-studentene har lånt baugen X-Bow fra Ulstein til sitt konseptskip DNV/Groundline3D

Rekruttering

Sommerstudentprosjektet er en fin anledning for DNV til å skanne markedet for potensielle nye medarbeidere, og få innspill og ideer fra folk som ikke er absorbert av et bedriftsmiljø og vanetenking.

Odd Andersen har vært leder av styringsgruppen for prosjektet. Han er mektig imponert.

– Vi vil helt klart ansette noen av dem. Vi er i samtaler med flere, sier han.

Studentene har ett år igjen før de har mastergraden i boks.

De ti studentene kommer fra åtte ulike universiteter i Norge, Finland og Sverige: NTNU,  Univeristet for miljø- og biovitenskap (UMB), Universitetet i Tromsø (UiT), Norges Handelshøyskole (NHH), Aalto University i Helsingfors (Finland), Lunds tekniska högskola (LTH), Uppsala Universitet (UU) og Chalmers tekniska högskola (CTH), de tre siste  Sverige.

Søkermassen på 260 i år var rekordstor.

Les også:

Advarer oljeselskaper mot å rushe nordover

Slik skal Shell innta Arktis