Noryards NY100 IMR. Noryards Fosen er i gang med å bygge for BOA IMR AS. Nå er kontrakten i spill. Det skulle bli det første offshoreskipet med NOVs Trident-kran. (Bilde: Illustrasjon: Noryards/ Gunnar F AS)
Noryards Fosen med tre offshoreskip under bygging. Markedet i det segmentet er dødt. Verftet snuser på prosjekter innen passjerferger og cruise. (Bilde: Valderhaug/Bergen Group)
Trident-krana fra NOV. Verdens første som er utviklet fra bunnen av med tanke på fibertau. (Bilde: NOV)

NORYARDS

Skulle bli det første skipet med revolusjonerende ny kran. Nå er ordren kansellert

Kan gjøre at Noryards må permittere ansatte.

Noryards bestrider kanselleringen og har håp om at kanselleringen trekkes tilbake.

BOA IMR er eid i fellesskap av BOA Offshore (66%) og Calexco s.a.r.l. (33%). Det skal være strid rundt finansieringen.

Dobbeltrolle

Calexco, som er eid av ukrainske Mykola Yevgeniyovych Kuzmenko, er også største aksjonær i Noryards. Kuzmenko sitter dermed på begge sider av bordet.

Konsernsjef Ivar K. Hanson i Noryards håper Kuzmenko og BOA blir enige om videre finansiering og opprettholder kontrakten.

Konsekvensene kan bli store. Ordreboka er for øvrig tom.

Les også: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil

Ansatte og underleverandører

Noryards har satt i gang en prosess med ansatte. Det kan bli snakk om permitteringer i første omgang.

Dersom kanselleringen ikke trekkes innen tirsdag neste uke, må Noryards gå til sine underleverandører og kansellere bestillinger.

Les også: Ulstein har sjøsatt sitt største skip noensinne

Avbestiller Trident-kran?

Det vil i så fall også gå ut over National Oilwell Varco (NOV). Kristiansand-selskapet har fått sin første kommersielle kontrakt på den revolusjonerende Trident-krana, spesiallaget for fibertau.

Konsernsjef Hanson i Noryards sier at verftet er i samtaler med rederier om bil- og passasjerferger (Ropax) og cruiseskip, deriblant Hurtigruten.

– Offshoremarkedet er dødt for tida, men vi har heldigvis flere bein å stå på. Vi er inne på flere interessante prosjekter innen passasjerferger og cruise, sier Hanson til TU.

Les også: Vards nye konseptskip kan være for ekstremt

I og med at Trident-krana har spolet hele fibertaulengden på 3000 meter inni pidestallen, er det ingen trommel som henger som en sekk og tar opp plass når krana svinges ut over skipssiden. Det er heller ingen stor og tung kabeltrommel under dekk.
Trident-krana fra NOV. Verdens første som er utviklet fra bunnen av med tanke på fibertau. NOV