STEINALDER: Fortsatt er spade og bøtte mest effektiv oppsamlingsmetode. (Bilde: KV Nornen/Kystverket)

Utfordrer studenter på oljesøl i Arktis

  • Olje og gass

Oljesøl i Barentshavet og i polare strøk vil være et mareritt. I dag finnes det ikke godt nok utstyr og metoder til å håndtere det.

Forliset til containerskipet Godafoss i Oslofjorden i – 20 grader i fjor viste hvor langt vi er fra å ha oljevernutstyr som fungerer.

Nå vil Det Norske Veritas plukke ut 10 skarpe studenter til å tenke nytt og konstruktivt. Hvert år arrangerer DNV et sommerprosjekt der studenter plukkes ut til å jobbe med konkrete problemstillinger.

Les også: Trenger mer kunnskap om oljevern i kulde

Frustrasjon

DNV-direktør Knut Ørbeck-Nilssen har sagt til TU før, og gjentar igjen:

Det er et paradoks at vi kan bore og treffe en oljelomme med et par meters presisjon flere kilometer under havet, men ikke ta opp noen kubikkmeter oljesøl når temperaturen er under frysepunktet.

DNV tar derfor grep og setter i gang flere tiltak for å gjøre noe med det. Ett av dem er gi dette som oppgave til sommerens studenter.

Knut Ørbeck-Nilsen, Det Norske Veritas
Knut Ørbeck-Nilsen, Det Norske Veritas Tore Stensvold

Nye ideer – ny innsats

I fjor ble en ny rigg for aktiske strøk pønsket ut av studentene. Årets prosjekt har tittelen: “Oil Spill Contingency in the Arctic – the process, equipment and systems”.

– Vi regner med at studentene vil komme med friske og offensive innspill. Vi regner imidlertid ikke med at de skal finne den eneste, korrekte løsningen. De er heller ikke satt og bundet opp av tradisjonell tenkning, sier Ørbeck-Nilssen.

I tillegg til studentprosjektet, vil DNV og SINTEF jobbe med industrien og oljeselskapene om bedre løsninger for å takle oljeutslipp i kalde strøk.

– Vi må sammen løfte teknologien fram. Det går altfor tregt, sier Ørbeck-Nilssen.

Likt som Nordsjøkrav

Han mener at man må følge samme prinsipper og krav til sikkerhet i Barentshavet og Arktis som i Nordsjøen.

– Utfordringer med mørke, vær, is og ikke minst enorme avstander, gjør at kunnskap og teknologi må utvikles videre, sier Ørbeck-Nilssen.

DNV håper studentprosjektet kan inspirere med ideer og nye spor som selskapets ekspertise kan jobbe videre med.

Et team av studenter fra ulike fagmiljøer får åtte uker på seg i sommer til å jobbe sammen, trekke på interne og eksterne ressurser og deretter legge fram prosjektet.

Åpent for alle

Studentprosjektene er svært populære og får nær 1000 søkere fra alle verdens hjørner.

– Vi søker ikke bare etter ingeniører, men vil også ha studenter innen økonomi, økologi, datamodellering, logistikk, risiko, statsvitenskap, psykologi og samfunnsansvar, for å nevne noen, sier Kristina Dahlberg, koordinator for DNVs Sommerprosjekt.

I 2010 gjaldt sommerprosjektet mer miljøvennlig nærskipsfart. Året før vare temaet shipping gjennom Nordøstpassasjen.

Søknadsfristen er 15. februar.