Et patruljefartøy - OPV - i Holland-klassen. CFD-beregninger viser en rekke positive effekter av å montere en skrogvinge, Hull Vane, under skroget i akterenden. (Bilde: RDN)
Skisse som viser Hull Vane. (Bilde: Van Oosanen)
Fjellstrand har bygget flere vindserviceskip med skrogvinger for økt stabiltet, fart og minske motstand. (Bilde: Fjellstrand)
FoilCat - katamaran med aktive skrogvinger, utviklet av Fjellstrand i Norge. (Bilde: Wiki Commons)

HULL VANE

Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil

Og sparer 12,5 prosent drivstoff.

En nederlandsk patentert oppfinnelse, Hull Vane, i realiteten en form for skrogvinge, kan spare den nederlandske marine for store drivstoffkostnader.

Teknisk Ukeblad omtalte tidligere i år oppfinnelsen, som flere lesere minner påfallende mye om en hydrofoil.

Det norske verftet Fjellstrand utviklet på 90-tallet også et skrogvingekonsept og har bygget en rekke katamaraner med foiler.

Optimal

Besparelsene med Hull Vane skal være størst i hastigheter over 15 knop. Patruljefartøyene opererer 86 prosent av tida i fart under 15 knop.

Likevel valgte marinens innkjøpsorganisasjon å spesifisere en Hull Vane for 17,5 knop.

CFD-beregninger (CFD – computational fluid dynamics) viser at et patruljefartøy i Holland Class OPV vil spare 1,3 prosent drivstoff i 5 knop, 13,7 prosent i 12,5 knop og 15,3 prosent i 17,5 knop.

For hastighet i 22, 5 knop, falt besparelsen ned til 11,1 prosent. I snitt viser beregningene en innsparelse på 12,5 prosent.

Dette kom fram i en rapport som ble lagt fram på FAST 2015-konferansen i Washington i USA i forrige uke.

Stad skipstunnel: Stad skipstunnel: Slik er status akkurat nå

Illustrasjon av Hull Vane - skrogvinge.
Illustrasjon av Hull Vane - skrogvinge. Van Oosanen

Positive virkninger

Studien viste at patruljefartøyet vill få økt rekkevidde fra 5.000 til 5.850 nautiske mil.

Vingen vil også gi et mer stabilt skip, med mindre stampebevegeler og dermed lettere å lande helikopter på akterdekk.

Låring og heising av MOB-båt ble også enklere, blant annet fordi draget og turbulensen bak skipet ble redusert med 50 prosent.

Hull Vane er utviklet av Van Oossanen Naval Architects og patentert i alle større skipsbyggingsland.

Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene

Tegning som viser Holland-klasse patruljefartøy uten skrogvinge.
Tegning som viser Holland-klasse patruljefartøy uten skrogvinge. RDN

Fire effekter

«Hull Vane» er en fast foil, montert under akterenden på et skip.

Den påvirker blant annet hekkbølgemønsteret, trimming, gir hydrodynamisk løft som er delvis rettet framover og reduserer pitch og heave. Skrogets motstand i vannet blir dermed redusert.

Reduksjonen i drivstofforbruk, eller økning i hastighet, vil variere for ulike skipstyper, skrogformer og størrelser.

Les også: Dette er Norges første fiskebåt med elmotor

Fullskalatester

Hull Vane er allerede installert på tre fartøy, et 30 meter langt passasjerskip, en 42 meter lang superyacht og et 55 meter langt hurtiggående forsyningsskip.

Skipsdesigner Van Oossanen Naval Architects mener besparelsen vil ligge på mellom 5 og 20 prosent.

Les også: Nå bygges Sjøforsvarets største skip