Konstruksjonsskipet Island Offshore/Edison Chouest på vei til utrustningskai etter sjøsetting tirsdag 25. august. Skipet skal døpes Island Venture. (Bilde: Ulstein)
Liten klaring da SX165 fløt ut av dokkhallen på Ulstein Verft. (Bilde: Ulstein)
Prosjektleder Per Svein Brekke ved Ulstein Verft overvåker sjøsettingen av det store skipet. (Bilde: Ulstein)

ULSTEIN SX 165 / ISLAND VENTURE

Ulstein har sjøsatt sitt største skip noensinne

Med minimal klaring til dokkvegger og halltak.

Det 160 meter lange og 30 meter brede konstruksjonsskipet med X-Bow bygges for det norsk-amerikanske samarbeidsselskapet Island Offshore/Edison Chouest.

Allerede ved bestilling var det det største verftet har hatt i ordreboka. Med etterbestillinger ble fartøyet enda større både i lengde og bredde.

Opprinnelig skulle skipet være 147,5 meter langt og 28 meter bredt.

Se video av sjøsettingen nederst i artikkelen.

Følge-"skader"

Utvidelsen ga større dekksareal og plass til flere tanker under dekk. Det medførte imidlertid mer omfattende arbeider og oppgradering og utvidelser av andre systemer om bord, deriblant maskin- og elektrosystemer.

Skipet har tre brønnåpninger (moonpool) der utstyr og ubemannede undervannsfarkoster (ROV) kan senkes ned.

Den største moonpolen er på hele 10,2 x 10,2 meter, opplyser Ulstein i en pressemelding.

Les også: Planlegger cruiseskip med «X-bow»

Ulstein SX165 på vei ut av hallen på Ulstein Verft.
Ulstein SX165, Island Venture, på vei ut av hallen på Ulstein Verft. Ulstein

1000 meter ekstra

En 400-tonnskran utstyres med vaier for operasjoner med mot 4000 meter, opprinnelig bestilt med 3000 meter vaier.

Skipet har designbetegnelse Ulstein SX 165 og skal nå utrustes ved kai i Ulsteinvik.

Helikopterdekk ble heist om bord onsdag.

Les også: Dette skipsdesignet kan være framtiden

DP3

Fartøyet har tre separate maskinrom med et "Emergency Shutdown System" som skal sikre mulighet for å arbeide videre selv om en motor er ute av drift.

SCR-katalysator skal redusere NOx-utslipp til et minimum.

Hvert av fartøyene får fire livbåter, to på hver side, for effektiv evakuering av de 200 personene som kan være om bord samtidig.

Les også: Stad skipstunnel: Slik er status akkurat nå

Helikopterdekket ble montert på konstruksjonsskipet til Island Offshore/Edison Chouest dagen etter sjøsettingen. Ulstein

USA-kopi

Skipet skal driftes av Edison Chouest og leveres i fjerde kvartal 2015. Kontrakten ble tegnet i november 2013 og lød opprinnelig på ca. 1,1 milliarder kroner.

Samtidig ble det tegnet kontrakt på design- og utstyrspakk samt oppfølging for bygging av et identisk skip ved et verft i USA.

Satt på "hold"

På grunn av amerikansk lovgivning, den såkalte Jones’ Act, må skip som skal gå mellom amerikanske havner bygges i USA.

Planen var å bygge skipene parallelt, men Edison Chouest valgte for ett år siden å sette byggingen på vent til det Ulstein-bygde skipet var ferdig, antakelig for å lære av erfaringene fra Norge, opplyser Ulstein til TU.

Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene