Aasta Hansteen-plattformen utløser ny gassinfrastruktur i Norskehavet. Plattformen bygges i Sør-Korea.
Statoil sliter med å få tak i nok kvalifiserte sveisere på verftet i Korea. (Bilde: Erlend Tangeraas Lygre)

AASTA HANSTEEN

Statoil sliter med å få tak i nok kvalifiserte sveisere til Aasta Hansteen

Har endret fremdriftsplanen.

Det har tatt lenger tid med engineeringen på Aasta Hansteen-prosjektet enn tidligere antatt. Det bekrefter Statoil for Teknisk Ukeblad.

Blant annet har det oppstått vanskeligheter med å få tak i nok kvalifiserte sveisere ved verftet i Sør-Korea.

Sammensatt årsak

Opplysningene om en endret fremdriftsplan i Aasta Hansteen-prosjektet kommer frem i en tilsynsrapport fra Petroleumstilsynet (Ptil). De har vært på visitt ved Hyundai Heavy Industries verft i Ulsan i Sør-Korea.

– Vi har blitt informert om fremdriften i prosjektet. Fremdriftsplanen var ved tilsynstidspunktet nylig revidert. Årsaken til revisjon av planen var sammensatt, men viktige moment var klargjøring og ferdigstilling av design til fabrikasjon, heter det i Ptil-rapporten.

Videre går det frem at det er flere aspekter som er nye i byggingen av Spar-plattformen som etter hvert skal installeres på feltet i Norskehavet.

– Fabrikasjonen av skroget hos Hyundai er nytt for verftet med type struktur, fremstilling og krav. Det er i tillegg et nytt samarbeid mellom Technip og HHI for gjennomføring av prosjektering og fabrikasjon, og en rekke underleverandører er involvert på ulike steder.

Les også: Dette er de viktigste teknologiske milepælene på sokkelen

Mangler sveisere

Ptil skriver videre at det kreves svært mange sveisere og at det har vært vanskelig å få tak i nok. 

– Erfaringer viser at mengde og kompleksitet i grensesnitt kan ha innvirkning på fremdrift og kvalitet på sluttproduktet. Fabrikasjonen krever en stor mengde sveisere og det var på tilsynstidspunktet en utfordring å få tak i nok kvalifiserte sveisere for å sikre tilstrekkelig fremdrift.

Petroleumstilsynet opplyser til Teknisk Ukeblad at de ikke har noe mer å tilføye utover det som står i rapporten.

I rapporten kommer det for øvrig frem at det ikke ble funnet noen avvik – altså observasjoner Ptil mener er brudd på lovverket. Men det ble funnet et knippe forbedringspunkter ved prosjektet, deriblant «mangelfull styring av dokumentasjon knyttet til leveransen».

Her forklarer Ptil at det ble verifisert bruk av sveiseprosedyre i anlegget for en vilkårlig sveis.

– Det var ikke samsvar mellom faktisk versjon av dokumentet i dokumentsystemet og dokumentet som ble benyttet av sveiser. (…) Det var uklart hvordan Statoil på en systematisk måte kontrollerer fremdrift og ansvar for prosjektdokument, heter det i tilsynet.

Les også: Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn

Vil bygge rett første gang

Pressetalsmann i Statoil, Morten Eek, bekrefter for Teknisk Ukeblad at fremdriftsplanen på Aasta Hansteen er revidert. Han understreker at produksjonsstart i 2017 står fast.

– Dette er ikke noe som påvirker oppstartstidspunkt for plattformen. Det vi er opptatt av er å styrke tidligfasearbeidet for å sikre at engineeringen er god og moden før vi bygger, sier Eek.

– Det er dyrt og tidkrevende å bygge om i stedet for å bygge rett første gangen. Det er slik vi tenker, sier han videre.

Eek forteller at Statoil har sett at engineeringfasen har tatt lenger tid enn først planlagt.

– Men oppsiden ved dette er at man får en mer moden engineering når vi går i gang med bygging. Det viktige for oss er at vi når de viktigste milepælene vi har satt oss, der produksjonsstart i 2017 er den viktigste, sier han.

Les også: Så mye koster Yme-skandalen hver nordmann

Spar-plattform

Gassfeltet Aasta Hansteen skal driftes fra Statoils driftsområde i Harstad.

Plattformen blir helt unik, da det blir en såkalt Spar-plattform – en flytende installasjon som består av et vertikalt sylindrisk skrog forankret til havbunnen.

– Stigerørene som tar gass-strømmen fra havbunnen opp til plattformen og ut til Polarled vil være rene stålrør og de første av sitt slag på norsk sokkel, heter det i Statoils beskrivelse av prosjektet.

Statoil er operatør på Aasta Hansteen med 51 prosents andel. Wintershall har nylig kjøpt seg inn med 24 prosent, mens OMV har 15 og ConocoPhillips har 10 prosent.

Les også:

Slik er verdens største og mest automatiserte oppjekkbare borerigg

Denne gigantplattformen tåler jordskjelv, 44 minus og 18 meter bølger

Analytiker: Nye Yme kan gå i balanse på 35 dollar fatet