Zelectric Motors gjør gamle bobler elektriske. (Bilde: Zelectric)
Fronten i Zelectrics boble benyttes til batterilagring. Batteriene er plassert her, under baksetet og der bensintanken en gang var for å fordele den økte vekten i bilen. (Bilde: Zelectric)
En «Zelectric AC»- motor bak i bilen har blitt tildekket og tilkoblet strømkabler. (Bilde: Zelectric)

BENSIN TIL ELEKTRISK

Sjekk ut den elektriske Bobla

Gammel klassiker ble miljøvennlig råtass.

Mange har latt seg forlokke av Teslas stilrene og moderne ytre når de har bestemt seg for å kjøpe elbil. Samtidig er en rekke bilentusiaster ute etter det stikk motsatte: Sjarm, nostalgi og personlighet.

Med dette som motivasjon, bestemte elbil- og bobleentusiast David Bernardo seg for å blande de to verdenene. Han gjorde Bobla si elektrisk og startet selskapet Zelectric Motors.

Les også: Bygger bobil av Tesla S

– Mange snur seg

– Jeg valgte ikke å bygge denne bilen for å redde miljøet, men fordi det er gøy å kjøre den. Det er utrolig hvor mange som snur seg når jeg kjører ned gata med denne, sier han i selskapets promoteringsvideo.

Med den elektriske motoren installert skal kjøretøyet yte dobbelt så høy effekt som originalen.

I tillegg er den stille og motoren er vedlikeholdsfri. Han hevder også at den elektrifiserte versjonen, som den originale, vil øke i pris over tid.

Og best av alt: Den ser ut som en helt vanlig boble.

Utsiden er nemlig urørt på Bernardos biler. Innsiden er derimot totalforandret. Originalmotoren bak i bilen er revet ut og erstattet med en «Zelectric AC»-motor.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Fronten i Zelectrics boble benyttes til batterilagring. Batteriene er plassert her, under baksetet og der bensintanken en gang var for å fordele den økte vekten i bilen. Zelectric

Jevner ut vekt med batterier

Batteriene befinner seg under panseret, der bensintanken en gang var og under baksetene. Disse tilfører bilen 158 kilogram ekstra vekt og er fordelt for å opprettholde bilens opprinnelige vektbalanse.

Den er også utstyrt med sterkere bremser for å kompensere for den økte vekten. Likevel veier hele bilen 450 kilogram mindre enn en Nissan Leaf, skal man tro produsenten.

Den er også utstyrt med reservedekk, i motsetning til sine konkurrenter Leaf og Tesla S.

Selskapet er allerede ute med en rød og en sort prototype. Disse skal ha en rekkevidde på 177 kilometer per ladning, og en toppfart på 144 kilometer i timen.

Les også: Her er BMWs nye ladehybrid

En «Zelectric AC»- motor bak i bilen har blitt tildekket og tilkoblet strømkabler. Zelectric

Du kan bygge din egen

Foruten digitale farts- og avstandsmålere er det lite som tyder på at bilens interiør er fiklet med. Zelectric håper nå å få solgt sine elektriske bobler til 278.000 kroner i USA.

Blir dette for mye penger å bruke på drømmebilen, kan du alltids lage din egen. Du trenger i så fall en gammel boble, og rundt 50.000 kroner til innkjøp av motor og batterier.

Det trenger selvfølgelig ikke å være en boble. I denne artikkelen beskriver en uinvidd hvordan han gjorde sin Geo Metro om til et elektrisk beist.

I videoen under kan du se den elektriske boblen i aksjon.

Les også:

Kun én av fire ville kjøpt elbil uten avgiftsfritak

Nå kan du kjøre Tesla fra Oslo til Stockholm  

Disse magnetkapslene skal kunne frakte mennesker i 240 km/t